3 min. čitanja

Gdje je problem u održivosti primarne zdravstvene zaštite na otocima?

Gdje je problem u održivosti primarne zdravstvene zaštite na otocima?
Foto: Facebook

Nedavno objavljene fotografije derutnog broda za hitni medicinski prijevoz, koje je uz oštar komentar objavila supetarska gradonačelnica Ivana Marković izazvao je, blago rečeno, nelagodu među svim sudionicima priče. A po tko zna koji put ukazalo se na problem održivosti primarne zdravstvene zaštite na otocima. Možda će, s druge strane, pripomoći da problem bude i riješen.

Gradonačelnica je, čini se, jedina javno reagirala. Priča o tehnički upitnoj ispravnosti broda samo je, kaže, posljedica onoga što se godinama nije rješavalo na pravi način, prenosi HRT.

– Tu je prvenstveno nedostatak zdravstvenog kadra što je i dalje problem. Ostali smo i bez ginekologa, dao je otkaz. Neriješen je adekvatan hitni prijevoz, nedostaje i helidrom na ovom dijelu otoka Brača, u potpunosti je neadekvatna brodica za prijevoz bolesnika na kopno, kazala je Ivana Marković, gradonačelnica Supetra.

Nije pomogao ni sastanak predstavnika bračkih lokalnih samouprava sa županijskim dužnosnicima. Pomaka još nema. Supetar uskoro ostaje i bez liječnika pedijatra, radiologa i medicine rada. U takvoj situaciji hitni medicinski prijevoz, bilo brodom, bilo helikopterom, barem za otočane, postaje još važniji.

– Samo mogu apelirati prema odgovornima da se pitanje hitnog medicinskog prijevoza riješi bilo helikopterom ili gliserom, na adekvatan način. Ako već nemamo medicinskog kadra, onda ovo drugo mora biti itekako dobro organizirano što nije bio slučaj do sada, dodaje gradonačelnica Supetra.

Foto: Facebook

Tihomir Eterović, voditelj ispostave Hitne medicinske pomoći u Supetru, kazao je:

– Na Braču imamo mogućnost zvati helikopter, na aerodrom Novo Selo koje je u općini Selce. To je odavde 40-ak minuta. Za sada nije bilo problema. Pitanje je da li će i kada biti problema. Imamo čak mogućnost i u Milni, na jedan, da tako kažem, polulegalni heliodrom zvati. Imali smo ovoga ljeta letove prema Milni, kada je dobra vidljivost, kada je dnevna rasvjeta, kada su uvjeti u redu, onda nam piloti helikoptera čak naprave tu uslugu, dođu u Milnu i tu se zaštedi tih 40-ak minuta. Inače bi morali pacijente voziti skroz na drugi kraj otoka zato jer ovdje nema helidroma.

Do konačnog rješenja radi se s onim što je na raspolaganju. A to bi, sukladno koncesijskim uvjetima, trebala biti dva broda – jedan primarni i, drugi, zamjenski. Upravo je ovaj zamjenski postao središte priče. Naime, dok je glavni brod bio na remontu, i to baš usred sezone, zamjenski je bio u funkciji. Fotografije unutrašnjosti tog broda snimio je bivši skiper Damir Klinčić koji je, kako tvrdi, upozorenja o stanju brodova uputio na više adresa.

– Nakon svake vožnje trebalo je dolivati vodu i ulje. Kuplung nije radio. To je nedopustivo za prijevoz putnika, a kamoli pacijenata, trudnica, ljudi s infarktom, moždanim udarom. Vi ni ne znate zapravo hoćete li i doći do Splita. Morate imati radar. Osim toga, trebao bi biti i još jedan član posade, a nema ga. Radimo sami, 24 sata 15 dana u mjesecu, kazao je Damir Klinčić, bivši skiper broda za hitni sanitetski prijevoz.

Doktor Eterović koji je, kako doznajemo, također bio upozoren na nedostatke, tvrdi: brodovi nisu reprezentativni ali su upotrebljivi.

– Zamjenski brod prevezao je u rujnu 2021. godine 70 pacijenata i nitko se nije žalio niti se imao za što žaliti. Ja bih bio najsretniji da imamo nove brodove, ali realno to nije moguće. Ja i moje kolege moramo napraviti posao, kazao je Tihomir Eterović, voditelj ispostave Hitne medicinske pomoći u Supetru.

Koncesionar, Konrad Končan, koji nije htio pred kameru, tvrdi da su objavljene fotografije zlurada montaža, da objavljivanje ima neki skriveni cilj, a da Damir Klinčić nije njegov zaposlenik od 1. lipnja ove godine. Tehničko održavanje brodova, kaže, nije upitno. Glavni brod imena “Laganini” upravo je došao s generalnog remonta pogonskog sklopa, a na zamjenskom su u tijeku nužni popravci.

Koncesiju za hitni prijevoz, inače, temeljem javnog natječaja odobrava županijsko povjerenstvo. Izabire se, naravno, najpovoljnija ponuda. Problem je što vrijedi samo 12 mjeseci pa su u ponudi uglavnom rabljena plovila. Medicinarima je važno da su na raspolaganju 24 sata na dan, sve drugo je, netko će reći, u božjim rukama. A bure su upravo počele.

I.B.

PROČITAJTE JOŠ:

FOTO Pogledajte kakvim se gliserom prevoze hitni pacijenti s Brača: “Brod je u očajnom stanju, ovo je nedopustivo!”
Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.