4 min. čitanja

NJEGOVANJE TRADICIJE Procesija „Za Križen“

NJEGOVANJE TRADICIJE Procesija „Za Križen“
Foto: Etnografski muzej Split

HVAR – Zakoračili smo u Veliki tjedan, koji prethodi Uskrsu, kada posebno obilježavamo Sveto trodnevlje: Veliki četvrtak, Veliki petak i Veliku subotu. Po Dalmaciji su uobičajene brojne procesije što svečano obilježavaju događaje koji se svetkuju. Jedna se ipak ističe – hvarska procesija „Za križen“. Naziv je to za tradicionalnu noćnu procesiju koja se već pet stoljeća svakog Velikog četvrtka organizira na središnjem dijelu otoka Hvara.

Ove godine zbog pandemije koronavirusa u cijelom svijetu odgođeni su mnogi vjernički obredi Velikog trodnevlja, pa i same proslave Uskrsa. Ipak, jedna procesija će se održati! Upravo ona na Hvaru, koja već pet stoljeća prkosi svim pošastima, ratovima i nedaćama. U procesiji koja okuplja tisuće vjernika na svom 25 kilometara dugom putu, ove će godine hodati tek nekoliko ljudi iz svakoga mjesta, predvođenih križonošom, pišu iz Etnografskog muzeja u Splitu.

Najpoznatija i jedinstvena po svom pasionskom, noćnom i ophodnom te pučkom karakteru, hvarska procesija „Za križen“ 2009. godine uvrštena je na reprezentativnu UNESCO-vu listu nematerijalne svjetske kulturne baštine.

Nastanak procesije veže se uz sveti križića koji se od 1510. čuva u hvarskoj katedrali sv. Stjepana. U vrijeme nemira između pučana i plemića križić je prokrvario: na Hvaru od tada počinje intenzivno štovanje križa, a najvjerojatnije datira i procesija, o kojoj je prvi pisani zapis iz 1658. godine.

U organizaciji procesije ne sudjeluje službena crkva, nego sami mještani-vjernici. Nekada su ih organizirale bratovštine iz čijih redova bi se birale i križonoše.

Glavna obilježja i tijek procesije

Procesija kreće u noći s Velikog četvrtka na Veliki petak (u smjeru kazaljke na satu), povezujući šest mjesta otoka: Jelsu, Pitve, Vrisnik, Svirče, Vrbanj i Vrbosku. Procesija je zapravo ‘laička’ pokornička pobožnost, ne vodi je župnik ili svećenik, nego oni u pravilu povorke dočekuju u svojim crkvama, kao i u povratku na Veliki petak ujutro.

Iz župnih crkava navedenih mjesta istovremeno kreću procesije oko 22 sata. Na čelu povorke je križonoša koji nosi križ prekriven crnim prozirnim velom, u znak zahvalnosti i molbe. Križonoša cijelu noć nosi križ iz svoje matične župe kroz okolna mjesta na svojevrsnom križnom putu, da bi se u zoru s križem svečano vratio opet u svoju matičnu crkvu, mjesto polaska procesije. Župnik u svakoj od crkava blagoslivlja križonošu i ohrabruje ga, a pjevači otpjevaju Gospin plač te se nastavlja hod.

Posebna je čast biti križonoša, iako nije nimalo lako, jer križevi teže i do 18 kilograma. Križonoša ima i pratnju, obično su to dva pratitelja sa svijećnjacima (kandelirima), do 12 nosača teških voštanih svijeća (toraca), 8 i više nosača svečanih fenjera (ferala) i pratitelj križonoše koji brine za njegovu sigurnost na putu (batištrade).

Okosnica procesije je pjevanje starih pučkih napjeva „gospina plača“, kojega izvode pjevači kantaduri, dvojica glavnih pjevača Gospina plača i još 3 do 4 pjevača koji pjevaju (“odgovaraju”) na točno određenim mjestima odnosno stacijama.

Iza križonoše kreću se članovi bratovštine u bijelim bratimskim tunikama, a iza njih idu ostali vjernici, hodočasnici. Procesija se zaustavlja u svakom od 6 mjesta i u župnoj crkvi se odvija vjerski obred. Cilj je procesije posjet Božjem grobu koji se nalazi na oltarima svih župnih crkava u krugu. Svaka župa kiti crkvu i oltar na svoj način i ima svoje specifičnosti.

Spomenut ćemo po mnogočemu posebnu jelšansku procesiju. Prije svega po broju hodočasnika, a onda i po tomu što križonoša, nakon noći tijekom koje bos nosi teški križ, pretrči posljednjih 50 metara. Na kraju puta dočeka ga svećenik pred kojega polaže križ. Tradicionalno, križonošu i procesiju na jelšanskoj rivi dočekuje na tisuće ljudi i taj trenutak je posebno emotivan. Ove godine sve se mijenja, osim vjere i požrtvovnosti križonoše, koji je usprkos svemu odlučio krenuti na svoj put.

Kako kaže ovogodišnji jelšanski križonoša: Idemo ja i najuža pratnja, svega nekoliko ljudi. Puk će morati ostati doma, a moj križ zbog toga ima dodatnu težinu. Teško će biti, no križ mora ići, to je naš hod za križen, a ovaj će se pamtiti i ući u povijest.

Podsjetit ćemo se i na najteže godine u povijesti procesije za križom. Ratne godine 1943. talijanski okupatori dopustili su samo križonoši i njih desetak da se priključe procesiji, a godinu kasnije (1944.) zbog bombardiranja procesija se nije održala. No, gotovo 3000 Hvarana koji su se našli u zbjegu u El Shattu, održali su tamo procesiju i tako sačuvali tradiciju.

Kako stvari stoje, hvarski vjernici kao i oni diljem svijeta ovogodišnju procesiju moći će pratiti samo putem interneta. Tako je i u posebnim okolnostima, procesija „Za križen“ ipak našla svoj put do srca vjernika, napominju u splitskom Etnografskom muzeju.

Sva crkvena događanja tijekom Velikog tjedna i sama proslava Uskrsa, kad se inače okupljaju milijuni ljudi u čitavom svijetu, odvijat će se bez vjernika.

Svijet ne pamti Uskrs kakav će biti 2020.!

D.G.

PROČITAJTE JOŠ:

HVAR Procesija “Za križen”, najveći vjerski događaj kojeg je zaštitio UNESCO
Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.