4 min. čitanja

Hrvatske tvrtke potvrdile poziciju lidera na istočnom Mediteranu u remontu luksuznih plovila

Hrvatske tvrtke potvrdile poziciju lidera na istočnom Mediteranu u remontu luksuznih plovila
Foto: Adria Docs

Na najrelevantnijem sajmu nautičke industrije, šibenski Capax i trogirski Adria Docks drugu godinu za redom bili su jedini izlagači iz Hrvatske u superyacht paviljonu. No za razliku od susjednih zemalja s pomorskom i brodograditeljskom industrijom, domaće tvrtke prepuštene su same sebi.

Stoljeća rada hrvatskih brodograditelja temelj su postojanja uspješnih domaćih tvrtki koje posluju na svjetskom tržištu servisa i remonta luksuznih plovila, ukupne vrijednosti preko 8,5 milijardi dolara, u 2021. g. Na prošlotjednom METSTRADE-u (Marine Equipment Trade Show), najvećem sajmu nautičke opreme na svijetu, hrvatske tvrtke Capax i Adria Docks koje zajedno generiraju oko 100 milijuna kuna godišnjeg prometa, bile su drugu godinu za redom jedini domaći izlagači u superyachts paviljonu. Štoviše, ove godine u suradnji s CBIA – om (Udruga hrvatska nautička proizvodnja), nadogradili su prezentaciju hrvatske nautičke industrije organizacijom događaja pod nazivom Croatian Yachting Night.

Uz lidere svjetskih tvrtki iz sektora, na večeri je prisustvovala i veleposlanica RH u Kraljevini Nizozemskoj, Nj. E. Dubravka Plejić Marković. Cilj ulaganja ovih dviju tvrtki u hrvatsku večer u Amsterdamu bio je istaknuti snagu, ali i potencijal domaćih tvrtki specijaliziranih u servisu i remontu megajahti. Bila je to afirmacija znanja i iskustva domaćih inženjera i servisera i prvi korak u repozicioniranju naše zemlje, do sada poznate primarno po najvećoj čarter floti na svijetu.

S obzirom na zemljopisni položaj i rast nautičkog turizma, kao i stoljetno iskustvo u brodogradnji i održavanju plovila, kombinirano s infrastrukturom koja se proteklih godina ubrzano modernizira, marketinški napori svih dionika u industriji trebali bi se u narednom periodu intenzivirati, istaknuto je u Amsterdamu. Također, naglašena je i nužnost pomoći nadležnih javnih institucija, kako bi relevantne brojke nastavile rasti na zadovoljstvo hrvatskih tvrtki, njihovih klijenata i samog hrvatskog proračuna kojeg su obveznici.

- Hrvatska ima problem s dovođenjem megajahti preko zime, odnosno naša zemlja sa svim svojim nautičkim kapacitetima, kao zimska destinacija u ovom segmentu, do sada nije dovoljno prepoznata i to treba promijeniti. To ne može promijeniti sam Capax, ni Adria Docks, već svi zajedno uz pomoć države, lokalnih zajednica, ali i niza malih tvrtki koje bi trebale napraviti hrabriji iskorak na tržištu, prepoznati trenutak i pokrenuti investicije, školovati ljude te ulagati u ono što nude – rekao je Teo Petričević, direktor Capaxa i suosnivač Adria Docksa, tijekom uvodnog govora na spomenutoj večeri, pred vodećim ljudima industrije i drugim eminentnim uzvanicima.

Prema podacima Grand view researcha, procijenjena vrijednost globalnog tržišta jahti u 2021. godini je bila 8,5 milijardi dolara, s očekivanim rastom do kraja ove godine na gotovo 8,9 milijardi dolara. Stabilan i kontinuiran rast ove industrije nije uspjela zaustaviti ni svjetska pandemija.    

Među zemljama koje su to prepoznale te imaju svoj paviljon u sklopu vodećeg B2B sajma nautičke opreme METSTRADE-a ističu se Slovenija, Francuska, Njemačka, Italija, Španjolska, Turska, SAD i dr., ali ne i Hrvatska. Stoga je i udio naših gospodarstvenika u ovom lukrativnom sektoru u svjetskim okvirima zanemariv i svodi se na pojedinačan rad i znanje nekoliko domaćih tvrtki.

Koje benefite bi hrvatski paviljon na METS-u i druga ulaganja u oglašavanje Hrvatske kao cjelogodišnje destinacije za vlasnike plovila i njihove posade mogao imati, govore podaci ICOMIA (International Council of Marine Industry Associations) za razdoblje 2019. / 2020. godine. U tom su periodu u dvanaest eminentnih brodogradilišta zabilježeni ukupni prihodi od preko 400 milijuna eura zarađeni održavanjem i remontom preko 1200 jahti, s prosječnim prihodom od preko 345.000 eura po plovilu.

Pozicioniranje Hrvatske kao cjelogodišnje destinacije može rezultirati uvođenjem još jedne, ključne ciljne skupine u marketinške planove što bi dodatno približilo Lijepu našu cilju „Turizam 365“, o kojem se godinama govori. Naime, poznato je kako se remont plovila obavlja u zimskom periodu, a kada se radi o plovilima koja spadaju u kategoriju megajahti, dakle većima od 24 metra, ista su praćena od strane posade koja se opušta u destinaciji dok je plovilo na doku. Radi se o individualcima visoke platežne moći, čiji je potencijal i za revitalizaciju zimske „krvne slike“ našeg turizma izuzetno velik.

Zahvaljujući individualnim naporima nekoliko domaćih tvrtki, Hrvatska je već sada lider istočnog Mediterana u servisu i remontu luksuznih plovila. Podrška nadležnih institucija u promociju domaćeg znanja u Europi i svijetu bi osigurala izdašne prihode ne samo pojedinima tvrtkama i lokalnim zajednicama u kojima djeluju, već hrvatskom gospodarstvu u cjelini.

D.G.

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.