2 min. čitanja

Na današnji je dan 1942. teretni parabrod Istria napadnut i potonuo u Sredozemlju

Na današnji je dan 1942. teretni parabrod Istria napadnut i potonuo u Sredozemlju
Foto: Istropedia

Istria je prevozila u libijski Tobruk streljivo i gorivo u metalnim bačvama za njemačko-talijansku armiju pod zapovjedništvom generala Erwina Rommela.

Istria je bio teretni parabrod sagrađen u tršćanskom brodogradilištu Stabilimento Tecnico Triestino 1921., s matičnom lukom u Trstu.

Brod je bio dugačak 123 metra, širine 16,4 metara, gaza 9 m te bruto/neto istisnine 5416/3405 tona, a plovio je brzinom od 10,5 čvorova. Njegovi su blizanci bili Arsa i Recca.

Plovio je na rutama za Ameriku, a 1937. preuzima ga Italia Società Anonima di Navigazione sa sjedištem u Genovi, koja mu sljedeće godine postaje matičnom lukom te nastavlja ploviti na istim rutama, piše IstraIN.

Ratni opskrbni brod

Godine 1940., svega koji dan prije ulaska Italije u Drugi svjetski rat, Istria se uspijeva vratiti kući. Iste godine u Genovi rekvirira je talijanska ratna mornarica (Reggia Marina), ali bez unosa u popis pomoćnog državnog brodovlja. Od sljedeće godine koristi se kao opskrbni brod fašističke talijanske vojske u Albaniji i sjevernoj Africi pa je naoružana s dva protuavionska topa.

Zanimljivost je i da tada zapovjedništvo nad Istrijom preuzima 22. ožujka 1942. kapetan duge plovidbe Antonio Zotti rođen u Malom Lošinju 19. prosinca 1880.

Na svoje posljednje putovanje Istria je krenula 23. (ponegdje je datum 22.) kolovoza 1942. iz grčkog Pireja kako bi Romellovim nacističkim snagama i njihovih talijanskim fašističkim partnerima dostavila streljivo i gorivo. . U konvoju su još bili parobrod Dielpi i dvije motorne splavi (motozattera) MZ 744 i MZ 758, a pratili su ih njemački razarač ZG 3 Hermes i talijanska torpiljarka Sirio.

No, britanska protuobavještajna služba presrela je i dešifrirala poruke između talijanskog i njemačkog zapovjedništva i konvoja pa su prema njemu poletjeli avioni iz egipatskih baza. Na Istriu se izbacuju dva torpeda, prvi pogađa krmu, gdje je bilo uskladišteno streljivo, a drugi strojarnicu na sredini broda.

Otpor s protuavionskih topova Istrie bio je uzaluda, a oštećenja preteška pa je brod potonuo 27. kolovoza u ranim noćnim satima i to za samo 4 minute. Kapetan Zotti je naredio posadi da napusti brod, a on je ostao na zapovjednom mostu i potonuo s Istrijom. Od ukupno 58 članova posade u napadu je poginulo njih 6, uključujući kapetana. Ostale su uspjele spasiti motorne splavi i prateća torpiljarka koja preživjele vraća na Kretu

J.T.

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2025 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.