2 min. čitanja

DANJU ĆE VOZITI, NOĆU SE PUNITI Splitski FESB razvija brodove/trajekte na električni pogon

DANJU ĆE VOZITI, NOĆU SE PUNITI Splitski FESB razvija brodove/trajekte na električni pogon
Foto: Ibrahim Boran / Pexels

SPLIT – Na Fakultetu elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje u Splitu, potpisan je sporazum o suradnji na razvoju brodova na električni pogon. Stvara se gospodarsko-znanstvena jezgra koja bi trebala pridonijeti razvoju plovila na električni pogon i dati poticaj prema usmjeravanju gospodarstva na korištenje zelenih tehnologija.

Ovaj iskorak je potaknut zelenim planom Europske unije kojim se do 2050. iz pomorskog putničkog prometa planira izbaciti plovila na klasični pogon i zamijeniti ih onima koja ne emitiraju stakleničke plinove.

Osnovna namjena plovila koja se planiraju razvijati ovim projektom je obalni putnički promet. Preliminarne analize ukazuju na mogućnost osiguravanja jednodnevne plovidbe odnosno 150 do 200 nautičkih milja.

Drugim riječima, danju vozi, noću se puni. Vrijeme izgradnje jednog broda, ovisno o vrsti i veličini, je od godinu do godinu i pol, a cijena ne bi bila veća od klasičnog broda iste veličine i namjene.

Uštede se ostvaruju u eksploataciji jer je, prema jedinici utrošene snage, cijena struje 3 puta niža od dizelskog goriva. Na FESB-u je u tijeku projekt povezan s ispitivanjem svakodnevne praktične korisnosti akumulatorskih napajanja.

Foto: Damir Jerkov

– Cilj potpisivanja sporazuma je formiranje istraživačko-gospodarske jezgre s tim fakultetom i Jadroplovom na čelu koja bi dala poticaj i provela izgradnju putničkih brodova s nultom emisijom stakleničkih plinova, koji bi bili pogonjeni električnom energijom iz baterijskih izvora. Projektom bi se izgradili putnički brodovi pogodni za korištenje u jadranskom priobalju omogućavajući kvalitetnije i efikasnije povezivanje otoka s kopnom, uz smanjene troškove energije. Ujedno, projekt je koncipiran tako da potakne i nove infrastrukturne investicije pogodne za financiranje iz fondova Europske unije – kazao je dekan FESB-a Srđan Podrug,

Ova inicijativa je neposredni rezultat jednog od aktivnih projekata na FESB-u financiranog iz strukturnih fondova. Istraživačka grupa predvođena izv. prof. Ozrenom Begom kroz spomenuti projekt razvija stacionarno baterijsko skladište koje će biti temelj plovila na električni pogon.

Projektant Predrag Čudina podsjetio je da je cilj prema smjernicama Europske unije do 2050. godine osigurati pomorski prijevoz uz nultu emisiju stakleničkih plinova. Dodao je kako riječ o pet projekata za tri Ro-Ro i dva putnička broda koji bi na električni pogon mogli prevoziti od 104 do 1200 putnika.

– Električni se pogon za putničke brodove pokazao najboljim, zbog čega smo napravili pet konceptualnih projekata za brodove koji će zadovoljiti sve potrebe. Uz to, električni pogon u potpunosti ispunjava zadani cilj nulte emisije stakleničkih plinova – rekao je Čudina i dodao da bi brodovi imali Li-ionske akumulatore.

Potpisivanjem ovog sporazuma učinjen je bitan pomak prema primjeni novih tehnologija u području pomorskog prometa a FESB se pozicionira u važno središte izvrsnosti u području baterijskih skladišta.

D.G.

PROČITAJTE JOŠ:

Hrvati grade najveći električni jedrenjak na svijetu!
Genijalci s FESB-a skromnim sredstvima izradili prototip broda i pomeli konkurenciju u Švicarskoj
Prvi dizel-električni katamaran iz šibenskog brodogradilišta
Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.