6 min. čitanja

JOŠ DIVLJEG PRIVEZA I SIDRENJA Iskusni zapovjednik: "Jahta nije koza da se privezuje za stablo i zašto ovo kažnjavaju u Istri i na Kvarneru, ali ne i u Dalmaciji?"

JOŠ DIVLJEG PRIVEZA I SIDRENJA Iskusni zapovjednik: "Jahta nije koza da se privezuje za stablo i zašto ovo kažnjavaju u Istri i na Kvarneru, ali ne i u Dalmaciji?"
Foto: Čitatelj

PUČIŠĆA - U redakciju Morskog HR sve češće pristižu poruke iskusnih pomoraca koji jako dobro poznaju pomorske zakone i pravila, te su strahovito nezadovoljni provođenjem sigurnosti pomorske plovidbe na Jadranu. Najnovije dvije ćemo jednostavno spojiti. Fotografije najnovijih događaja stižu s Pučišća na Braču, a komentar i pojašnjenje stiže od iskusnog kapetana iz Istre.

Dobar dio neodgovornosti i potpune nezainteresiranosti najčešće se pripisuje službi sigurnosti plovidbe pri Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture jer zbog osipanja kadra i nikakvih plaća, pada zainteresiranost zanimanja za nadzor na moru, a paralelno s tim povećavaju se nesigurne prakse, kršenja zakona, pravilnika i pomorskih običaja.

- Cijeli dan u Pučišćima točno pored znaka zabrane sidrenja zbog kabela visokog napona usidrena velika jedrilica s zastavom Malte. Prijavio Lučkoj Kapetaniji i da do jutra ne mogu na teren, a more se diže. Eto nek se javno zna kakvi skiperi voze - kaže nam čitatelj s Brača.

Iz iste uvale stiže i druga prijava Morskom:

- Evo vam još slika divljeg vezivanja. Prijavio sam i putem aplikacije nadležnima, a je li itko reagirao, ne znam. Ispred jasnog znaka zabrane sidrenja u Pučišćima nekoliko jahti bilo na sidrištu cijelu noć! Datum je 25.07.2023., oko 10 sati ujutro - kazuje drugi čitatelj.

"Nije jahta koza, da se vezuje za stablo"

Rečenicom iz naslova slikovito nam ovu bijednu nautičku sliku neukroćenog divljaštva na Jadranu opisuje iskusni i aktivni pomorski zapovjednik koji je radio u jednoj od službi u RH koja je zadužena za nadzor plovidbe.

Iz pragmatičnih razloga, ali nažalost i naređene stege po vertikali koja ide u državnim službama, čovjek je zamolio za anonimnost, što ćemo i ispoštovati, no njegovo pojašnjenje ovih slučajeva i inertnost nadzora i sankcioniranja na Jadranu, nikoga ne može ostaviti ravnodušnim.  

- Obraćam vam se ovim putem, ponukan napisima o sidrenju jahti i vezivanju za obalu. Ne želim se predstaviti, ali imam kompetencija o toj temi. Budući sam aktivni zapovjednik, ali sam i radio u jednoj od službi u RH koja je zadužena za nadzor plovidbe.

Radi se o slijedećem: može li se plovilo vezivati konopima na drvo ili primjerice kamen na kopnu? Kategorički tvrdim "NE!"

Kao dokaz izdvajam Pravilnik o sigurnosti pomorske plovidbe u unutarnjim morskim vodama i teritorijalnom moru Republike Hrvatske te načinu i uvjetima obavljanja nadzora i upravljanja pomorskim prometom ("Narodne novine", broj 79/13, 140/14 i 57/15)

Članak 48.

(1) Brodovi, jahte, brodice i hidroavioni prilikom plovidbe unutarnjim morskim vodama i
teritorijalnim morem Republike Hrvatske ne smiju se približavati obali, i to:
– brodovi i hidroavioni, na udaljenost manju od 300 m;
– jahte na udaljenost manju od 150 m;
– motorne brodice i jedrilice na udaljenost manju od 50 m.
(2) Iznimno, plovni objekti i hidroavioni iz stavka 1. ovog članka mogu ploviti i na manjim udaljenostima od obale radi uplovljenja u luku i sidrište ili pristajanja uz obalu ako to zahtijeva konfiguracija plovnog puta, ali su pri tome dužni smanjiti brzinu u tolikoj mjeri da mogu lako i brzo obaviti manevar skretanja i zaustavljanja.
(3) Sve brodice bez mehaničkog poriva smiju neograničeno ploviti u području do 50 m od obale.
(4) Jahte i brodice moraju ploviti na udaljenosti većoj od 50 m od ograde uređenog kupališta, odnosno 150 m od obale prirodnog kupališta.

