7 min. čitanja

A DI SE TI SIDRIŠ? Hoće li se morske cvjetnice bolje zaštititi suradnjom sa susjednom Italijom?

A DI SE TI SIDRIŠ? Hoće li se morske cvjetnice bolje zaštititi suradnjom sa susjednom Italijom?
Foto: Udruga Sunce

Kako je jednom prilikom izjavio Robert Swan, britanski povjesničar, istraživač i aktivist te prva osoba koja je hodala na oba Zemljina pola, najveća opasnost za naš planet dolazi od vjerovanja da će ga netko drugi spasiti. I upravo smo se tom mišlju vodili na dvodnevnom događaju u sklopu projekta Interreg Italy–Croatia BIOPRESSADRIA, posvećenom temi: Upravljanje pritiscima nautičkog turizma na ključnim obalnim i morskim staništima.

Na konferenciji, 29. i 30. rujna, koju je organiziralo Sunce, sudjelovali su predstavnici Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja RH, Ministarstva turizma i sporta, Ministarstva prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine, Splitsko-dalmatinske županije, Hrvatske gospodarske komore, javnih ustanova u sektoru zaštite prirode, Sveučilišta u Splitu, Instituta za oceanografiju i ribarstvo, Green Saila i tako dalje. Bili su tu i hrvatski i talijanski projektni partneri, kao i brojni stručnjaci za zaštitu prirode.

Projekt BIOPRESSADRIA usmjeren je na zaštitu krhkih, ali izuzetno vrijednih ekosustava: morskih cvjetnica obalnih dina. U fokusu su projekta praćenje pritisaka na ova staništa, pilot-akcije postavljanja ekoloških sustava sidrenja na terenu, prekogranična suradnja te edukacija javnosti.

– Zabrinutost za prirodu je sve veća, ali danas imamo i sve više informacija, čime se povećava opća svjesnost. Bez te informiranosti nemoguće je promijeniti ponašanje. – rekla je Zrinka, voditeljica Odjela za zaštitu prirode u Suncu, pri otvaranju konferencije.

U nastavku donosimo pregled glavnih tema, rasprava i preporuka.

A di se ti sidriš?

Nautički turizam u Jadranu u stalnom je porastu, a sidrenje u livadama posidonije predstavlja najveći pritisak na ovu morsku cvjetnicu, ali i na samo more. Nažalost, satelitska praćenja SEACRAS-a – hrvatske tvrtke koja uz pomoć satelitskih snimanja i umjetne inteligencije bilježi sadašnje stanje morskog okoliša –  pokazala su da se veliki broj plovila u Jadranu sidri upravo na livadama posidonije. Riječ je o prirodnim podvodnim šumama koje proizvode kisik, štite obalu, pohranjuju ugljik i doprinose bioraznolikosti mora.

Monitorinzi u sklopu projekta pokazao je da su na Paklenim otocima i NP Kornati prosjeci u vrhuncu sezone dosezali i više od 300 plovila dnevno, a ožiljci sidara na livadama jasno svjedoče o šteti.

– U posljednjih tridesetak godina izgubljeno je oko 30 % livada! To je šteta koju priroda teško nadoknađuje. – istaknula je Matea Špika iz udruge Sunce.

O pogubnom utjecaju sidrenja na posidoniju pričao je i Andrea Rismondo (SELC Cooperative Company), predstavivši rezultate monitoringa u kojima se jasno vidi kako lanci sidara uništavaju cijele površine posidonije, što se bilježe kao “ožiljci” na livadi. Ti podaci potvrđuju da je sustavno praćenje ključno za razumijevanje i smanjenje pritisaka.

Jedno od rješenja su ekološka sidrišta, posebne bove koje omogućuju siguran vez bez oštećenja morskog dna. No, za njihovu provedbu nužna je integracija u prostorne planove i bolja međusektorska suradnja.

– Sektor zaštite prirode u Hrvatskoj prepoznaje važnost posidonije i u svom zakonodavnom okviru navodi zabranu sidrenja. No uspostava sidrišta i zabrana slobodnog sidrenja primarno je regulirana kroz sektor prostornog planiranja i pomorstva te je potrebna puno bolja međusektorska suradnja kako bi se postigli ciljevi zaštite prirode. – istaknula je Špika.

Kako su tome pristupili Splitsko-dalmatinska županija i Baleari?

Splitsko-dalmatinska županija istaknula se kao pionir u strateškom planiranju sidrišta u Hrvatskoj. Kako je ispričala Jelena Kurtović Mrčelić iz JU More i krš, zahvaljujući Planu rasporeda nautičkih sidrišta Splitsko-dalmatinske županije, predviđeno je 69 lokacija za uspostavu sidrišta, uzimajući u obzir prirodne karakteristike područja, sigurnost plovidbe i potrebe nautičkog prometa.

– Jadran je nautička destinacija prepoznata na Mediteranu, o čemu svjedoči podatak da Hrvatska ima 40 % svjetske čarter flote. Međutim potkapacitiranost lučke kapetanije, pomorskih redara, čuvara prirode i pomorske policije, manjak luka, marina i nautičkih sidrišta, nautičari koji ne znaju koristiti plovilo i slično dovode do kaosa u morskom prostoru! Ne treba sve prepustiti nautičarima, treba strateški planirati i zato smo 2016. bili prvi u Hrvatskoj koji smo se upustili u proces prostornog planiranja uspostave sidrišta u  SDŽ. Nije bilo lako, ali smo uspjeli. – prepričala je Kurtović Mrčelić, najavivši usput da je u tijeku priprema priručnika po kojem će i druge županije moći napraviti svoje planove.

S druge strane, Baleari u Španjolskoj već godinama prednjače u zaštiti posidonije. Zapravo, ono o čemu mi pričamo danas u Hrvatskoj, oni su raspravljali prije petnaestak godina!

Uveli su poseban zakon koji regulira sidrenje, zaposlili redare, pojačali suradnju s policijom te uveli karte rasprostranjenosti posidonije u aplikacije dostupne nautičarima i telefonsku linija za pomoć posidoniji, na koju bilo tko može dobiti informaciju kako pravilno sidriti na području Baleara, ali i prijaviti neregulirano sidrenje ili drugu ugrozu za ovu morsku cvjetnicu. Rezultati su impresivni: udio sidrenja u posidoniji pao je sa 17 % 2018. godine na 6,8 % u 2024., a lokalna zajednica aktivno sudjeluje u očuvanju.

– Zakon je donesen 2018. godine i jako je uzdrmao zajednicu. Svi su se bunili, stalno smo bili u medijima, međutim, nakon četiri godine borbe uspjeh je vidljiv i danas mnogi žele da se zakon prenese i na druge regije u  Španjolskoj! Važno je, međutim, da u cijeloj toj priči ne gledamo na nautičare kao na problem. Oni mogu biti dio rješenja ako im damo prave informacije i infrastrukturu. – naglasio je Marcial Bardolet Richter s Instituta Balear de la Natura (IBANAT), koji već godinama vodi Službu za nadzor posidonije pod vladom Balearskih otoka i konstantno izravno komunicira s čarter agencijama. Kako nam je s osmijehom objasnio, u početku ga nautičari nisu htjeli ni vidjeti, ali danas se međusobno poštuju i njeguju ugodnu suradnju.

Uvid u to kako se Španjolska uhvatila u koštac s ovim problemom dao nam je i David Álvarez García, iz kompanije Ecoacsa, sa sjedištem u Madridu. Okupljenima je izložio kako u sklopu Interreg Euro-MED projekta, ARTEMIS, partneri nastoje ostvariti poslovnu integraciju usluga ekosustava morske cvjetnice.

– Nije bit samo pronaći financije i obnoviti posidoniju, već pronaći način da se poslovni sektor poveže s ovom tematikom i uloži u restauraciju. Obnova posidonije može biti ključna za ublažavanje klimatskih promjena. – objasnio je García, čiji nam je dolazak bio odlična prilika za umrežavanje.

Studije slučaja: Pakleni otoci i NP Kornati

Na Paklenim otocima i u Kornatima provedene su pilot-akcije uspostave ekoloških sidrišta, ali i satelitsko praćenje distribucije plovila. Rezultati jasno pokazuju da se cijelo područje koristi za sidrenje, iako je pritisak najveći u popularnim valama.

U Kornatima je do sad postavljeno 136 bova, no pokazalo se da je važno istovremeno raditi i na informiranju nautičara jer je stanje na terenu pokazalo da mnogi nautičari nisu znali da su bove besplatne uz ulaznicu u park.

– Ovdje, dakle, nemamo problem infrastrukture, već ponašanja nautičara – ili možda nešto treće. Naša predviđanja su da će uz postojeća i predviđena ekološka sidrišta, procijenjeni kapaciteti u NP Kornati biti dovoljni da se zbrinu sva plovila, uključujući i ona koja su u tranzitu – ali uz uvjet da se koriste raspoložive bove i sidrišta te da se upozorava i tjera one na slobodnom sidrenju! – istaknula je Zrinka.

Ovi primjeri ukazuju da rješenja postoje, ali da je za njihovu dugoročnu održivost ključna kombinacija: infrastrukture, nadzora i edukacije.

Talijanska nastojanja za veću zaštitu staništa

Talijanski projektni partner MPA Porto Cesareo održao je na konferenciji predavanje o obalnim dinama – jednim od najugroženijih obalnih staništa. Predavač i stručnjak Remì Calasso naglasak je stavio na  primjenu metode naturalistic engineeringa, koje bi stabilizirale te dine.

Doprinos iz Italije predstavio je i Alessandro Meggiato (CORILA), koji je govorio o razumijevanju ekološke uloge sidrišta u zaljevu Panzano zahvaljujući bioakustičnom monitoringu. Analize pokazuju da plutače mogu igrati važnu ulogu u očuvanju mora.

– One doprinose zaštiti i očuvanju livada morskih cvjetnica, s vremenom se mogu razviti u trofička staništa, privlačeći ribu i druge organizme te pomažu u smanjenju pritiska plovidbe na okolna, osjetljivija područja. – rekao je Alessandro.

Ostalo je još dosta neodgovorenih pitanja

Unatoč tome što je ovo dvodnevno događanje potvrdilo da je prekogranična suradnja ključna za zaštitu Jadrana i Mediterana, ostalo je ipak još nekoliko važnih otvorenih pitanja:

  • Kako ubrzati uspostavu ekoloških sidrišta na nacionalnoj razini?
  • Na koji način bolje uključiti nautičare, turiste i lokalne zajednice u zaštitu prirode?
  • Kako postići da podaci o stanju morskih cvjetnica i obalnih dina postanu dostupni i razumljivi svima?
  • Na koji način iskustva s Baleara i drugih regija pretočiti u hrvatski i talijanski zakonodavni okvir?

Odgovore ćemo nastojati pronaći u sklopu daljnjih projektnih aktivnosti: kroz monitoring, edukaciju, pilot-akcije i zagovaranje na nacionalnim razinama. Do tada, nastavljamo štititi prirodu najbolje što možemo jer ona ne treba nas, nego mi nju.

D.G.

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2025 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.