2 min. čitanja

Kapetan Milo Miklaušić: "Budućnost male brodogradnje i brodovi na struju - Jesmo li spremni?

Kapetan Milo Miklaušić: "Budućnost male brodogradnje i brodovi na struju - Jesmo li spremni?
Foto: Depositphotos

U sektoru male brodogradnje, plovila dužine od 6 do 24 metra sve više će se prilagođavati električnoj energiji i hibridnim pogonima. Glavni razlog je jednostavan: plovila noću većinom miruju, a većina ih se tada nalazi u lukama, što omogućuje optimalno i sigurno punjenje baterija bez opterećenja mreže.T ime se otvara nova dimenzija u planiranju luka i vezova — infrastruktura mora omogućiti pametno punjenje i distribuciju električne energije, u skladu s rastućim trendom elektrifikacije.

1. Zašto elektrifikacija raste

  • Ekološki i ekonomski razlozi: Električni i hibridni pogoni smanjuju emisije CO₂, buku i operativne troškove.
  • Tehnička prilagodba luka: Luka postaje „energetski čvorište“ s punjačima za plovila svih dimenzija, praćenjem potrošnje i optimizacijom struje tijekom noći.
  • Korisnički komfor: Električni pogon omogućava jednostavnije i tiše manevriranje, manju potrebu za servisiranjem, a plovila koja se pune noću spremna su za plovidbu tijekom dana.

2. Primjeri iz prakse

Brodograditelji u segmentu od 6 do 24 m sve više lansiraju:

  • električne day-plovila,
  • manje motorne jahte,
  • modularna plovila,
  • plovila za prijevoz putnika, izlete, ronjenje i taxi-usluge,

često s integriranim baterijskim sustavom ili u hibridnoj izvedbi.

3. Zaključci 2025. : novi modeli i sajmovi

Prikazana plovila na sajmovima poput Venecije pokazuju jasne trendove u svijetu male brodogradnje:

  • Laki kompozitni materijali – smanjuju težinu plovila i povećavaju energetsku učinkovitost.
  • Modularni baterijski sustavi – omogućuju fleksibilno punjenje i dugotrajniju upotrebu.
  • Digitalno upravljanje energijom – optimizira potrošnju i distribuciju struje u plovilu.

Tržište pokazuje sve veći interes među privatnim korisnicima i charter tvrtkama, koje žele smanjiti troškove i ekološki otisak svojih flota.

4. Infrastrukturni zahtjevi

Buduće luke moraju pratiti trend elektrifikacije. Vezovi i marina za plovila 6–24 m trebaju biti:

  • elektrificirani,
  • pripremljeni za masovno noćno punjenje,
  • optimizirani za učinkovitost i održivost.

5. Globalni trendovi

Globalno tržište električnih plovila doživljava snažan rast:

  • 2024.: 6,78 milijardi USD
  • 2030.: predviđa se 14,09 milijardi USD (CAGR 13,5%)
  • 2035.: prema Future Market Insights, tržište bi moglo doseći 20,9 milijardi USD (CAGR 10,5%)

Ovi podaci potvrđuju da elektrifikacija nije samo trend, već neizbježan smjer razvoja.

Zaključak

Buduće luke, bilo s operativnim, komunalnim ili nautičko-turističkim vezovima, moraju predvidjeti infrastrukturu za električna plovila i optimizaciju opskrbe strujom. Plovila će maksimalno koristiti vrijeme dok miruju u lukama, što:

  • povećava održivost,
  • smanjuje troškove,
  • doprinosi ekološki prihvatljivijem razvoju pomorske industrije,
  • a istovremeno smanjuje buku i emisije u samom akvatoriju, zoni plovidbe, čime se štiti životinjski svijet i okoliš.

Elektrifikacija male brodogradnje oblikuje nove standarde luka i plovila, osiguravajući održivu, tihu i učinkovitu pomorsku infrastrukturu budućnosti – ali razmišljamo li dovoljno brzo, s obzirom na svjetske trendove danas i one koji će oblikovati tržište u sljedećih 5 godina?

Kap. Milo Miklaušić

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2025 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.