3 min. čitanja

POTONUĆE PAROBRODA SAN MARCO Prisjećanje na najveću tragediju Umaštine u Drugom svjetskom ratu

POTONUĆE PAROBRODA SAN MARCO Prisjećanje na najveću tragediju Umaštine u Drugom svjetskom ratu
Foto: Istrapedia

UMAG - Povodom 78. obljetnice potonuća parobroda San Marco, u petak, 9. rujna 2022. godine, delegacija Grada Umaga okupila se ispred spomen ploče u Savudriji ne bi li položila vijence i zapalila svijeće u sjećanje na tragično preminule sugrađanke i sugrađane.

Svečanosti su prisustvovali gradonačelnik Umaga Vili Bassanese, njegovi zamjenici Floriana Bassanese Radin i Mauro Jurman, predsjednik Gradskog vijeća Ivan Belušić, umaški vijećnici, svećenik Benjamin Petrović, predstavnici Zajednice Talijana, kao i članovi Udruge antifašističkih boraca te Udruge 154. brigade.

Foto: Grad Poreč

- Teško je zaboraviti te trenutke kada su naši sugrađani svojim životima platili cijenu apsurdnosti rata. U spomen svim sugrađankama i sugrađanima, s pijetetom i u znak sjećanja na tragičan događaj, Grad Umag svake godine na današnji dan održava komemoraciju - istaknuo je Vili Bassanese u svojem obraćanju.

Delegacija je potom krenula prema savudrijskom lukobranu ne bi li simboličkom gestom polaganja vijenca u more odala počast nevinim žrtvama.

Foto: Grad Poreč

Saveznici bombardirali brod s više od 200 ljudi, od čega bar 150 civila

San Marco, putnički parobrod koji su 9.IX.1944. u blizini Savudrije potopili saveznički borbeni zrakoplovi, piše Istrapedia.

Sagrađen je u brodogradilištu u Monfalconeu za kompaniju Istria-Trieste, a prvi put je zaplovio 3.IV.1911. Bio je to tada moderan putnički brod, dužine 50,81 metara, bruto zapremine 276 tona i brzine 13,5 čvorova, a plovio je do 1915. na relaciji Trst - Pula i Trst - Piran. Tijekom Prvog svjetskog rata brod je bio zaplijenjen i privezan u venecijanskoj luci, a po njegovom završetku do zime 1929. povezivao je Trst s Istrom, Zadrom i Dalmacijom, potom održavao linije duž zapadne obale Istre, a od listopada 1943. samo na relaciji Umag - Savudrija - Piran - Izola - Trst.

Kobnoga jutra brod je u 6.30 sati krenuo iz Umaga prema Trstu prevozeći 200-tinjak putnika, a na nj se ukrcalo i tridesetak njemačkih vojnika iz garnizona u Petroviji te grupa unovačenih mladića. San Marco je u 7 sati pristao u savudrijsku luku i dok je bio privezan radi ukrcaja putnika, pojavili su se saveznički avioni koji su ga nadlijetali. Putnici su napustili brod, a nakon što su se zrakoplovi udaljili ponovo su se ukrcali. Prema podacima, na brod se ukrcalo oko 260 putnika i 50-ak vojnika. Avioni su ponovno doletjeli čim je brod isplovio i okrenuo oko rta Gornja Savudrija u Piranski zaljev. Pod mitraljeskom paljbom putnici su se pokušali sakriti u mornarske prostorije, ispod pramca i u kotlovnicu, dok je zapovjednik broda, kapetan Millo Rassevi nastojao okrenuti brod i nasukati ga na pličinu kako bi olakšao spašavanje putnika. Međutim, kada je uspio okrenuti brod, dvije bombe su pogodile krmu, zapovjedni most i dimnjak.

Foto: Istrapedia

Premda je nemoguće sa sigurnošću utvrditi koliko je bilo putnika te koliko ih je poginulo ili bilo ranjeno, jer su neke žrtve izgorjele u požaru koji je zahvatio brod, pretpostavlja se da je tragedija bila kobna za 150 ili 154 civila. Među poginulima bili su i komesar prefekture općine Piran Luigi Caneva, rukovoditelj poljoprivrednog imanja samostana u Dajli otac Costantino te zapovjednik San Marca Rassevi. Prema navodima očevidaca brod je napalo desetak aviona, a napad je preživjelo oko 60 putnika.

Na najveću tragediju koja je u Drugom svjetskom ratu pogodila Umaštinu podsjeća dvojezična ploča koju su gradske vlasti 2005. podigle u Savudriji u spomen nevinim žrtvama.

D.G.

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2022 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.