2 min. čitanja

ELEKTRIČNI AUTOMOBILI NA TRAJEKTIMA Norveška zabranila prijevoz, Njemačka, Danska i Švedska traže poluprazne baterije - Evo kako je to riješeno kod nas!

ELEKTRIČNI AUTOMOBILI NA TRAJEKTIMA Norveška zabranila prijevoz, Njemačka, Danska i Švedska traže poluprazne baterije - Evo kako je to riješeno kod nas!
Foto: Morski HR

Gašenje požara na električnom automobilu iznimno je opasno i vrlo složeno, te se ne može ugasiti jednostavno kao požar na automobilu s unutarnjim izgaranjem. Glavna opasnost proizlazi iz litij-ionskih baterija i njihovog specifičnog načina gorenja. Ako se takav požar dogodi na trajektu, to predstavlja značajan izazov koji zahtijeva brzu reakciju, specijaliziranu opremu i koordinaciju s hitnim službama na kopnu kako bi se osigurala sigurnost putnika, posade i samog plovila. Upravo stoga mnoge zemlje danas postavljaju stroga ograničenja u prijevozu električnih automobila, kao i opreme koju mora posjedovati svaki trajekt koji prevozi vozila.

Pitali smo našeg najvećeg brodara, Jadroliniju, imaju li protupožarne prekrivače (vatrootporne deke) i ostalu specijaliziranu opremu za gašenje i kakva su uopće pravila za transport električnih automobila i drugih vozila na električni pogon?

Deset brodova ima protupožarne prekrivače

- Jadrolinija proaktivno pristupa svim aspektima sigurnosti povezanima s prijevozom električnih vozila na svojim trajektima. Nakon što su 2023. godine objavljene smjernice EMSA-e za prijevoz električnih vozila, Jadrolinija je izdala internu Okružnicu kojom su posadama brodova dane detaljne upute o postupanju prilikom ukrcaja i iskrcaja električnih vozila, kao i o načinu postupanja u slučaju požara.

U sklopu tih mjera pokrenut je i postupak nabave specijalnih deka za prekrivanje vozila zahvaćenih požarom. Do danas je 10 brodova opremljeno navedenim dekama, dok je u tijeku nabava dodatnih 30 komada, čime će svi brodovi u floti koji prevoze automobile biti potpuno opremljeni ovom sigurnosnom opremom.

Zabranjeno unošenje i punjenje baterija romobila i bicikala u putničke salone

- Dodatno, Jadrolinija je ove godine uvela i nove mjere kojima je zabranjeno unošenje i punjenje baterija električnih romobila i bicikala u putničke salone i prostore za boravak putnika. Putnici su o navedenim mjerama jasno informirani putem sigurnosnih naljepnica koje su istaknute na vidljivim mjestima na svim brodovima flote.

Električni romobili u katamaranima isključivo u vatrootpornim torbama

Na katamaranima dopušten je unos električnih romobila isključivo ako su smješteni u za to predviđenim vatrootpornim torbama, pri čemu je svako plovilo opremljeno jednom takvom torbom.

Osim toga, Jadrolinija aktivno sudjeluje u radnoj skupini Ministarstva mora, prometa i infrastrukture koja radi na izradi nacionalnih smjernica za prijevoz električnih vozila pomorskim putem, s ciljem daljnjeg unapređenja sigurnosti putnika i imovine. Jadrolinija je ove godine sudjelovala i na Međunarodnom vatrogasnom seminaru, na kojemu je glavna tema bila kako postupati u slučaju požara električnih vozila.

Rješavanje problema u drugim europskim zemljama

Ne postoji standardizirani europski propis o prijevozu elektrilčnih automobila trajektima. Odluke ovise o procjeni rizika svake pojedine brodarske tvrtke, tipu plovila, ruti i dostupnoj opremi za gašenje požara. Ali, evo primjera u nekim europskim zemljama:

Norveška - Norveška kompanija Havila Kystruten uvela je potpunu zabranu prijevoza električnih, hibridnih i automobila na vodik na svojim trajektima i obalnim rutama. Kao razlog navode procjenu rizika, ističući da bi požar na EV-u zahtijevao drugačije i opsežnije mjere gašenja od onih dostupnih na njihovim specifičnim brodovima.

ŠvedskaNjemačkaDanska - U ovim zemljama većina trajektnih operatera prevozi EV vozila, ali često uz posebne protokole. To može uključivati zahtjev da baterija automobila bude napunjena do određenog postotka (npr. ne više od 50%), parkiranje na posebno određenim, otvorenim palubama s boljom ventilacijom, ili obvezu prijave vrste vozila prilikom rezervacije.

Mediteranske zemlje (ItalijaGrčka) - I ovdje se primjenjuju slične individualne mjere, s naglaskom na sigurnosne protokole i opremu za gašenje litij-ionskih požara na plovilu.

Jurica Gašpar

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2025 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.