4 min. čitanja

NS SAVANNAH "Brod atoma“ i čovjek iz Žurkova - Prvi putničko-teretni brod na nuklearni pogon

NS SAVANNAH "Brod atoma“ i čovjek iz Žurkova - Prvi putničko-teretni brod na nuklearni pogon
Foto: Wikimedia

Kada je 1959. godine porinut, a 1962. ušao u promet, NS Savannah bio je pionir svjetskog pomorstva — prvi trgovački putničko-teretni brod na nuklearni pogon.

Građen u sklopu američkog programa Atoms for Peace, Savannah je imao 74 MW PWR reaktor tvrtke Babcock & Wilcox i mogao je s jednim punjenjem goriva oploviti gotovo 300.000 nautičkih milja (~560.000 km). Dugačak gotovo 182 metra, nosio je do 60 putnika, a interijer u stilu Atomic Age uključivao je plesni podij, bazen i biblioteku. Bio je to demonstrator tehnologije i dizajna budućnosti — spoj funkcionalnosti i reprezentativnog američkog optimizma pedesetih godina.

Za njegov izgled i tehnički koncept ključna figura bio je Erazmo (Ben) Tićac, rođen 20. svibnja 1904. u Žurkovu kraj Kostrene. Kao glavni projektant u američkoj tvrtki George G. Sharp, Inc., Tićac je svojim radom obilježio jedno od najvažnijih poglavlja pomorske povijesti. Na samom brodu i danas postoji ploča s natpisom: „Ben Tićac, projektant broda“.

Tićac je odrastao u obitelji s pomorskom tradicijom. Otac Julije radio je u upravnim službama Austro-Ugarske, a majka Marija Krtica potjecala je iz poznate kapetanske loze. Rano je ostao bez oca, ali ga je majka, načitana i jezično obrazovana, usmjerila prema znanju i marljivosti. Nakon gimnazije na Sušaku i Pomorske škole u Bakru, gdje je maturirao 1923. s odličnim uspjehom, mladi Erazmo pokazivao je interes ne toliko za plovidbu koliko za gradnju i projektiranje brodova. U žurkovskom škveru učio je od korčulanskog brodograditelja Stijepa Bonvarda, izrađivao modele brodova, a kao šesnaestogodišnjak konstruirao i funkcionalni model broda na parni pogon. Njegova bogata privatna knjižnica, glazbene sklonosti (gitara, mandolina) i društvenost dodatno svjedoče o širini interesa.

Godine 1924. Erazmo se u Americi iskrcao s parobroda Zvir i odlučio ostati. U SAD-u gradi karijeru, uzima ime Ben Tićac i postaje priznati brodograđevni arhitekt. Vrhunac tog puta bio je upravo NS Savannah.

Savannah, međutim, nije bio samo tehnološki eksperiment. Tijekom operativne službe brod je pružio dragocjena iskustva o integraciji nuklearnog postrojenja u trgovački brod: smještaj postala temelj za buduće inženjerske i regulatorne studije u području nuklearnog pomorstva. Iako je nakon povlačenja služio kao brod-muzej i naposljetku bio dekomisioniran (reaktorski spremnik uklonjen), njegova ostavština živi.

Danas, više od pola stoljeća kasnije, nuklearni pogon ponovno ulazi u fokus pomorskih istraživanja. Globalne inicijative ispituju potencijal Small Modular Reactors (SMR) i naprednih reaktorskih tehnologija za brodarstvo: od Maerskovih i Lloyd’s Register studija, preko norveškog programa NuProShip, do koncepata kontejnerskih brodova na nuklearni pogon u Južnoj Koreji i Kini. Razlozi su očiti — nulta emisija CO₂ na dugim rutama, velika autonomija, sigurnost opskrbe energijom. No, i dalje ostaju otvorena pitanja: regulativa, sigurnost luka, gospodarenje otpadom, geopolitika.

NS Savannah i Erazmo Tićac iz Žurkova ostaju simboli vremena kada je budućnost pomorstva tražena u snazi atoma. I možda upravo sada, u eri tranzicije prema održivosti, njihova priča ponovno dobiva aktualnost.

kap. Milo Miklaušić

PROČITAJTE JOŠ:

Kapetan Miklaušić: “Kad more uči - Od djetinjstva do autonomnih brodova”
Nekada je bilo normalno da dijete sjedne na banak barke, uzme vesla i provede dan na moru. More je bilo učionica i igralište, a pasara, gajeta ili batana – produžena ruka djetinjstva. Sjećanja na prve samostalne plovidbe, ribarenje i oluje koje su učile poniznosti nisu bila avantura iz luksuza, nego temelj
BETON UMJESTO KORISTI Kapetan Milo Miklaušić za Morski HR: “Kako javne luke hrane turizam, a domaći ostaju bez pristupa moru?”
Milo Miklaušić, zapovjednik je s više od 30 godina plovidbenog staža te kapetan pri Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture. Tijekom svoje karijere imao je prilike upravljati plovnim objektima u zemlji i u inozemstvu, kao i obnašati uloge menadžera fenomiranih pomorskih kompanija. Posljednjih nekoliko godina aktivno proučava rad Županijskih lučkih uprava,
Novi Pravilnik i Međunarodni standardi sidrenja – Usporedba i objašnjenje
Pravilnik o sigurnosti pomorske plovidbe u unutarnjim morskim vodama i teritorijalnom moru Republike Hrvatske, koji je stupio na snagu u ožujku 2025., unosi niz izmjena koje izravno utječu na postupke sidrenja i operativno ponašanje brodova u hrvatskim vodama. Sidrenje kao sastavni dio plana plovidbe Sve radnje vezane uz sidrenje moraju
Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2025 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.