4 min. čitanja

Zašto i kako je pukao trup katamarana? Inspektor: "Melita je dvostruko starija od ograničenja! Ovo je najveći problem na Jadranu"

Zašto i kako je pukao trup katamarana? Inspektor: "Melita je dvostruko starija od ograničenja! Ovo je najveći problem na Jadranu"
Foto: Čitatelj

Putnički katamaran Melita u ponedjeljak navečer počeo je tonuti u Zadarskom kanalu. Na brodu je bilo 38 putnika i pet članova posade, u 21.40 Središnjica za traganje i spašavanje zaprimila je poziv za pomoć.

Putnici pretpostavljaju da je brod oštećen uslijed udara u val tijekom nevremena. Brodica zadarske Lučke kapetanije bila je u blizini otočića Ošljaka i brzo je stigla na mjesto događaja. U pomoć je pozvan i trajekt Jadran, koji je stvarao zavjetrinu, dok je posada aktivirala splavi za spašavanje.

Putnici i posada su evakuirani u splavi, a zatim prevezeni trajektom do luke Gaženica. 

Još uvijek se ne zna službeni uzrok nesreće, jer očevid još nije dovršen,a možda nije ni započeo, s obzirom na to da brod prvo mora biti osiguran od potonuća. Remorker sada drži brod na poziciji, nakon što ga je tijekom noći otplutao gotovo milju dalje.

Nacionalni inspektora iz Sindikata pomoraca Hrvatske Antun Aljinović uživo je u RTL-u Danas komentirao što je moglo izazvati to da pukne trup broda.

- Ali prema onome što sam čuo, brod je nasjeo na dva visoka vala i zato je pukao trup – ali to su još uvijek nagađanja. Iz vlastitog iskustva znam da se u kanalu Mali Ždrelac, ako je jaka morska struja i suprotna vjetru, mogu stvoriti vrlo visoki valovi. Pretpostavljam da je to uzrok zašto je trup puknuo.

Na pitanje može li brod Melita sada potonuti, odgovara:

- Ne vjerujem. Drugi trup mu je neoštećen, a brod ima dovoljno rezervnog uzgona da ostane na površini.

Dok tonuću Melitu tegljač vucara Zadarskim kanalom, pravo je vrijeme da Sektoru sigurnosti plovidbe i HRB-u netko kaže: “Dignite lijene guzice iz fotelja i radite svoj posao!”
Nakon još jedne havarije putničkog broda na hrvatskom dijelu Jadrana, mi svjedočimo nesposobnosti naj(ne)odgovornijih ljudi u sektoru sigurnosti pomorske plovidbe i nedostatku najosnovnije opreme za hitno djelovanje. I onda dođemo na stanje sigurnosti na moru, koje je, malo je reći - katastrofalno! Hrvatska, kao pomorska zemlja nije u

'Starost brodova je najveći problem na Jadranu'

Melita je prije nekoliko tjedana došla s remonta, na pitanje je li moguće da je došlo do previda mikropukotina na brodu koji je star 40 godina i možda je došlo do zamora materijala, te da je to možda uzrokovalo puknuće trupa uslijed sraza s velikom silom, Aljinović je odgovorio.

- S obzirom na to da se radi o aluminiju, to je jako moguće što je podložno takvim oštećenjima. U remontu se oplata sondira na nekoliko ili desetak mjesta, inspektoru su profesionalci koji znaju svoj posao, ali uvijek može doći do previda, ne radi neznanja nego je brod jako veliki sustav u kojem nitko ne može pregledati sve - kaže.

Melita je prije nekoliko tjedana došla s remonta, na pitanje je li moguće da je došlo do previda mikropukotina na brodu koji je star 40 godina i možda je došlo do zamora materijala, te da je to možda uzrokovalo puknuće trupa uslijed sraza s velikom silom, Aljinović je odgovorio.

- S obzirom na to da se radi o aluminiju, to je jako moguće što je podložno takvim oštećenjima. U remontu se oplata sondira na nekoliko ili desetak mjesta, inspektoru su profesionalci koji znaju svoj posao, ali uvijek može doći do previda, ne radi neznanja nego je brod jako veliki sustav u kojem nitko ne može pregledati sve - kaže.

Melita je jedan od najstarijih brodova na ovom području, pa je i to komentirao:

- Starost brodova je najveći problem na Jadranu. Do 2014. u Pravilniku je postojala odredba (članak 8.) koja je ograničavala starost brodova za javni prijevoz: 35 godina za trajekte i putničke brodove, 20 godina za katamarane. Melita je danas dvostruko starija od tog ograničenja. Taj je članak iz Pravilnika izbrisan 2014. godine.

D.G.

PROČITAJTE JOŠ:

Mladi zapovjednik tonućeg broda ostao posljednji brojati jesu li svi evakuirani - Bilaver: “Predložit ću ga za sve moguće nagrade!”
Dan nakon havarije katamarana Melita u kojoj pukim čudom nije nitko ozbiljnije nastradao (jedan član posade u padu je natukao leđa), a sve glave su na broju, razabiru se dojmovi. Na jutarnjim kavama po Zadru prepričavaju se i osobne priče putnika i posade, kao i ostalih spasitelja koji
Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2025 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.