Gašenje požara na električnom automobilu iznimno je opasno i vrlo složeno, te se ne može ugasiti jednostavno kao požar na automobilu s unutarnjim izgaranjem. Glavna opasnost proizlazi iz litij-ionskih baterija i njihovog specifičnog načina gorenja. Ako se takav požar dogodi na trajektu, to predstavlja značajan izazov koji zahtijeva brzu reakciju, specijaliziranu opremu i koordinaciju s hitnim službama na kopnu kako bi se osigurala sigurnost putnika, posade i samog plovila. Upravo stoga mnoge zemlje danas postavljaju stroga ograničenja u prijevozu električnih automobila, kao i opreme koju mora posjedovati svaki trajekt koji prevozi vozila.
Pitali smo našeg najvećeg brodara, Jadroliniju, imaju li protupožarne prekrivače (vatrootporne deke) i ostalu specijaliziranu opremu za gašenje i kakva su uopće pravila za transport električnih automobila i drugih vozila na električni pogon?
- Jadrolinija proaktivno pristupa svim aspektima sigurnosti povezanima s prijevozom električnih vozila na svojim trajektima. Nakon što su 2023. godine objavljene smjernice EMSA-e za prijevoz električnih vozila, Jadrolinija je izdala internu Okružnicu kojom su posadama brodova dane detaljne upute o postupanju prilikom ukrcaja i iskrcaja električnih vozila, kao i o načinu postupanja u slučaju požara.
U sklopu tih mjera pokrenut je i postupak nabave specijalnih deka za prekrivanje vozila zahvaćenih požarom. Do danas je 10 brodova opremljeno navedenim dekama, dok je u tijeku nabava dodatnih 30 komada, čime će svi brodovi u floti koji prevoze automobile biti potpuno opremljeni ovom sigurnosnom opremom.
- Dodatno, Jadrolinija je ove godine uvela i nove mjere kojima je zabranjeno unošenje i punjenje baterija električnih romobila i bicikala u putničke salone i prostore za boravak putnika. Putnici su o navedenim mjerama jasno informirani putem sigurnosnih naljepnica koje su istaknute na vidljivim mjestima na svim brodovima flote.
Na katamaranima dopušten je unos električnih romobila isključivo ako su smješteni u za to predviđenim vatrootpornim torbama, pri čemu je svako plovilo opremljeno jednom takvom torbom.
Osim toga, Jadrolinija aktivno sudjeluje u radnoj skupini Ministarstva mora, prometa i infrastrukture koja radi na izradi nacionalnih smjernica za prijevoz električnih vozila pomorskim putem, s ciljem daljnjeg unapređenja sigurnosti putnika i imovine. Jadrolinija je ove godine sudjelovala i na Međunarodnom vatrogasnom seminaru, na kojemu je glavna tema bila kako postupati u slučaju požara električnih vozila.
Ne postoji standardizirani europski propis o prijevozu elektrilčnih automobila trajektima. Odluke ovise o procjeni rizika svake pojedine brodarske tvrtke, tipu plovila, ruti i dostupnoj opremi za gašenje požara. Ali, evo primjera u nekim europskim zemljama:
Norveška - Norveška kompanija Havila Kystruten uvela je potpunu zabranu prijevoza električnih, hibridnih i automobila na vodik na svojim trajektima i obalnim rutama. Kao razlog navode procjenu rizika, ističući da bi požar na EV-u zahtijevao drugačije i opsežnije mjere gašenja od onih dostupnih na njihovim specifičnim brodovima.
Švedska, Njemačka, Danska - U ovim zemljama većina trajektnih operatera prevozi EV vozila, ali često uz posebne protokole. To može uključivati zahtjev da baterija automobila bude napunjena do određenog postotka (npr. ne više od 50%), parkiranje na posebno određenim, otvorenim palubama s boljom ventilacijom, ili obvezu prijave vrste vozila prilikom rezervacije.
Mediteranske zemlje (Italija, Grčka) - I ovdje se primjenjuju slične individualne mjere, s naglaskom na sigurnosne protokole i opremu za gašenje litij-ionskih požara na plovilu.
Jurica Gašpar
© 2025 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev