2 min. čitanja

Prometni stručnjak: "Nedovršene ophodne brodove za MORH ne treba dovršavati, nego prodati kao otpadno željezo!"

Prometni stručnjak: "Nedovršene ophodne brodove za MORH ne treba dovršavati, nego prodati kao otpadno željezo!"
Foto: Brodosplit

"MORH treba raskinuti suradnju s Brodosplitom, pravnim i pravosudnim mjerama zaštititi javni interes i uložena znatna sredstva građana te zaustaviti vojni projekt koji je dosad napravljen vrlo loše*, a aktualna geopolitička situacija u međuvremenu, zbog velikih kašnjenja, učinila potpuno anakronim", piše Željko Marušić za Autoportal.

Pred nama je pravno i pravosudno rasplitanje situacije s Brodosplitom, koje bi moglo iznjedriti jednu od najvećih gospodarskih afera u hrvatskoj povijesti, smatra Marušić.

Trebat će rasvijetliti tko je i s kakvim namjerama 2013. Brodosplit, uz enormne subvencije koje su se mogle uložiti u poticanje malog i srednjeg gospodarstva, predao neadekvatnom poslovnom subjektu, zašto su potom nekritički i neodgovorno izdavana golema financijska jamstva, premda je bilo više nego izvjesno, a poslovno-gospodarski potpuno očekivano, da će ih potom plaćati hrvatski građani te zašto je 2014. iznimno zahtjevan projekt izgradnje pet ophodnih brodova za MORH ugovoren s Brodosplitom, premda su svi poslovni, objektivni i subjektivni parametri ukazivali da nikad neće biti završen, poput velikog dijela projekata iz matične proizvodnje, odnosno da će završiti otprilike kako je i završio, uz enormne gubitke, koje će na kraju platiti hrvatski građani.

Kao odgovorni stručnjak za tehniku prometnih sredstava, koji je krajem 1980-ih bio na, stručno, najodgovornijim pozicijama u Brodosplitu, pola godine i direktor tehnološki jednog od najnaprednijeg OOUR-a Izrada alata (slavne “Alatnice”), jedini direktor u Brodosplitu bez članstva u političkoj organizaciji, zbog pokušaja zaštite Brodosplitovih gospodarskih interesa 1991. bio prisiljen napustiti Brodosplit te potpuno promijeniti mjesto boravišta i karijeru, osjećam potrebu izjasniti se o najvažnijem gospodarskom subjektu u povijesti Dalmacije, koji je slijedom nevjerojatno negativnih i neodgovornih mjera od 1991. sustavno pljačkan i uništavan te na kraju pretvoren u prah i pepeo, uz više od 10 milijardi kuna ukupne izravne i neizravne štete, koju su platili i platit će hrvatski građani, iznosim mjere nužne mjere za rješavanje praktički nerješivog problema izgradnje serije ophodnih brodova za MORH, poručuje Marušić.

Mjere se temelje  na kriteriju najmanje lošeg rješenja u situaciji kad su jedino takva na raspolaganju te na novoj tehnološkoj i geostrateškoj situaciji u svijetu, koju je iznjedrio rat u Ukrajini te tehnološkim perspektivama koje bi Hrvatskoj mogle postati temelj reindustrijalizacije na potpuno novim i zdravim temeljima, u interesu građana, gospodarstva, MORH-a i nacionalne sigurnosti:

1. Nedovršene ophodne brodove za MORH ne treba dovršavati, nego prodati na javnoj dražbi, po potrebi i kao otpadno gvožđe.

2. Treba zaustaviti vojni projekt koji je dosad napravljen vrlo loše, a aktualna geopolitička situacija u međuvremenu, zbog velikih kašnjenja, učinila potpuno anakronim.

3. Za nadzor hrvatskih morskih granica i zaštitu hrvatskog gospodarskog pojasa treba razraditi potpuno novu strategiju, temeljenu na kombinaciji nadzornih dronova, vojnih bespilotnih letjelica te manjih, znatno bržih i mobilnijih te višestruko učinkovitijih ophodno-borbenih brodova.

4. Temeljem nove geopolitičke situacije Hrvatska treba, neovisno o Brodosplitu, pokrenuti razvoj i proizvodnju manjih ophodno-borbenih vojnih brodova sa strukturom od kompozitnih materijala, nevidljivih za radar, s najsuvremenijim sustavima propulzije i dobrih maritimnih svojstava pri lošem vremenu, koji mogu postići brzinu veću od 50 čvorova, smatra Marušić.

Uz velika kašnjenja u isporuci vojnih ophodnih brodova, jedini isporučeni, zbog ugradnje neprikladnog i preteškog dizelskog motora Caterpillar (jer je bio znatno jeftiniji od optimalnog, specijaliziranog), ima lošija maritimna svojstva, lošije performanse, veću potrošnju goriva te stoga manju autonomiju, lošiju pouzdanost i više zagađuje okoliš od optimalnog za takvu vrstu plovila, tumači Željko Marušić.

D.G.

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.