Sidrište luke je uređeni i obilježeni dio mora namijenjen i sidrenju brodova.

Znači jahta nema šta raditi bliže od 150 metara od obale ako ne ide u luku, sidrište ili ako je takav plovni put. Službeno sidritšte nije pozicija di je netko bacio sidro, već uređeni i obilježeni prostor.

Službeno sidritšte nije pozicija gdje je netko bacio sidro, već uređeni i obilježeni prostor.

Znači ključno je da se ne smije približavati  toliko obali.  Osim toga, kao pomorcu mi dođe pitanje kad je neko vezan za stablo, pa Bože moj, nije to koza da se veže za stablo.

Gdje su certifikati stablu ili kamenu o čvrstoći, kao što moraju imati bitve?

Kad je jahta od 100 metara na 10 metara od obale, pa tu je potrebno samo malo da nešto pođe po zlu i da izleti vani, ošteti timun itd. Gdje je certifikat tom stablu ili kamenu o čvrstoći (kao što moraju imati bitve)?

Odgovoran zapovjednik to ne bi napravio, koji Risk Assesment može to pokriti, Postavlja se i pitanje, ta jahta je okupirala uvalu, ogradila je konopima. Otkud joj pravo to pravo kad nema koncesiju? Čovjek s kopna koji želi Aqua Park u moru mora imati bar koncesijsko odobrenje. A jahta sve gratis, nit je platio sidro, niti koncesiju, niti koncesijko odobrenje. Može li neki kupač ići na taj Aqua Park? Hmmm, sumnjam da bi mu dozvolili!

Foto: Čitatelj

E sad, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture vam je odgovorilo općenito u rukavicama. Pitajte ih zašto to kapetanije u Istri, Rabu itd, kažnjavaju, dok negdje ne. Kako je moguće da dužobale za istu stvar ćete negdje biti kažnjeni, a negdje ne?
Sve najbolje u radu i nastavite bit istraživački novinari - poručuje ovaj pomorac.

Ministarstvo: "Ne smiju ometati plovidbu"

A podsjetimo i što su nam iz Ministarstva o ovome odgovorili:

Pravilnikom o uvjetima i načinu održavanja reda u lukama i na ostalim dijelovima unutarnjih morskih voda i teritorijalnog mora Republike Hrvatske (članak 52. stavak 2) propisano je kako plovni objekt može biti privezan izvan luke isključivo na način da ne ugrožava sigurnost plovidbe, ljudske živote, imovinu, obalu i morski okoliš, dok je stavkom 3. istog članka propisano kako je sidrenje, osim u područjima gdje je zabranjeno, dozvoljeno isključivo na način da ne ugrožava sigurnost plovidbe, ljudske živote, imovinu, obalu i morski okoliš.

Jednako tako, Pravilnikom o sigurnosti pomorske plovidbe u unutarnjim morskim vodama i teritorijalnom moru Republike Hrvatske te načinu i uvjetima obavljanja nadzora i upravljanja pomorskim prometom (članak 49. stavak 2.) propisano je kako se sidrenjem ne smije ometati plovidba drugih plovnih objekata.

Slijedom navedenog, a vezano uz privezivanje plovnog objekta uz obalu, nije propisana maksimalna udaljenost od obale na kojoj plovni objekt treba biti, odgovor je iz Ministarstva mora.

Jurica Gašpar

PROČITAJTE JOŠ:

VIDEO Dugim konopima vežu se za stabla i stijene te sidro bacaju unatoč zabranama: “Netko će ostaviti glavu ovdje!”
Već smo pisali o problematici vezivanja jahti i većih plovila dugačkim konopima koji drugima mogu ometati sigurnu plovidbu. No postoje dijelovi Jadrana gdje je to jasno i nedvojbeno zabranjeno, ne samo zbog zaštite posidonije, već i stabala te stijena za koja se plovila priveziju. Radi se o zaštićen…
Smije li jahta privezivati sredstva za zabavu na ovakav način i koliko daleko od obale mora biti plovilo nakon što se priveže?
Više nautičara nam je ovog ljeta postavilo neko od ova dva pitanja iz naslova. U prvom slučaju jahta iza sebe naniže sredstva za zabavu, neka na napuhavanje, druga na nekakav pogon. U drugom slučaju plovilo u nekoj uvali baci sidro, a s druge strane se priveže dugačkim konopom za kopno.
Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.