6 min. čitanja

ODLUČILI STE KUPITI BROD? Evo nekoliko savjeta kako taj proces učiniti bezbolnim

ODLUČILI STE KUPITI BROD? Evo nekoliko savjeta kako taj proces učiniti bezbolnim
Foto: Boris Kačan

Kupnja rabljene jahte ponekad može biti složenija od kupnje kuće. No za razliku od kupnje nekretnine, jaht brokeri se kao profesionalci bave svim aspektima prodaje, uključujući rješavanjem složenih zakonskih zahtjeva, do završetka kupnje/prodaje. Brokeri imaju ulogu vaših odvjetnika i brinu se o svim prijenosima kako bi osigurali da postupak teče bez poteškoća za obje strane.

Dakle, odlučili ste da želite kupiti brodicu/jahtu? Nekoliko korisnih i zanimljivih savjeta o tome kako olakšati taj proces, što gledati pri kupnji broda, da bi cijeli proces prošao što bezbolnije i bez stresa, donosi Nautica portal.

Odluka

Da biste suzili pretragu, važno je odrediti najvažnije karakteristike koje tražite, jesu li to oceanska brodica za plovidbe na velike udaljenosti, mediteranska jedrilica, obalna plovidba, rabljeno ili novo plovilo? Krstarenje ili regate? Samačko jedrenje, jedrenje u paru ili krstarenje s mladom obitelji, lokalno ili oko svijeta? … jednom uspostavljeno, ovo bi trebalo suziti vašu pretragu na određene tipove jahti.

Napokon, osigurajte se da ne zagrizete više od onoga što možete prožvakati, ako ste novi u plovidbi ili namjeravate često ploviti s malo posade, bilo bi nerazumno kupiti jahtu veću od one s kojom ste sposobni rukovati (ako namjeravate biti skiper).

Foto: Nautika PR

Sredstva, proračun i financije

Od samog početka trebali biste imati dobru ideju o tome koliko će vjerojatno biti vaš početni budžet, pazite da vaš proračun pokriva svu neophodnu opremu koja možda nije uključena u neke specifikacije jahti koje su uključene u vaš uži izbor

Veličina je važna! Vitalno je imati na umu da ne samo da se početni trošak kupnje obično povećava s veličinom plovila, nego i naknade za marinu, troškovi održavanja, potrošnja goriva, dizanje i spuštanje, sve će se povećavati kako se veličina jahte penje. Ako se želite baviti čarterom, ne zaboravite na troškove certificiranja i dozvola.

Kako bi svi oni koji su uključeni u kupnju bili sretni, budite otvoreni u vezi s vašim financijskim položajem od samog početka, hoćete li koristiti financije ili je to gotovinska kupnja, što je najvažnije je li dostupnost sredstava podložna bilo kakvim vanjskim čimbenici (prodaja kuće itd.).

Ako su vam potrebne financije, osigurajte da se na vrijeme obratite financijskoj kući, jer novac mora biti dostupan kad završite. Pribavite pisanu potvrdu svog odobrenja za zajam i obavijestite brokera da podliježete financiranju. Možda će vam se svidjeti procjena plovila, ali vaša banka možda neće s njom biti toliko oduševljena. Vaša kupnja ovisi o tome da banka bude zadovoljna svime.

Foto: Zagrebački velesajam

Istraživanje, informacije i vlasništvo

Napravite domaću zadaću. Prije razgovora razgovarajte s brokerima i prikupite informacije o povijesti plovila i tko ih prodaje. Razgovarajte s prijateljima, ljudima iz jedriličarskog kluba, istražite blogove, forume na mreži, udruge za krstarenje o vrstama brodova koje razmatrate. Pročitajte recenzije i izvještaje o testovima iz časopisa – brojni časopisi imaju biblioteke recenzija za kupnju i preuzimanje.

Kada suzite pretraživanje, započnite raspitivati se o vlasniku, vlasničkim dokumentima, PDV-u, RCD-u, na kojoj je zastavi brod, tako da ste potpuno svjesni statusa jahti. Tko prodaje jahtu, privatnik, tvrtku, broker ili agent?

Pregled i ponuda

Slijed tih aktivnosti može se često razlikovati. Oni koji su zainteresirani za jahtu u inozemstvu koja uključuje skupa putovanja radi pregleda, mogu dati ponudu koja podliježe procjeni, osiguravajući da se dvije strane mogu dogovoriti o cijeni prije logističkih izdataka

Međutim, iz perspektive prodavatelja ako potencijalni kupac daje ponudu za jahtu koju prethodno nije pregledao, tada mogu smatrati da je osnova za ponudu slaba, očito će ovo biti istaknutije što je veći jaz između zahtjeva cijena i ponuda.

Odlučite o uvjetima ponude prije nego što je date brokeru / vlasniku, na osnovu procjene, probne plovidbe, ispitivanja motora (na kopnu ili na moru), itd.… Opet, jasnoća tijekom cijelog postupka izbjeći će uznemirenost. Ako je jahta na suhom zimi, razmislite o troškovima zaštite protiv obraštanja, porinuća, odzimljavanja, goriva jer su ti troškovi na kupcu.

