3 min. čitanja

PRVORAZREDNI SKANDAL Glavni inženjer dvaput nabrojio zašto INA-i prijeti nova havarija, pa ekspresno smijenjen

PRVORAZREDNI SKANDAL Glavni inženjer dvaput nabrojio zašto INA-i prijeti nova havarija, pa ekspresno smijenjen
Foto: Youtube / Screenshot

Pomno skrivan interni izvještaj INA-e o uznemirujućim tehničkim nedostacima plinske platforme Izabela Jug u sjevernom Jadranu, otkriva da nakon potonuća Ivane D INA-i prijeti više novih havarija.

Nacional je došao u posjed pomno skrivanog internog ekskluzivnog dokumenta INA-e, sastavljenog na devet stranica, koji otkriva da toj kompaniji ozbiljno prijeti više novih havarija plinskih platformi poput nedavnog potonuća INA-ine plinske platforme Ivana D. Taj dokument budi ozbiljnu sumnju da bi moglo biti ugroženo njih nekoliko, sve odreda smještenih blizu jedna drugoj.

Radi se o dokumentu u kojem su popisani ozbiljni tehnički nedostaci povezani s INA-inom plinskom platformom smještenom blizu Ivane D, a koja nosi naziv Izabela Jug.

Navode se o uznemirujuće informacije o nedostacima koji su uočeni u vrijeme kada je ta platforma bila doslovno potpuno nova. A ako su takvi problem uočeni na novoj skupocjenoj platformi, ne treba odveć zamišljati u kakvom je stanju mogla biti ona koja je nedavno potonula – koja je od ove novije znatno starija, a za koju u INA-i tvrde da je bila u gotovo savršenom stanju.

Sve to ukazuje na politički i poslovni skandal prvorazrednog zataškavanja koji traje godinama i predstavlja dramatičan izazov kako za ministra gospodarstva i održivog razvoja Tomislava Ćorića tako i za predsjednika Uprave INA-e, Sándora Fasimona.

Dokument u posjedu Nacionala nosi naziv “Prijelazno izvješće glavnog nadzornog inženjera – Nedostaci uočeni tijekom nadzora na platformi Izabela Jug od 6. 5. do 14. 5. 2010.

U njemu, među ostalim, piše:

„Dijelovi konstrukcije platforme u prelaznoj zoni razine mora obrasli su vegetacijom i školjkama, što upućuje na to da nije korišten antivegetativni premaz. Bušotinske glave nestabilne su i njišu se na uvodnim kolonama s velikim amplitudama, pri čemu za sobom povlače izlazne cijevi plina. Postoji opasnost da uslijed njihanja ili podrhtavanja pri teškim vremenskim uvjetima dođe do prekomjernog naprezanja i pucanja cijevi ili drugih oštećenja…“

To nije prvi takav dokument u kojem su nadležni u INA-i bili informirani o postojanju ozbiljnih problema s Ininim platformama, s obzirom na to da u tom dokumentu jasno piše: “Ovo je ponovljeno upozorenje iz prethodnog izvješća!

Ali ni to nije sve. Inženjer koji je spomenuto izvješće sastavio, vrlo brzo je smijenjen sa svoje funkcije pa konačno izvješće nikada nije sastavljeno.

Proizvodna platforma Izabela Jug na koju se odnosi izvješće u posjedu Nacionala, nešto je veća od potonule Ivane D, oslonjena je na četiri noge te učvršćena na morsko dno pomoću pilota nabijenih u morsko dno. Slično kao i Ivana D, no ova potonja bila je oslonjena samo na jednu nogu.

Iako je potonula Ivana D bila specifična monopodna platforma – zamjerke koje se iznose u prijelaznom izvješću za Izabelu Jug upozoravaju na vrlo veliku mogućnost da su se slični propusti i greške mogli dogoditi i kod ostalih platformi. Odnosno da je dobar dio INA-inih platformi u sjevernom Jadranu, blago rečeno, upitne sigurnosti te da su neke od njih od samog početka pokazivale mane koje su upozoravale na ozbiljne propuste u tehničkim rješenjima i izvedbi gradnje.

A ti će propusti, tvrde Nacionalovi izvori, biti sve vidljiviji i sve očitiji kako se platforme budu primicale kraju svojeg životnog vijeka, pogotovo zbog upitnog načina na koji je INA posljednjih godina održavala te objekte.

U skrivanom dokumentu ponavlja se primjedba o upitnoj stabilnosti platforme Izabela Jug, koja je očito spomenuta i u ranijim izvješćima nakon kojih problem nije otklonjen. Navodi se sljedeće:

Ovo je ponovljeno upozorenje iz prethodnog izvješća! Prilikom neuspjelog pokušaja iskrcavanja posade 27. 3.10. u 11.30, transportni brod je dva puta udario o gat pristaništa zbog zanošenja valovima visine nešto manje od 1,5 m. Tom prilikom došlo je do žestokog rezonantnog podrhtavanja konstrukcije s vertikalnim amplitudama konzolnih nosača paluba (amplituda od cca 10 cm! op. nadzornog inženjera) koje se ne mogu smatrati očekivanima za relativno blage vremenske uvjete (osobno zapažanje nadzornog inženjera s platforme). Preporučuje se investitoru da se konzultira s izvoditeljem radova i ispita u kojoj mjeri je normalno vertikalno osciliranje pojedinih strukturnih elemenata s amplitudom od cca 10 cm, zbog kojeg manje ovješene cijevi ispadaju iz ležišta. Također, bilo bi dobro da se preispitaju granični uvjeti za pristajanje brodica i/ili predvidi drugi način prekrcaja u nepovoljnim vremenskim uvjetima.

Cijeli šokantan izvještaj do kojeg je došao Nacional, možete pročitati OVDJE.

D.G.

PROČITAJTE JOŠ:

Nestaloj platformi upravo istječe vijek valjanosti – U listopadu dobila dozvolu za siguran rad!
URNEBESAN VIDEO Ivana D “odletjela” u svijet: INA-ina platforma postala muza poznatom redatelju
Greenpeace INA-i: “Hitno ispitajte rizik ispuštanja plina na svim platformama!”
Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.