2 min. čitanja

Vodik će biti važan kotačić u energetskoj tranziciji hrvatskog gospodarstva

Vodik će biti važan kotačić u energetskoj tranziciji hrvatskog gospodarstva
Foto: Kawasaki Heavy Industries

Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja predstavilo je Prijedlog Hrvatske strategije za vodik od 2021. do 2050. godine, koja za glavni cilj ima poticanje proizvodnje i uporabe vodika kao zamjene za fosilna goriva.

Pred domaćim gospodarstvom je dug, skup i kompliciran proces energetske tranzicije, a vodik bi u njemu trebao biti važan kotačić, posebice u sektoru prometa i industrije, rečeno je na predstavljanju dokumenta. Obnovljivi vodik je, tvrde, gorivo budućnosti koje nudi rješenje za dekarbonizaciju industrijskih procesa i gospodarskih sektora, osobito onima koji smanjenje emisija teško mogu postići, poput primjerice pomorskog sektora.

Od 200-tinjak projekata u svijetu koji se bave razvojem i primjenom tehnologije vodika, na EU otpada čak
55 posto – čime je definitivno postala predvodnik u ovom polju.

Vodik kao rješenje za zaštitu Jadrana

Prilika je to, kažu, i za hrvatske tvrtke u sektoru energetike, prometa i industrijskih procesa kojima će se za prelazak na ovaj oblik goriva nuditi značajna financijska sredstva iz različitih nacionalnih i europskih programa.

– Strategija je posebno važna za sektor prometa jer je tu veliki potencijal korištenja vodika. Kod nas tu pričamo i o morskom i željezničkom, a ne samo cestovnom prometu i to je velika prilika da zaštitimo Jadran od fosilnih goriva – istaknula je ravnateljica Uprave za energetiku u MINGOR-u Kristina
Čelić.

Hrvatska cilja da do 2030. godine čak 40% ukupne potrošene energije ide iz obnovljivih izvora.

– Nastojat ćemo da mjesto proizvodnje ujedno bude i mjesto potrošnje kako bi se rasteretio energetski sustav. To će kratkoročno pomoći i oko skladištenja, a dugoročno gledamo na prenamjenu postojeće
infrastrukture za skladištenje i transport. Prvenstveno pri tom mislimo na postojeće plinovode, ali i
izgradnju novih. Za intenzivniju primjenu u prometu važna je nabava vozila na vodik, ali i izgradnja punionica. Ulaganja u elektrolizatore i punionice su u posebnom fokusu Strategije. Edukacija stručnjaka je ključna, uz razvoj i komercijalizaciju novih tehnologija, a tu je i potencijalni regionalni centar za vodik zamišljen kao središnje mjesto povezivanja znanosti i gospodarstva – pojasnio je Vjekoslav Jukić, načelnik Sektora za energetsku politiku i planiranje.

Foto: Predstavljanje Strategije/HGK

Izvanredna profesorica na zagrebačkom Fakultetu strojarstva i brodogradnje, Ankica Kovač, istaknula je kako je implementacija Strategije praktički već počela, ali da glavnina posla tek počinje.

– Potrebe za vodikom sada su već dosta velike i tu je velika prilika za naše kompanije. Vodik neće sam na
svojim leđima iznijeti energetsku tranziciju, ali će biti važan kotačić u njoj. Najbitniji nam je prijenos znanja od znanosti prema struci, a toga nema bez kvalitetne političke podloge. U ovoj strategiji smo dobili baš to, sada smo na putu energetske tranzicije koja će biti duga i skupa, ali drugog puta nemamo. Proizvodnja vodika kod nas nije znanstvena fantastika, dapače, uz malo više ambicije možemo biti ne samo proizvođači već i izvoznici – zaključila je Kovač.

Strategija je inače puštena u javno savjetovanje, a svoje primjedbe, mišljenja, ideje, izmjene i dopune možete ostaviti do 27. veljače OVDJE.

K.B.

PROČITAJTE JOŠ:

Prva punionica vodika za brodove na našoj obali gradit će se u ovom dalmatinskom brodogradilištu
Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.