BETON UMJESTO KORISTI Kapetan Milo Miklaušić za Morski HR: "Kako javne luke hrane turizam, a domaći ostaju bez pristupa moru?"
Foto: Morski HR / Arhiv
Milo Miklaušić, zapovjednik je s više od 30 godina plovidbenog staža te kapetan pri Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture. Tijekom svoje karijere imao je prilike upravljati plovnim objektima u zemlji i u inozemstvu, kao i obnašati uloge menadžera fenomiranih pomorskih kompanija. Posljednjih nekoliko godina aktivno proučava rad Županijskih lučkih uprava, kao i regulative koje proizlaze iz pomorskog zakona, raznih pravilnika, uredbi i ostalih akata Ministarstva. U svrhu popularizacije i analize tih tema, vodio je i vlastite stranice na Facebooku, koju je mjesečno pratilo više od 400.000 ljudi, a sada će povremeno o ovim temama pisati i za Morski HR.
Statistička metodologija koju primjenjuje Državni zavod za statistiku (DZS) ne uključuje nautičke vezove pod upravom Županijskih lučkih uprava, iako oni u praksi čine značajan, često i većinski dio nautičkog prometa i prihoda. Time stvarna slika sektora nautičkog turizma ostaje nepotpuna.
Kapetan Milo Miklaušić
Stvarno stanje na terenu pokazuje:
Velik broj županijskih luka (više od 440) ima posebno „ograđene“, opremljene dijelove za nautičke vezove, koji funkcioniraju kao nautički stacionarni vezovi — iako formalno nisu marine.
Gotovo 35 – 40% svih stacionarnih „stalnih“ vezova u RH odnosi se na takve objekte pod upravom ŽLU, prema nekim izvješćima (npr. Ministarstva mora, LU/ŽLU izvješća).
Županijske lučke uprave (ŽLU) formalno su javne ustanove, osnovane s ciljem upravljanja i održavanja luka otvorenih za javni promet lokalnog i regionalnog značaja, a ne kao profitne organizacije.Međutim, u praksi ostvaruju značajne prihode upravo iz nautičkih stacionarnih vezova (pretežito za plovila za osobnu upotrebu, jahte), a u manjoj mjeri i iz tranzitnih vezova.
Iako se u izgradnju i rekonstrukciju luka ulažu znatna javna sredstva, prihodi od turističkih vezova često se ostvaruju bez sustavnog sufinanciranja iz nacionalnih ili EU izvora specifično namijenjenih turizmu.
Važno je naglasiti da se ti infrastrukturni zahvati često opravdavaju razvojem lokalne zajednice, dok realnu korist od tih ulaganja domaće stanovništvo često nema:
komunalni vezovi ostaju ograničeni ili preskupi,
infrastruktura je podređena turističkom prometu,
lokalna zajednica gubi pristup pomorskom dobru.
Foto: Depositphotos
Time se javni resursi sve više koriste za visokoprofitni turistički segment, dok se „društvena i komunalna funkcija luka potiskuje“.
Problem statistike DZS:
DZS isključuje te vezove iz kategorije "luka nautičkog turizma" jer formalno nisu kategorizirani prema Pravilniku NN 120/19.
Dakle, statistika ignorira stvarne nautičke tokove, iako se u praksi događa:
turistički promet,
visoka potražnja za tranzitnim vezom,
visoka zauzetost u sezoni,
ozbiljni prihodi ŽLU-a.
Ključni problem:
Pravni status ≠ funkcionalna stvarnost
To znači da vez pod ŽLU koji:
ima službu bookiranja, redara, vodu, struju, cijene za turiste, vez za jahte i
ostvaruje godišnje milijunske prihode,nije obuhvaćen ni kao marina ni kao luka nautičkog turizma — iako to de facto jest.
Ekološka dimenzija – nevidljivo, ali stvarno zagađenje:
Budući da velik broj nautičara i plovila na vezovima pod ŽLU nije statistički evidentiran, izostaje i praćenje njihovog utjecaja na okoliš. To ima ozbiljne posljedice:
Oblikovani pritisci na okoliš uključuju:
ispuštanje fekalnih (crnih) i sivih voda iz plovila,
ispuštanje ulja, goriva i maziva iz motora i kaljuža,
zagađenje mora mikroplastikom i otpadom s plovila,
kemikalije iz sredstava za čišćenje i antivegetativnih premaza (biocidi),
eroziju obale i uništavanje morskih staništa zbog proširenja i betonizacije luka,
povećanje emisija CO₂ i buke u obalnim područjima,
pritisak na morske resurse (sidrenje, sidrenje u zaštićenim područjima, nelegalni ribolov).
Upravo zato je praćenje i kategorizacija stvarnog broja nautičkih vezova i prometa ključno za bilo kakvu održivu prostorno-ekološku politiku.
Što bi bilo ispravno?
Izmijeniti zakonski okvir ili proširiti statistiku tako da:
obuhvati nautičke vezove pod ŽLU, ako zadovoljavaju kriterije stvarne nautičke usluge,
jasno razdvoji komunalne i turističke vezove u javnim lukama,
omogući transparentan prikaz stvarnog prometa, prihoda i ekološkog opterećenja.
Zaključak:
Nautički vezovi pod upravom ŽLU čine znatan i sustavno podcijenjen dio hrvatskog nautičkog sektora, kako u prometnom, tako i u ekonomskom i ekološkom smislu.Njihovo isključivanje iz statistike, zakonske kategorizacije i ekološkog nadzora stvara "sivu zonu" turizma, u kojoj javni resursi generiraju profit, a trošak snosi okoliš i lokalna zajednica.
Za istinsku održivost hrvatskog nautičkog turizma potrebna je integrirana reforma: zakonodavna, statistička, upravljačka i ekološka.