Pristajanje brodicom može biti jednostavnije uz prave informacije u rukavu. Ovo ljeto stoga uplovite s nekoliko stručnih nautičkih savjeta u svaku željenu uvalu.
Zamislite sljedeću situaciju.
Pristajete brodicom u krcatu luku, jedva jasno vidite svoj vez, niste najiskusniji pomorac u gradu, a ne pomaže ni ta rodbina koja s krme komentira svaki vaš potez, ni zainteresirani pogledi i poneki zločesti podsmjeh s rive. I bez vjetra i morskih struja, ovo je pravi recept za stres, krive odluke i nespretno pristajanje brodicom. Materijalne štete ili ozljede posade, na žalost, također nisu isključene.
Kako bi ljetni izleti brodom zaista bili i ostali uživancija donosimo nekoliko savjeta koji će "friškim" nautičarima značiti onu prijeko potrebnu dozu sigurnosti prilikom pristajanja na mol.
Sumnjamo da bi itko htio rivu pogoditi brzinom od 10 nautičkih milja na sat! Stoga joj se tom brzinom nećete niti približavati. Iako iskusnim pomorcima ovakvi savjeti možda djeluju smiješno, more je prepuno početnika koji u manevar za pristajanje ulaze s itekako neprilagođenom brzinom kretanja. Tako si, ionako nedovoljno vješti, dodatno skraćuju vrijeme za reakciju i povećavaju šanse za loše ishode.
Brzina kretanja vaše brodice prilikom uplovljavanja stoga nikada ne bi smjela prelaziti brzinu kojom obalu možete dotaknuti bez ikakvog oštećenja. Drugim riječima - polako! Smanjite gas na odgovarajućoj udaljenosti od veza i vježbajte mirnoću prilikom pristajanja.

Neiskusnijim se nautičarima od nešto snažnijeg vjetra kosa na glavi diže i fizički i metaforički. Vjetar prilikom pristajanja može puhati s raznih strana pa se s njime itekako dobro "sprijateljiti" na način koji pomaže pristajanju vaše brodice. Osnovno pravilo lagodnijeg pristanka glasi - brodicu pokušajte "uparkirati u vjetar". No, što to u praksi znači?
Ako vjetar puše od rive na koju se planirate vezati prema moru, preporuka je obali prići gotovo okomito, tj. vjetru izložiti što manje boka samog broda. Kada brodica ima desnokretni propeler (a većina je takva), probajte se obali približiti lijevim bokom. Prilikom zaustavljanja, kretanje propelera u desno vašu bi krmu trebalo lagano približiti molu na koji ćete se vezati.
Ako je situacija drugačija i vjetar puše s mora prema obali uputno je brodicu okrenuti paralelno obali na udaljenost nešto široj od samog broda. Vjetar će vas tada (nadamo se nježno) dovesti do željenog veza.
Presuda glasi - kormilo! U ovom sporu i vašem budućem pristajanju brodicom, glavnu riječ uvijek ima kormilo. Jednostavnim rječnikom rečeno, uvijek prvo usmjerite kormilo, a tek onda stisnite gas. Ovo vrijedi išli vi naprijed ili natrag. Nekontrolirano stiskanje gasa usred okretanja kormila (obično u panici) uvelike bi vam moglo otežati pravilno kretanje prema mjestu na kojem se želite privezati. Hladna glava, znanje i puno prakse u stvarnim situacijama zato uvijek dobro dođu, no to često nije slučaj.
Praktična izobrazba na plovilu je neizbježna, no prava je šteta što hrvatski pravilnik o brodicama, čamcima i jahtama, za voditelja brodice B (većina amaterskih nautičara) ne predviđa ni tečajeve ni praktičnu izobrazbu – ističe voditelj Nautičkog Centra MTC Oceanus, kapetan Davor Ključarić.
Da biste vozili auto tako morate proći najmanje 35 sati vožnje, no brodicu za osobne potrebe zakonski možete voziti bez i minute prakse.

Znamo kako su vam svega sat vremena ranije bile prijeko potrebne jer danas ni jedna krema za sunčanje nije dovoljno jaka, no u vjetrovitim uvjetima mogu vam zakomplicirati život. I pristajanje brodicom. I to zato što "love" vjetar pa brodica "pleše" prilikom približavanja vezu. Dakle, tende i ostala krpena oprema dolje prilikom uplovljavanja.
Vjerojatno ste dobro informirani o tome gdje se na vašoj brodici nalazi držač za pivo ili gemišt (za goste, naravno, ne za skipera), no znate li gdje je točka okretanja broda kojim upravljate? Ovo ovisi o tipu motora. Ako imate izvanbrodski motor to znači da se točka okretanja vaše brodice nalazi na krmi. Ako je motor unutra situacija je drugačija i točka okretanja nalazi se na 1/3 dužine od pramca ili krme, ovisno krećete li se prema naprijed ili prema natrag. Neloša je ovo informacija kad nemate puno mjesta za manevar prilikom pristajanja.
I još jedna "mala tajna". Već smo zaključili kako je većina brodskih propelera desnookretna. Takav propeler prilikom kretanja unatrag krmu "baca lijevo, a pramac desno. Kako vi prilikom pristajanja brodicom svakako želite očuvati svoj smjer kretanja, korisno je znati kako "obuzdati" taj desnookretni propeler dok se zaustavljate. Odgovor glasi - kormilo okrenite ulijevo, a za dodatnu pomoć dodajte malo kratkog gasa prema naprijed i brodica će se ispraviti.
Za kraj zapamtite - svaki odgovorni nautičar, bez obzira na stupanj iskustva, potražiti će svu raspoloživu pomoć prilikom pristajanja brodicom. Cilj je što sigurnije i spretnije pristati, a egu na moru mjesta nema. Čak ni u plićaku.
Josip Tokić
© 2025 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev