8 min. čitanja

U odnosu na svibanj riba i riblji proizvodi jeftiniji za 0,9%

U odnosu na svibanj riba i riblji proizvodi jeftiniji za 0,9%
Foto: Pixabay

Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, organiziralo je u tri pravca praćenje kretanja maloprodajnih cijena najčešće kupljenih roba i usluga.  

1. U suradnji s Državnim zavodom za statistiku organizirano je mjesečno praćenje cijena u 9 hrvatskih gradova (Zagreb, Split, Rijeka, Osijek, Varaždin, Dubrovnik, Pula, Slavonski Brod i Sisak) iz kojih se izračunavaju prosječne maloprodajne cijene.

Državni zavod za statistiku angažirao je snimatelje cijena te provodi statističko istraživanje „Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj“.

Za praćenje prosječnih maloprodajnih cijena odabrana su 103 proizvoda, od toga 78 roba i 25 usluga (košarica proizvoda). Na mjesečnoj razini prikuplja se oko 5.700 cijena na oko 800 prodajnih mjesta koji, sukladno Zakonu o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, imaju obvezu dvojnog iskazivanja.
Košarica proizvoda je stalna/fiksna, što znači da se iz mjeseca u mjesec snimaju cijene istih proizvoda, istih količina, na istim prodajnim mjestima.

Popis prosječnih maloprodajnih cijena košarice proizvoda u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj za mjesec lipanj 2023. možete pogledati ovdje. Izvor: Državni zavod za statistiku.

Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja na mjesečnoj razini objavljuje priopćenja za javnost o kretanju prosječnih maloprodajnih cijena u kunama i u eurima košarice proizvoda, a kao referentne cijene koriste se prosječne cijene iz rujna 2022.

Ukupna vrijednost košarice 103 odabrana proizvoda (roba i usluga) u rujnu 2022. iznosi 944,77 eura (7.118,37 kuna), u svibnju 2023. 975,30 eura (7.348,40 kuna), a u lipnju 2023. vrijednost košarice iznosi 973,35 eura (7.333,71 kunu).

Promatrano prema ukupnoj vrijednosti košarice prosječne cijene u lipnju 2023. u odnosu na svibanj 2023. godine smanjene su za 0,2%, dok su cijene u odnosu na rujan 2022. povećane za 3,0%.

Najveći doprinos ukupnom mjesečnom smanjenju iznosa košarice od 0,2% u lipnju u odnosu na svibanj ove godine dale su maloprodajne cijene kod 7 grupa proizvoda i usluga košarice kod kojih je praćenjem zabilježeno pojeftinjenje, dok je slabiji učinak pojeftinjenja bio zbog poskupljenja kod 9 grupa proizvoda i usluga košarice.  
Ukupan pad cijena košarice u lipnju u odnosu na svibanj 2023. iznosi 0,2% a po grupama proizvoda i usluga sadržanih u košarici najveći doprinos mjesečnom padu dolazi zbog pada cijena slijedećih skupina kako slijedi:

U skupini Mlijeko i mliječni proizvodi došlo je do pada cijena ukupno za 3,2%.  Pad cijena zabilježen je kod svih proizvoda te skupine koji se nalaze u košarici, osim jogurta. U tome je smanjena cijena polutvrdog sira za 4,0%, sirnog namaza bez dodataka za 1,8%, svježeg mlijeka za 1,5%, trajnog mlijeka za 1,0% dok je cijena običnog jogurta u čašici povećana za 1,9% u lipnju u odnosu na svibanj.

Cijena kokošjih jaja nakon što je u svibnju u odnosu  na travanj pala za 2,0%, nastavlja se pad cijene i u lipnju u odnosu na svibanj i to za 2,1%. Tako cijena 10 komada kokošjih jaja u lipnju iznosi 2,83 eura (21,30 kuna) u odnosu na rujan prošle godine ukupno povećanje cijene kokošjih jaja u lipnju je 22,0%.  

U skupini Proizvoda za čišćenje i održavanje zabilježen je pad cijena od 1,9%, gdje je cijena deterdženta za strojno pranje rublja smanjena za 2,9% a cijena tekućeg deterdženta za ručno pranje posuđa povećana za 2,9%.

Nakon što je tri mjeseca zaredom skupina Ulja i masti bilježila pad cijena u svibnju ove godine u odnosu na travanj ova skupina zabilježila je porast cijena za 1,2%, ali u mjesecu lipnju nastavlja se trend pada cijena ove skupine proizvoda koji iznosi 1,0%. U okviru ove skupine snižene su cijene suncokretovog ulja za 4,1%, maslaca za 0,3% dok su istovremeno cijene margarina porasle za 2,2%.

Cijene u skupini Kruh i proizvodi od žitarica pale su na mjesečnoj razini za 0,9% tome je pridonijelo smanjenje cijena sljedećih proizvoda: tjestenine za 7,2%, riže za 2,4% te bijelog kruha za 0,7%. Povećanje cijena u ovoj skupini zabilježeno je kod cijena peciva za 2,3%, cijena tosta za 1,7%, krafne za 1,5% i kukuruznih pahuljica za 0,3%, dok se cijene bijelog pšeničnog brašna, pšenične krupice i kruha od miješanog brašna nisu mijenjale na mjesečnoj razini u lipnju u odnosu na svibanj.  

U lipnju 2023. u odnosu na svibanj skupina Ribe i riblji proizvodi bilježi pad cijena za 0,9% u kojoj su cijene filea smrznutog oslića snižene za 2,0% a cijene sardina u ulju bez dodataka istovremeno su povećane za 0,7% isto kao i cijene tune u konzervi i to za 0,3%.  

Skupina Alkoholna pića ukupno također bilježi pad cijena i to za 0,9% u lipnju u odnosu na svibanj u kojoj je zabilježen pad cijene  bijelog vina za 1,3% i porast cijene svijetlog piva u boci za 0,9%.

Porast cijena u lipnju u odnosu na svibanj 2023. zabilježen je kod devet skupina proizvoda i usluga košarice:

Skupina Voće nakon pada cijena u travnju, u lipnju drugi mjesec za redom nastavlja rast koji ovaj mjesec iznosi 4,2% u odnosu na svibanj. U tome je najviše porasla cijena naranči za 9,7%, cijena limuna za 5,7% i cijena jabuka za 4,0%, dok su cijene banana zabilježile pad od 2,0%.  

Skupina Meso i mesni proizvodi bilježi porast cijena u lipnju u odnosu na svibanj za 2,2%. Najveći porast u toj skupini zabilježen je kod cijena paštete za 8,0%, cijene čajne kobasice za 7,2%, cijene svinjskog buta bez kosti za 5,7%, posebne salame za 3,8%,  junetine s kostima za 2,3%, mortadele za 1,5%,  slanine za 0,7% te cijene šunke u ovitku za 0,5%. Pad cijena u ovoj skupini zabilježen je kod svinjskih kotleta sa kostima za 2,9%, telećih rebara za 0,7% i cijena hrenovki bez dodataka za 0,5%. Cijena svježeg pileta nije se mijenjala u lipnju u odnosu na svibanj.

Skupina Ugostiteljske usluge također bilježi porast cijena u lipnju u odnosu na svibanj i to za 1,7%. U toj skupini porasle su cijene svih proizvoda i usluga koje se prate u okviru ove skupine košarice, primjerice porasla je cijena porcije juhe za 2,3%, cijena šalice kave espresso za 2,0%, cijena 2 dl voćnog soka za 1,9%, bečkog odreska s prilogom i porcije pizze za 1,7% te cijena porcije špageta za 1,5%.  

Cijene u skupini Bezalkoholnih pića porasle su za 1,5%, a u toj skupini zabilježen je porast cijena prirodnog voćnog soka za 6,1%, te cijena čaja u filter vrećicama za 2,7%, gaziranog bezalkoholnog napitka za 1,5%, prirodne negazirane mineralne vode za 1,1%, voćnog sirupa  i mljevene kave za 0,3%, dok se cijena mineralne gazirane vode u plastičnoj boci nije mijenjala u lipnju u odnosu na svibanj.

Skupina Proizvoda za osobnu higijenu i njegu također bilježi porast cijena u lipnju u odnosu na svibanj i to za 1,4% u tome je porast cijena zabilježen kod cijena kreme za lice za 3,4%, paste za zube u tubi za 3,1%, cijene četkice za zube za 2,1%  i cijene šampona za kosu za 1,1% dok su cijene gela za tuširanje pale za 3,9% a cijene tekućeg sapuna za 1,2%.

Cijene u skupini Povrće u lipnju nastavljaju rasti pa tako cijene u toj skupini u lipnju u odnosu na svibanj bilježe rast za 1,6%. Najveći doprinos porastu cijena u ovoj skupini dolazi od rasta cijena: krumpira za 38,9%, tikvica za  21,4%, kelja za 10,5%, mrkve za 7,3%, crvenog luka za 6,6%, slatkog zelja za 5,0%, dok su istovremeno u toj skupini smanjene cijene: paprike za 12,5%, rajčice za 11,2%, suhog graha za 1,9%, brokule za 1,8%, šampinjona za 1,6% a cijena konzerviranih krastavaca nije se mijenjala u lipnju u odnosu na svibanj.  

Kod Ostalih prehrambenih proizvoda zabilježen je porast cijena za 1,1%, tome je pridonio porast cijena napolitanki za 6,3%, mliječne čokolade bez dodataka za 5,7%, čipsa u vrećici za 3,7%, džema za 1,7%, kuhinjske soli za 1,2% i dječje instant hrane za 0,4%, dok su u lipnju u odnosu na svibanj smanjene cijene majoneze u vrećici za 2,1%, cijene šećera za 0,8% i meda za 0,5%.

Skupina Ostale usluge u lipnju u odnosu na svibanj bilježi porast od 0,4%. U tome su porasle cijene: ulaznica za kino za 2,5%, usluga pedikera za 2,4%, kemijskog čišćenja hlača za 1,6%, cijene redovnog godišnjeg servisa plinskog bojlera za 1,4%,  cijene ženskog šišanja sa pranjem kose i fen frizurom za 1,3%, muškog šišanja bez pranja kose za 0,7%, cijene klasične masaže cijelog tijela za 0,6%, dok se cijene ulaznica za kazalište, mjesečne članarine za teretanu, ulaznica za bazen i ostale u toj skupini nisu mijenjale u lipnju u odnosu na svibanj.

Cijene u skupini Zdravlje zabilježile su porast od 0,2%, a u tome: cijene sirupa za ublažavanje kašlja za odrasle  porasle su za 1,1% i cijene stomatološke usluge-čišćenje zubnoga kamenca za 0,6% a cijene tableta za snižavanje temperature, cijene laboratorijskih pretraga i dopunskog zdravstvenog osiguranja u ovoj skupini ostale su nepromijenjene na mjesečnoj razini tj. u lipnju u odnosu na svibanj ove godine nisu se mijenjale.

2. Udruge za zaštitu potrošača prate kretanje cijena roba i usluga u kunama i u eurima u razdoblju obveznog dvojnog iskazivanja u okviru provedbe projekta „Tajni kupac za zaštitu potrošača u procesu uvođenja eura u Republici Hrvatskoj“. Udruge za zaštitu potrošača prate košaricu proizvoda od 45 roba i 10 usluga.

3. Web stranica „Kretanje cijena“ potrošačima omogućuje na jednom mjestu informacije o kretanju maloprodajnih cijena osnovnih 78 kategorija proizvoda koji čine osnovnu potrošačku košaricu. Podatke je moguće pretraživati kroz različite filtere, prema trgovcu, prema kategoriji proizvoda te prema filterima: pojeftinilo, poskupilo, na akciji, zadržalo cijenu. Cijene se ažuriraju svakih 15 dana, odnosno 15-tog u mjesecu te zadnji dan u mjesecu i uspoređuju u odnosu na 31. prosinac 2022. za trgovačke lance koji redovito dostavljaju maloprodajne cijene za objavu.

I.B.

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.