2 min. čitanja

Zašto cijene maslinovog ulja u Hrvatskoj rastu, a u Europi padaju?

Zašto cijene maslinovog ulja u Hrvatskoj rastu, a u Europi padaju?
Foto: Depositphotos / UI

Cijena maslinovog ulja u Hrvatskoj nastavlja rasti i značajno odskače od trenda u ostalim državama Europske unije.

Za razliku od Hrvatske, većina mediteranskih zemalja bilježi pad cijena, javlja HRT.

U Italiji je zabilježen pad od 8 posto, na Cipru 26 posto, dok su cijene u Grčkoj pale za 41 posto, u Portugalu za 43, a u Španjolskoj čak za 55 posto.

Na razini Europske unije prosječni pad iznosi 44 posto.

Jedini izuzetak među susjednim zemljama je Slovenija, gdje su cijene blago porasle, za 4 posto.

Promjena cijena maslinovog ulja u državama Europske unije u posljednjih godinu dana:

Prema podacima Tržišnog informacijskog sustava u poljoprivredi (TISUP), u svibnju 2025. prosječna cijena maslinovog ulja u Hrvatskoj iznosila je 1.168 eura za 100 kilograma, što je 93,4 posto više od prosjeka EU-a od 604 eura za istu količinu.

Stručnjaci upozoravaju da bi dugoročno visoke cijene mogle smanjiti konkurentnost hrvatskih proizvođača na europskom tržištu, unatoč vrhunskoj kvaliteti proizvoda.

Zašto cijene u Hrvatskoj rastu?

Stručnjaci objašnjavaju da je rast cijena u Hrvatskoj rezultat kombinacije više faktora.

Prvo, troškovi proizvodnje su znatno viši nego u velikim proizvođačkim zemljama. Hrvatska maslinova ulja dolaze uglavnom s malih obiteljskih gospodarstava, gdje je proizvodnja ručna i zahtjevna. Cijene energenata, ambalaže i gnojiva dodatno opterećuju proizvođače.

Drugo, hrvatsko tržište karakterizira nedostatak udruživanja i tržišne organizacije. Dok primjerice Španjolska i Italija imaju razvijene zadruge i otkupne centre koji pomažu u smanjenju troškova, u Hrvatskoj svaki proizvođač nastupa individualno.

Treći važan razlog je smanjena domaća proizvodnja. Hrvatska godišnje proizvede oko 4.000 tona maslinovog ulja, dok potrebe tržišta premašuju 8.000 tona, što povećava ovisnost o uvozu, ali i pritisak na cijene.

Na cijene utječe i velika potražnja, osobito u turističkim regijama. Maslinovo ulje postalo je popularan suvenir, a butelje s dizajnerskom etiketom postižu visoke cijene.

I na kraju, značajan faktor su i klimatske promjene. Suše i ekstremne vremenske prilike smanjile su prinose na mnogim maslinicima, što je dodatno poguralo cijene prema gore.

D.G.

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2025 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.