>
  3 min. čitanja

TOMOS 4 Priča o legendarnoj penti

TOMOS 4 Priča o legendarnoj penti

Vjerojatno najzastupljeniji vanbrodski motor na ovim prostorima. Po broju prodanih primjeraka zaslužio je ući u Guinessovu knjigu rekorda. Iako je tvornica Tomos proizvela niz modela, popularna „Četvorka“ bila je najprodavanija, najpouzdanija i najednostavnija za korištenje.

Od bicikala s motorom do vlastitih patenata

Slovenska tvrtka “Tomos”, skraćen je naziv za Tovarna Motornih koles Sežana (ili Tvornica motornih bicikala Sežana), nastala je 1954. godine. U valu nacionalizacije, bivša socijalistička Jugoslavija jednostavno je Dekretom prisvojila radionicu u kojoj su do tada na bicikle ugrađivani mali benzinski motori.

Nakon što je riješeno razgraničenje sa susjednom Italijom i zona B pripala Jugoslaviji, slovenska republička vlada odlučuje graditi novu tvornicu u Kopru, nekon čega se taj grad počinje naglo razvijati. Vrpcu za službeno otvorenje nove tvornice presjekao je osobno predsjednik Josip Broz Tito, a nakon prvih licenci s austrijskom tvrtkom Steyer-Daimler-Puch za proizvodnju motocikala, Tomos počinje razvijati svoje proizvode.

Tomos  je na vrhuncu snage 1960-ih i 1970-ih bila tvornica s 2500 zaposlenih, nizom patenata i vlastitim tvrtkama u inozemstvu.

Rađanje legende – Penta koja je nastala od mopeda

Geneza razvoja tvornice dovela je do proizvodnje prvog vanbrodskog motora. 1958. godine proizveden je Lamo 05k i to na osnovi mopeda Tomos-Puch MS50. Proizvedena su tri modela s jednim cilindrom, a serijska proizvodnja nije čekala dulje od godine dana.

Prototip posljednjeg u nizu modela, Tomos Lamo 06N snage 4 KS proizveden je 1963. godine. Bio je bolje zaštićen od prodora mora, a trošio je 1,6 l/sat.

Modeli Tomos T-4

Ipak, konačan razvoj ova penta doživjela je 1969. godine kad je i dobila svoje danas već legendarno ime TOMOS 4. Pokazao se toliko kvalitetnim, da je samo dvije godine poslije čak 80 posto proizvedenih primjeraka otišlo u izvoz!

U bivšoj državi, Tomos je bio najveći proizvođač vanbrodskih motora, a Tomos 4 je 1983. godine tvornici priskrbio naslov jedne od najuspješnijih proizvođača vanbrodskih motora na svijetu.

Photo: Udruga splavara “Čika Mata Marković” Slavonski Brod

Početak kraja

Kako za najveći dio proizvodnih pogona, raspadom Jugoslavije počinju problemi i u Tomosu. Krajem 90-ih tvrtku kupuju redom, švicarski Aluswis, kanadski Alucan i naposljetku korporacija Hidria. 1998. godine prestaje proizvodnja vanbrodskih motora, a 14 godina poslije tvrtka je otišla u stečaj.

I danas je zasigurno puno onih koji još uvijek popularni Tomos 4 s rezervoarom prenesu iz svoje garaže do pasare, jer se, kažu upućeni, uz dobro održavanje ova penta teško kvari.

Jako ime i pečat kvalitete su ostali, kao i nada za neku buduću nadogradnju i proizvodnju.

Želite li saznati više? Pogledajte i pročitajte tekstove iz galerije fotografija!

D.G.

Tekst i fotografije prema izvorima: Zdravko Grčević, Udruga splavara “Čika Mata Marković” Slavonski Brod, Yu nautika, Tomos katalog

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.