Foto: Boris Kačan

Prihvaćanje ponude

U slučajevima kada prodavač osjeti da je na minimumu onoga što bi smatrao prihvatljivim, može pristati na ponudu bez mogućnosti za daljnje pregovore. Ustvari to je obavještavanje kupca da je prostor za pregovaranja o cijeni zatvoren bez obzira na rezultate pregleda ili vještačenja.

Ugovor – Kada pronađete jahtu za vas, razgovarajte o uvjetima s brokerom koji bi trebao pripremiti ugovor o kupoprodaji koji obje strane potpisuju nudeći jasne uvjete sporazuma, i sigurnost za obje strane. S bilo kojim izmjenama i dopunama moraju se usuglasiti obje strane. Ovo je obvezujući ugovor, stoga budite sigurni prije potpisivanja. (Napomena: Broker, za razliku od trgovca, nije stranka u ugovoru – on djeluje kao agent dobavljača, a ugovor je između kupca i dobavljača.)

Depozit / plaćanje dijela

Morat ćete uplatiti depozit prije vještačenja i bilo kakvog pomicanja jahte – obično 10% od nabavne cijene koju broker mora staviti na račun klijenta (ne na svoj uobičajeni poslovni račun za trgovanje). To je vaš novac koji broker drži kao dionik i treba ga prenijeti elektroničkim putem. Ovisno o ugovoru, ovaj se depozit vraća i uklanja jahtu s tržišta, prema izboru kupca.

Vještačenje (Survey)

Kupcima koji kupuju uvijek savjetujemo da izvrše vještačenje i odaberu vještaka koji je član priznate udruge i koji ima osiguranje od profesionalne odgovornosti. YDSA ima popis vještaka koji su objavljeni na njihovoj web stranici, što je obično dobro mjesto za započinjanje pretraživanja.

Razgovarajte sa svojim vještakom prije i nakon pregleda kako bi mogli proći kroz nalaze i pravilno ih objasniti. Za sve postoji rješenje.

Važno je zapamtiti da se rabljena jahta neće pregledavati kao potpuno nova. Izvještaj vještaka će gotovo sigurno imati ponekad relativno dugačak popis preporuka za popravke i nadogradnje koje nisu strukturne ili povezane sa sigurnošću i čine dio tekućeg održavanja rabljene jahte. Vaš vještak će vam dati savjet.

Foto: Nautika

Probne plovidbe i ispitivanja na moru

Brokeri obično ne provode ispitivanja na moru, oni su samo posrednik u ovom procesu, bez obzira na to jesu li sposobni ploviti jahtom. Ako su ispitivanja na moru uvjet, obavezno navedite svoje zahtjeve u vrijeme iznošenja ponude. To će omogućiti izradu plana za donošenje potrebnih aranžmana. Ako se plovilo iskrca na kopno, na trošak naručitelja mora se pripremiti za porinuće, pomicanje dizalicom i ponovno puštanje motora u rad ako su bili konzervirani preko zime. Savjetovali bismo pregled konstrukcije prije porinuća jer rezultati mogu utjecati na buduće planove, nemojte trošiti sredstva kad ne morate. Kupac je također odgovoran za angažiranje profesionalnog skipera ako vještak nije kvalificiran za testiranje jedrenja na jahti. Postavite ovo pitanje svom vještaku.

Zaključivanje kupnje

Nakon vještačenja i ostalih testova ako odlučite prihvatiti i nastaviti zaključivanje kupnje, vaša jedina odgovornost kao kupca je prenijeti preostala sredstva na račun prije završetka. Vaš će broker pripremiti sve potrebne vlasničke dokumente za koji će sadržavati većinu sljedećeg: račun, certifikat ili potvrdu registara spreman za ažuriranje ili ako je u inozemnom registru potvrdu o brisanju, dokaze o plaćanju PDV-a i statusa RCD-a (ako je primjenjivo), izjave o sukladnosti, zatražite druge povijesne dokumente i osigurajte da su sve namirene naknade za brodogradilište/marinu ili računi podmireni, prikupljeni ključevi. Prodavatelju treba omogućiti uklanjanje njegovih osobnih stvari, posebno ako je jahta u inozemstvu.

Foto: Boris Kačan

Osiguranje

Ne zaboravite ugovoriti osiguranje, ovo je neophodno.

Trening

Ako prije niste jedrili ili upravljali plovilom, odradite neki trening prije nego što krenete. Nužno je da imate položen ispit za voditelja brodice, poznajete pravila i imate odgovarajuću sigurnosnu opremu.

Na kraju uvijek je najbolji savjet da se u slučaju nejasnoća na vrijeme potraži pomoć profesionalaca u ovom području da bi se izbjegle veći problemi jer kad se radi o brodicama i jahtama ipak se radi o imovini velike vrijednosti i značajnim financijskim transakcijama.

Nautica Portal / Dino Lončarić

PROČITAJTE JOŠ:

Što je pametnije/isplativije; kupnja ili najam plovila?
Kupnja broda i ostale patnje
Želite uvesti polovan brod u Hrvatsku? Evo vam problema!
Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.