4 min. čitanja

Novi Pravilnik i Međunarodni standardi sidrenja – Usporedba i objašnjenje

Novi Pravilnik i Međunarodni standardi sidrenja – Usporedba i objašnjenje
Foto: Depositphotos

Pravilnik o sigurnosti pomorske plovidbe u unutarnjim morskim vodama i teritorijalnom moru Republike Hrvatske, koji je stupio na snagu u ožujku 2025., unosi niz izmjena koje izravno utječu na postupke sidrenja i operativno ponašanje brodova u hrvatskim vodama.

Sidrenje kao sastavni dio plana plovidbe

Sve radnje vezane uz sidrenje moraju biti pažljivo procijenjene, isplanirane, izvedene i nadzirane. Odabir lokacije sidrenja uključuje provjeru dubine vode i karakteristika morskog dna, koje moraju omogućiti sigurno držanje sidra.

Sidrenje u određenim sidrištima

Službeno označena sidrišta na navigacijskim kartama osiguravaju dovoljan prostor za sigurno okretanje broda i omogućuju manevriranje unutar dopuštenog kruga. U slučaju zauzetosti tih sidrišta, posada je dužna unaprijed odrediti alternativne lokacije za sigurno sidrenje.

Izračunavanje dužine sidrenog lanca i kruga okretanja

Nakon odabira sidrišne pozicije, nužno je izračunati odgovarajuću duljinu lanca (kabla) za učinkovito i sigurno zadržavanje pozicije broda. U praksi se koriste dvije međunarodno priznate metode:

Formule za izračun duljine lanca:

  • Admiralty Manual of Seamanship:

Duljina lanca (u šekl) =1,5 × dubine u metrima

·         D. J. House – Seamanship Techniques:

Minimalna duljina lanca (u metrima) = 4 × dubina vode

Za sigurnosno orijentirano planiranje, češće se koristi Admiralty metoda.

Krug okretanja broda

Krug okretanja predstavlja područje koje brod može zauzeti tijekom stanja mirovanja uslijed utjecaja vjetra, struja i pomaka sidra. On se nacrtava na navigacijskoj karti s pozicije "let go anchor", a računa se prema formuli:

Radijus kruga okretanja = (broj šekla× 27,5m) + duljina broda

Primjer: Brod dužine 80 m s 5 puštenih šekla ima krug okretanja:

(5×27,5) +80 = 217,5 m (1,1 kabl

Tablica: Dužina lanca i krug okretanja za brodove različitih dužina (dubina mora: 10 m)

Pretpostavke:

·         Dubina vode: 10 m

·         1 šekel = 27,5 m

·         Admiralty formula: šekli = 1,5 × √10 ≈ 4,74

·         Duljina lanca = 4,74 × 27,5 = 130,35 m

Dužina broda (m)

Šekl (Admiralty)

Duljina lanca (m)

Krug okretanja (radijus, m)

Krug okretanja (promjer, m)

35

4,74

130,35

165,35

330,7

40

4,74

130,35

170,35

340,7

45

4,74

130,35

175,35

350,7

50

4,74

130,35

180,35

360,7

55

4,74

130,35

185,35

370,7

60

4,74

130,35

190,35

380,7

70

4,74

130,35

200,35

400,7

Napomena:

  • Radijus kruga okretanja uključuje dužinu ispuštenog lanca i dužinu broda.
  • Promjer kruga ključan je za crtanje sigurnosne margine na karti.

Izbjegavanje rizika i oštećenja

Novi pravilnik jasno zabranjuje sidrenje u zonama u kojima postoji rizik od oštećenja morskog dna, posebice u ekološki osjetljivim područjima poput grebena i morske vegetacije. Također je obavezno:

  • Izbjegavanje podmorskih instalacija (kablovi, cjevovodi) – provjeriti na službenim kartama i peljarima.
  • Zabrana sidrenja u zonama koje odredi lučka kapetanija (npr. zbog zaštite okoliša).
  • Zabrana vezivanja za prirodne objekte poput stijena, stabala i vegetacije.
  • Zabrana sidrenja unutar 150–300 m od kupališta.
  • Obavezno isticanje oznaka i svjetala pri sidrenju.
  • Strana plovila smiju sidriti isključivo uz važeću vinjetu – osim u slučaju nužde (uz hitno obavještavanje nadležnih službi).

Zaključno

Usklađivanje s novim Pravilnikom zahtijeva dodatnu pažnju prilikom planiranja i provođenja sidrenja. Međutim, temelji se na međunarodno priznatim pomorskim praksama i formulama koje već čine dio svakodnevnog rada. Njegova primjena značajno smanjuje rizik od pomicanja broda i oštećenja okoliša, te povećava sigurnost svih sudionika u pomorskom prometu.

kap. Milo Miklaušić

PROČITAJTE JOŠ:

BETON UMJESTO KORISTI Kapetan Milo Miklaušić za Morski HR: “Kako javne luke hrane turizam, a domaći ostaju bez pristupa moru?”
Milo Miklaušić, zapovjednik je s više od 30 godina plovidbenog staža te kapetan pri Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture. Tijekom svoje karijere imao je prilike upravljati plovnim objektima u zemlji i u inozemstvu, kao i obnašati uloge menadžera fenomiranih pomorskih kompanija. Posljednjih nekoliko godina aktivno proučava rad Županijskih lučkih uprava,
Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2025 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.