2 min. čitanja

Zastoji u lukama Sjevernog mora na kritičnoj su razini i ometaju globalnu trgovinu

Zastoji u lukama Sjevernog mora na kritičnoj su razini i ometaju globalnu trgovinu
Foto: Youtube screenshot

Zastoji i gužve u opskrbi te 'zagušenja' u kontejnerskom prijevozu postaju sve učestaliji i uvelike utječu na globalnu razmjenu robe, upozorava Institut za svjetsko gospodarstvo iz Kiela (IFW) u svom najnovijem izvješću o Njemačkoj ali i globalnoj trgovini.

Prema IFW-u, zakrčenost i zastoji brodova u Sjevernom moru su povećani i posljedica su oporavka globalne trgovine ali i pada stope kontejnerskog prijevoza.

Kako prenosi The Maritime Executive, Najnoviji podaci Kiel Trade Indicator pokazuju porast od čak 1,2 posto u globalnoj trgovini u kolovozu, u usporedbi s prethodnim mjesecom. Općenito govoreći, u EU-u nema praktički nikakvih promjena na vidiku, a uvoz i izvoz ostaju relativno isti.

Cjenovno prilagođeni izvoz velikih industrijaliziranih zemalja još uvijek je ispod razine prije pandemije, upozorava institut, ali također navodi da je ukupna svjetska trgovina više od 6 posto iznad razine prije COVID-a. Ustvari, samo Italija i Japan opet izvoze iznad svojih razina prije COVID-a u skupini G7 prema pokazatelju, s jazom za ostale zemlje koji se kreće od 8 posto za Francusku i 7 posto za Njemačku, dok SAD zaostaje samo 1 posto.

- Takozvana 'uska grla' u opskrbi vjerojatno su dijelom odgovorna za ovaj razvoj - kaže Vincent Stamer, voditelj Kiel Trade Indicatora. - Rastuće cijene energije dodatno će pritisnuti konkurentnost europskih kompanija u kratkom i srednjem roku - dodaje.

Brodovi samo stoje i čekaju istovar robe

Prema svojoj analizi, IFW upozorava da se zagušenost u kontejnerskom prijevozu ukorijenila. Izračunali su da je oko 11 posto sve isporučene robe trenutno u zastoju. U sidrištima koje je promatrao Institut Kiel, zastoji u Sjevernom moru ozbiljniji su nego ikad prije. Više od 2 posto globalnog teretnog kapaciteta tamo doslovno stoji i ne može se ni utovariti ni istovariti. Samo u Njemačkom zaljevu 19 kontejnerskih brodova čeka istovar svoje robe. To su 2 više nego prije 14 dana.

Primjećuju pad broja brodova na trgovačkim rutama, uključujući one vitalne kroz Crveno more koje povezuju Daleki istok i Europu, kao i "ciklički silazni trend" zagušenja izvan kineskih luka. Međutim, također su ukazali na "rastuće redove kod Južne Karoline i Georgije gdje se nalazi važna luka Savannah."

- Od početka godine, vozarine za pomorsku trgovinu iz Azije u Sjevernu Europu i Zapadnu obalu Sjeverne Amerike značajno su pale s preko 14.000 USD po kontejneru na 4.000 USD. Međutim, ovakvi zastoji sprječavaju povratak na stanje prije pandemije. Visoki troškovi prijevoza koče daljnji oporavak globalne trgovine - zaključio je Stamer.

Pogledajte video o Luci Hamburg u Njemačkoj: oko 9000 puta godišnje različiti brodovi pristaju uz 43 kilometra duge zidove pristaništa treće najveće europske kontejnerske luke. Samo u 2015. godini ovdje je ukrcano više od 137 milijuna tona tereta.

I.G.

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.