Projekt „FAIRWay Danube 2 - budući koraci za unaprjeđenje plovidbe na Dunavu“ sufinanciran je sredstvima Europske unije kroz Instrument za povezivanje Europe CEF2, a provodi ga Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture zajedno s upravama vodnih putova iz Austrije, Slovačke, Mađarske, Rumunjske i Bugarske. Projekt je započeo 2023. godine, a planirani završetak je 31.12.2027. Vrijednost hrvatskog dijela projekta iznosi 3.768.650,00 eura, od čega EU sufinancira 50%.
Projektne aktivnosti uključuju izradu periodičnih izvješća o stanju vodnih putova, nabavu napredne opreme za snimanje i obilježavanje plovnog puta (AIS plutače, zemaljski laserski skener koji radi na lidar 3D tehnologiji, hidrografski dron s jednosnopnim dubinomjerom, RTKS zračni dron), daljnji razvoj nacionalnog WAMS sustava kao i transnacionalnog WAMOS sustava te pilot aktivnost „Mobilni infrastrukturni elementi“.
Provedba aktivnosti „Mobilni infrastrukturni elementi“ predstavlja inovativni pristup rješavanju problema nedovoljne dubine plovnog puta tijekom razdoblja niskog vodostaja. Metoda se temelji na primjeni natovarene barže kao mobilnog regulacijskog elementa na ušću Drave u Dunav, pri čemu se koriste prirodni riječni tokovi za premještanje sedimenta. Ovom metodom koristi se isključivo dinamika rijeke te dodatne intervencije u vidu jaružanja nisu potrebne. Uklanjanjem barži u razdobljima povoljnih hidroloških uvjeta minimizira se utjecaj na staništa i ekosustav.

Za projektne partnere iz Hrvatske, Rumunjske i Bugarske, austrijski partner „viadonau“ proveo je u rujnu 2025. godine postupak nabave „Mobilni infrastrukturni elementi“ kojim je kao izvođač za postavljanje barži na ušću Drave u Dunav odabrana rumunjska tvrtka „NAVROM“. Ugovor je potpisan za period do kraja 2027. godine. Nakon potpisa ugovora izvođač je započeo s radovima na pripremi barže kako bi udovoljavala specifičnim tehničko-operativnim i sigurnosnim zahtjevima.

Prije dolaska na odredište barža je djelomično opterećena sa 608 tona šljunka, koji služi kao balastni materijal, čime se postiže potreban radni gaz te stabilnost plovila i u zahtjevnijim vremenskim uvjetima.

Krajem studenog barža je dopremljena u luku Vukovar, gdje je provedenim pregledom potvrđeno da ispunjava tehničke zahtjeve nakon čega je postavljena na lokaciju između riječnog kilometra 1382 i 1383 na rijeci Dunav.

Očekuje se da će rezultati provedbe pilot aktivnosti biti potvrda inovativnosti primijenjenih metoda, jer uspjesi rađaju nove uspjehe, dok oni iznimni postavljaju temelje za buduća ostvarenja. Projekt „FAIRWay Danube 2“ jasno pokazuje kako međunarodna suradnja i inovativni pristupi doprinose unaprjeđenju plovidbe i očuvanju prirodnog okoliša Dunava.

Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture
© 2025 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev