8 min. čitanja

Kajakaš koji je preveslao cijeli Jadran za Morski HR: "Morsko kajakarenje je prijetnja Gradu Dubrovniku!"

Kajakaš koji je preveslao cijeli Jadran za Morski HR: "Morsko kajakarenje je prijetnja Gradu Dubrovniku!"
Foto: Depositphotos

DUBROVNIK - Marko Kovač, kojeg mnogi poznaju i pod umjetničkim imenom Putnik Lik, iskusni je kajakaš. Predsjednika udruge Morsko kajakarenje Split kao stručnjaka za ovaj sport u Hrvatskoj koji je preveslao cijeli Jadran, išao tako do Palagruže, obišao na vesla sve svjetionike, pitali smo što misli o Javnom natječaju Grada Dubrovnika za iznajmljivače kajaka u spomenutom Gradu.

- Prije par godina sam čuo da su kajakaši na moru prijetnja za pomorski promet. Odmah sam pomislio kako su pješaci prijetnja za cestovni promet! Koliko motorista godišnje stradava u Hrvatskoj pa se ne zabranjuje vožnja motora u Hrvatskoj - kaže uvodno Marko Kovač.

Grad Dubrovnik potvrdio svoju nestručnost pri svojim odlukama

- Posljednjih par godina smo svjedočili medijskim člancima o potrazi kajakaša na moru, pa odjednom su svi nešto pametni i mudri po pitanju morskog kajakarenja, odnosno sigurnosti istih na moru. Većina spomenutih akcija se događaju na području Grada Dubrovnika pa je logično da će spomenuto područje prvi u Hrvatskoj poduzeti određene mjere! Nažalost, Grad Dubrovnik je upravo potvrdio svoju nestručnost pri svojim odlukama.

VIDEO Više kajaka se prevrnulo kod Dubrovnika - U tijeku je velika potraga
U tijeku je potraga na moru, odvija se s vanjske strane Lokruma, gdje je pronađeno nekoliko prevrnutih kajaka u kojima nije bilo ljudi. Prema prvim neslužbenim informacijama, traga se za više ljudi. Kako neslužbeno doznaje Dubrovački dnevnik, dio je izletnika, među kojima je i jedno dijete, pronađen, a za ostalima

Na službenoj web-stranici Grada Dubrovnika je objavljen Javni natječaj za dodjelu dozvola na pomorskom dobru na području grada Dubrovnika za razdoblje od 2024. do 2028. god. Unutar spomenutog objavljenog Natječaja nalazi se dio koji se odnosi na obavljanje djelatnosti iznajmljivanja kajaka. Grad Dubrovnik je donio 13 uvjeta koje budući koncesionari najma kajaka moraju zadovoljiti:

- na kajak izletima sa do 10 korisnika kajaka -izletnika treba osigurati 1 kajak -vodič, a na kajak izletima sa od 11 do 20 korisnika kajaka-izletnika  treba osigurati  2 kajaka-vodiča koji ne ulaze u broj kajaka odobren dozvolom,

Super da su stavili uvjet omjera vodiča u odnosu na korisnike kajaka, ali ovo nije vođena tura nego najam kajaka. Kada netko želi iznajmiti kajak, onda najčešće ne želi imati vodiča pošto tome služe vođene kajak ture. Na temelju čega je odlučeno da 1 vodič može voditi 10 korisnika kajaka? Kao vodič kajak tura na moru moram napomenuti da nije isto voditi 10 korisnika kajaka u 5 kajaka (kada je kajak za 2 osobe) u odnosu na voditi 10 korisnika kajaka u slučaju kajaka za jednu osobu! Nestručno utemeljeni uvjet broj 1.

- kajake istog ovlaštenika dozvole označiti jednom bojom, na pramčanom dijelu svakog kajaka (visine 10 cm)  istaknuti grb Grada Dubrovnika,  označiti naziv ili ime ovlaštenika dozvole koji moraju biti čitljivo ispisani velikim tiskanim slovima i redni broj kajaka i to  bojom koja se vidljivo razlikuje od boje kajaka,

Mislim da je ovim uvjetom željeno potaknuti da se svi kajaci registriraju kako bi se spriječilo korištenje neregistriranih kajaka, ali vidi se da odluku nisu donijeli ljudi koji su ikada radili s kajacima. Nakon par dana, a svakako tjedana spomenuta zastavica s istaknutim grbom Grada bi bila potrgana a naljepnice bi bile odlijepljene odnosno ogrebane od strane stijena koje kajaci često diraju, odnosno grebaju. Nestručno utemeljen uvjet broj 2.

Foto: Depositphotos

- osigurati  osobu voditelja kajaka koja za tu aktivnost ima odgovarajuće uvjerenje odnosno certifikat i valjanu svjedodžbu i položen tečaj prve pomoći i ugovorni odnos s ovlaštenikom dozvole,

Misli li se to na certifikat od strane HGK i HGSS za vodiča u pustolovnom turizmu kojeg se može dobiti bez iskustva veslanja kajaka na moru ili neki specifični certifikat organiziran od neke stručne organizacije ili osobe za morsko kajakarenje? Bez obzira na to, ovo se odnosi na vođene ture, a ne na najam kajaka. Ako cura i ja želimo iznajmiti kajak da veslamo do Lokruma, znači li to da trebamo unajmiti vodiča jer smo grupa do 10 korisnika kajaka? Ako trebam unajmiti vodiča onda idem na vođenu turu a ne najam kajaka! Nestručni uvjet broj 3.

- osigurati GPS praćenje svakog kajaka,

Kome je ova ideja (uvjet) pala na pamet, neka pokrene tvornicu za proizvodnju kajaka s ugrađenim GPSom jer će preuzeti tržište kajaka u svijetu! Ukoliko nije nekakav specijalno naručeni kajak, takvih kajaka u svijetu NEMA! Grad Dubrovnik ovom stavkom praktički onemogućava najam kajaka koncesionarima na području Grada Dubrovnika! GPS uređaj na kajaku koji se koristi na morskoj vodi (sol uništava elektroniku u roku par dana ako se ne ispire običnom vodom nakon par sati). Pasare i slične barke nemaju GPS praćenje a tu neka gondola (kako kažu neki lokalci) bi trebala imat! Suluda odluka! Nestručni uvjet broj 4.

- osigurati obveznu osobnu opremu za svakog korisnika kajaka - prsluk za spašavanje opremljen s GPS uređajem za praćenje, a  za voditelja kajaka  osim prsluka opremljenog s GPS uređajem za praćenje i mobilni uređaj (s nepropusnom zaštitom ) za slučaj hitnosti i kontakt s nadležnim službama za spašavanje i ovlaštenikom dozvole, te signalnu baklju, pribor za prvu pomoć, zviždaljku i konop debljine min.8 mm. i duljine min. 10 m zbog privezivanja i teglenja,

Super da su spomenuli da bi vodič trebao imati pribor za prvu pomoć, zviždaljku i konop ali detalji nisu baš najbolje definirani. Prsluk za spašavanje se u morskom kajakarenju ne koristi, već prsluk za plutanje (eng. Personal Floating Device ili Bouyancy Aids). Razlika je u tome što prsluk za plutanje omogućava veslanje, plivanje, penjanje i kretanje kao da ne nosite prsluk dok prsluk za spašavanje to čini izuzetno teško, do nemogućeg. Zašto bi netko imao GPS ako ima signalnu baklju? Nestručni uvjet broj 5.

-upoznati korisnika usluge  sa vrstom rizika, obvezom njegova prihvaćanja odgovornosti sa rizicima, planovima i procedurama otklanjanja opasnosti, načinom korištenja opreme,

Ovo nema veze sa stručnosti za morsko kajakarenje već o pružanju usluga u pustolovnom turizmu, odnosno najmu opreme za sport i rekreaciju.

- osigurati korisnike usluge od posljedica nesretnog slučaja,

Nije loše ali sasvim normalni uvjet za poduzeća koja se bave uslugama u turizmu.

- kajake uredno posložiti na propisane stalke (dim. 4m x5 m ) na određenom broju lokacije prema grafičkom prikazu, sastavnom dijelu ovoga Javnog natječaja ( Prilog:1),

Naravno da trebaju biti uredno posloženi iako je ovo više do vizualnog izgleda područja Grada Dubrovnika, odnosno javne površine koju je koncesionar uzeo na korištenje.

-  voditi evidenciju svih izdanih kajaka sa imenima i potpisima korisnika kajaka, te izdanih računa za uslugu iznajmljivanja,

Ovo ima smisla ali ponekad netko može iznajmiti dva kajaka a da ostali korisnici nisu trenutno prisutni jer su negdje drugdje pa će doći kasnije na plažu. Ovo je napokon prvi stručan uvjet!

- zabraniti korištenja kajaka ako je vjetar jači od 15 čv,stanje mora 1-2 (referentna prognoza DHMZ Aladin model),

Zabrana najma kajaka bi bilo točniji termin pošto se ovo odnosi na koncesionare koji se bave najmom kajaka. Početnicima bi trebalo zabraniti kada je vjerat preko 10 čvorova, a naročito na području Dubrovnika gdje je more otvoreno i veliko u odnosu na neka druga područja RH. Stanje mora 1-2 znači more do visine valova od 0,5 metara a inače vjetar jačine do 15 čvorova radi valove od 1 metar a na području Dubrovnika i više valove (Jugo). Ovo je skoro dobar stručni uvjet ali nije baš usklađeno stanje mora s brzinom vjetra tako da je nestručni uvjet broj 6.

- u slučaju žurnosti odmah obavijestiti nadležnu Lučku kapetaniju Dubrovnik i druge službe (br.112 i 195),

Ovo je uvjet na razini da je se vrućom kavom možete opeći ali razumijem da treba spomenuti uvjet naglasiti pa uredu.

-  osigurati plovidbu  korisnika  kajaka  u grupi koja se ne smije rastezati na duljinu veću od 50 metara,

Ovo je čak uvjet na dobrom tragu ali opet nije definiran kako treba biti. Kada se grupa kajakaša kreće uz obalu Lokruma na 10-ak metara od obale ne vidim problem da se grupa malo rastegne, ali kada se prelazi preko kanala, odnosno prometnih prolaza onda grupa treba biti kompaktna i što manje. Nije isto kada imate 4 kajaka na udaljenosti od 50 metara u odnosu na 15 kajaka na udaljenosti od 50 metara. Nestručni uvjet broj 7.

-  zatražiti odobrenje Lučke kapetanije u slučaju plovidbe kajakom na većim udaljenostima,   izvan zone 500 metara od obale kopna ili otoka .

Kontradiktorni uvjeti, protivni zakonu

Od 1. siječnja 2020. godine kajaci smiju veslati na području unutarnjeg mora RH (čitaj preko 500 metara od obale), tako da je ovo kontradiktorni uvjet što dokazuje da je još jedan nestručni uvjet, odnosno broj 8.

Prema gore navedenoj analizi možemo zaključiti da je komisija koja je izglasala ovaj uvjet te ga javno objavila za naredne četiri godine izuzetno nestručna. Ukoliko spomenuta komisija ima stručnosti u morskom kajakarenju onda određeni oblik rekreacije, odnosno turističke ponude Dubrovnika očito žele reducirati iako sam siguran da preko 400-500 ljudi dnevno u sezoni koristi ovaj oblik turističke ponude.

Da se kajakaši u Dubrovniku ne bi zabrinuli, ovo je samo javni natječaj za koncesiju za najam kajaka. Vođene kajak ture su drugi par postola, što bi se reklo u Dalmaciji. Za sve koji se žele baviti najmom kajaka, nađite privatnika kod kojeg možete držati opremu za najam pa se ovi uvjeti ne odnose na vas!

Toliko o stručnosti Grada Dubrovnika za morsko kajakarenje i ovaj oblik turističke ponude u Dubrovniku. Sramota! - komentira za Morski HR predsjednik udruge Morsko kajakarenje Split, Marko Kovač.

J.G.

PROČITAJTE JOŠ:

SULUDO I NEODGOVORNO Kajakarenje je u Hrvatskoj pravno neregulirano!
Mnogi su suvereno ustvrdili da je za situaciju s kajacima u Dubrovniku, koja je na sreću dobro završila, a mogla je kobno, kriv isključivo neodgovorni pojedinac. Nije! Glavni i odgovorni krivac je zakonodavac koji je potpuno propustio regulirati ovu djelatnost. Resorno ministarstvo i Vlada koji nisu, a trebali
Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.