3 min. čitanja

Bivši inženjer Mate Rimca izradio solarnu električnu barku

Bivši inženjer Mate Rimca izradio solarnu električnu barku
Foto: Tino Šturlić

Zagrepčanin Tino Šturlić, bivši zaposlenik Rimac automobila, završio je nedavno rad na svojoj barci, a ključne preinake bile su ugradnja solarnih ploča i motora na struju, piše rep.hr.

Barku je s bratom i sestrom kupio prije dvije godine, ali nije bio zadovoljan vibracijama stare Tomos 4 pente, pa je odmah dopremio barku u Zaprešić u kojem ima radionicu. Uslijedila je dugotrajna restauracija, a potom i dizajniranje baterije. Vlasnik tvrtke Torp koji je također bivši zaposlenik Rimac automobila, pomogao mu je doniranjem ćelija za izradu.

Ugradio je i Battery Management System originalno razvijen za električni skuter koji omogućuje praćenje  stanja baterije putem mobitela i druge podatke poput potrošnje i punjenja preko solarnih panela.

Sama baterija kapaciteta 110 Ah i napona 48V može se puniti i putem utičnice, no za kraća i povremena korištenja barke dovoljno je i samo korištenje nagibnih solara, koji se mogu boćno rotirati kako bi bolje iskoristili sunčevu energiju ovisno o položaju sunca. U uvjetima najjačeg sunca oni proizvode 500W struje u sat vremena, dok barka pri putnoj brzini od 3,2 čvora na sat (5,9 km/h) troši oko 1kW. Doseg barke s punom baterijom pri toj brzini je gotovo 16 nautičkih milja, a punjenjem tijekom vožnje povećava se za do 30 posto.

Neophodan dio sustava je i kontroler punjenja koji  se iz prednjeg dijela broda zajedno s baterijom može izvući na ladici (fotografija u galeriji ispod članka). Njega je razvila hrvatska tvrtke Infoton i prilagodila ga spomenutoj bateriji..U rijetkim situacijama kad je bateriju potrebno poniti na električnoj mreži, ona se može izvući s ladice i odnijeti kakose ne bi moralo dovoditi struju do barke..

Nažalost najslabijom karikom sustava pokazao se stari električni motor koji se nekad koristio u končarevom viličaru i na koji još treba ugraditi hlađenje kako bi se spriječilo pregrijavanje do kojeg dođe nakon sat vremena plovidbe.

Foto: Tino Šturlić

Projekt je radio za sebe, no interes i reakcije javnosti su bile pozitivne i brojne, pa nije isključeno da sve jednog dana rezultira i nekim poslovnim projektom. Navedeni primjer pokazuje kako je dodatna vrijednost koju donose inovativne tvrtke poput Rimac automobila i znanje i iskustvo koje stječu zaposlenici koji i sami jednog dana mogu pokrenuti nove inovativne tvrtke, piše rep.hr.

Inače, Šturlića je pohvalio i bivši poslodavac, pa je tako s ponosom istaknuo da su Tin, kao i još neki nekadašnji zaposlenici pokrenuli posao, no nisu još svi javni.

– Često se spominje kako je na točno ovakav način Skype imao velik utjecaj na Estoniju (stjecanje iskustva i sredstava za pokretanje ili investiciju u druge firme). Nadam se da ćemo i mi to moći reći za našu Tech/poslovnu zajednicu – kazao je Mate Rimac.

Više informacija o projektu možetee vidjeti u donjem videu i na Šturlićevom YouTube kanalu.

Solarna električna brodica – Tehničke karakteristike

Litijska baterija: 110 Ah, 48 V

Motor Rade Končar: putna brzina na 1 kW – 3,2 čv, najviša brzina na 4 kW – 4,7 čv

Domet: 16 Nm brzinom 3,2 čv bez punjenja iz solarnih panela. S punjenjem iz panela i do 30% veći domet

Solarni paneli: 500 W ukupno po najjačem suncu

Nagibni solarni paneli, mogućnost promjene kuta panela kako bi bili okomito na sunce (na taj način moguće je skupiti do 30% više energije)

D.G.

PROČITAJTE JOŠ:

LETEĆI AUTOMOBIL Mate Rimac priprema novo iznenađenje u Dubrovniku
Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.