3 min. čitanja

Kapetan Milo Miklaušić: Je li i planski građena obala estetski devastirana? Nedostatak jedinstvenog standarda projektiranja u hrvatskim lukama - Svi projekti nastaju "ad hoc"

Kapetan Milo Miklaušić: Je li i planski građena obala estetski devastirana? Nedostatak jedinstvenog standarda projektiranja u hrvatskim lukama - Svi projekti nastaju "ad hoc"
Foto: ZDŽ / Ilustracija

U hrvatskim lukama ne postoji jedinstveni princip ni standard projektiranja — slično kao ni u arhitekturi obalnih kuća, gdje svaka lokacija i projekt nastaju ad hoc, prema tumačenju investitora, projektanta i lokalne uprave.

Unatoč visokoj razini stručnosti hrvatskih projektanata i izvođača, obalna infrastruktura i dalje nema usklađen nacionalni standard koji bi definirao minimalne tehničke i operativne uvjete za normalan rad luka i marina.

Za razliku od građevina na kopnu, gdje Eurocode jasno propisuje pravila konstrukcijskog projektiranja, u projektiranju pomorskih objekata dominira kombinacija međunarodnih smjernica (PIANC, ISO, IHO, IMO) i nacionalnih pravilnika, koji su pretežito administrativnog, a ne tehničkog karaktera.

Kao posljedica toga, svaka se luka projektira individualno, ovisno o:

  • interpretaciji projektanta i konzultanta,
  • zahtjevima lokalne lučke uprave,
  • postojećim dubinama i zaštiti akvatorija,
  • investicijskoj logici, te
  • estetskim ili funkcionalnim preferencijama investitora.

Ovaj pristup rezultira situacijom u kojoj, iako su sve luke dio istog obalnog sustava, ne postoji jedinstveni “jezik prostora” ni tipološki kontinuitet u oblikovanju i funkciji lučkih struktura.

U praksi se razlikuju gotovo svi elementi — dimenzije vezova, tehnička oprema, infrastruktura, materijali i organizacija prostora.

Često izostaje i prepoznatljiv standard u pogledu osnovne lučke opreme: slip, dizalica, prališta, sustavi za prihvat kaljužnih voda i starog ulja, odlaganje otpada u skladu s MARPOL konvencijom, kao i mreže za napajanje električnom energijom, sanitarnom vodom, požarnom vodom te lučkom prihvatu crnih i sivih voda.

Raspored gatova i izbor konstrukcijskih materijala – bilo u nadgradnji ili podgradnji – uvelike ovise o lokalnim interpretacijama i financijskim mogućnostima investitora, a ne o jasno definiranim nacionalnim ili regionalnim standardima.

Hoće li i ovim činom, u konačnici, obala biti devastirana estetski?

Pored vizura starih gradova koji prizivaju turiste svojom arhitekturom i fotografijama koje isti šalju širom svijeta, privlačeći dolazak novih turista i razvijajući destinaciju, postavlja se pitanje: hoće li arhitektura luka — koja je sastavni dio gradova — biti u skladu s tim identitetom?

U Hrvatskoj, gdje gotovo svaki grad želi svoju novu luku, postoji rizik da se vizualna i kulturna vrijednost obale naruši. Bez promišljenog dizajna, stvarne potrebe, svaka nova lučka struktura mogla bi narušiti sklad između gradskog pejzaža, povijesnih vizura i prirodnog okoliša, a time i privlačnost destinacije za turiste i lokalno stanovništvo.

Kap. Milo Miklaušić

PROČITAJTE JOŠ:

Dugogodišnji kapetan Jadrolinije u otvorenom pismu Butkoviću: “Ministre, ovo su ozbiljni sigurnostni problemi s novom lukom u Ublima na Lastovu!”
Jadrolinijinog kapetana Grgu Dumovića, čitatelji Morskog HR upoznali su kad je javno upozorio na kaos na moru splitskog akvatorija i ispred splitske luke s kojim se kao zapovjednik broda koji prevozi putnike, svakodnevno susreće. Da su ga poslušali tad, vjerojatno je da bi se spasio i jedan ljudski život koji
Lučka uprava detaljno o prozivkama kapetana Jadrolinije za novu luku Ubli na Lastovu: “Kako to da smeta samo jednom kapetanu?”
Nakon prozivki dugogodišnjeg kapetana Jadrolinije Grge Dujmovića o novoj luci Ubli na otoku Lastovu koja, prema njegovom sudu, ali i konkretnim primjerima koje je naveo, nije sigurna i kvalitetno sagrađena za tipove brodova koji tamo pristaju, odgovorili su iz Lučke uprave Dubrovačko-neretvanske. Ravnatelj ŽLU Dubrovačko-neretvanske, kapetan Anton Banova
Kapetan Jadrolinijinog trajekta o novom pristaništu na Lastovu snimio video i ozbiljno upozorio: “Neka nam dragi Bog bude svima na pomoći!”
Kapetan Jadrolinijinog trajekta Korčula, Grgo Dujmović, više je puta izlazio u javnost sa stručnim analizama, ali i kritikama koje upućuje odgovornima u pogledu sigurnosti plovidbe, putnika, ali i trajekta za kojeg odgovara. Oglasio se i ovaj put o poteškoćama na novoizgrađenom trajektnom pristanu u luci Ubli. Njegov osvrt,
Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2025 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.