5 min. čitanja

MAKETARSTVO Ne krećite u izradu maketa u nadi da ćete na tome zaraditi

MAKETARSTVO Ne krećite u izradu maketa u nadi da ćete na tome zaraditi
Foto: Pixabay

Predočbe o maketarstvu, izvorima, načinima  gradnje, vrednovanju gotovih maketa, potrebnom vremenu i konačno tržišnoj vrijednosti maketa doslovno su maglovite i nerazumljive za veliku većinu publike, potencijalnih kupaca ali i za preveliki broj ljudi koji se tom aktivnošću bave. Maketarstvo je u osnovi hobi koji zahtijeva ponešto alata, nekih osnovnih tehničkih znanja, ponešto literature i veliki ulog osobnog vremena. Vremenom se ovi početni zahtijevi mogu znatno promijeniti.

Ambiciozni maketari će dosta novca uložiti u alate i strojeve, mnogi će značajno povećati biblioteku knjiga i  nacrta. Literatura koja obrađuje maketarstvo i iz koje se može puno toga naučiti prilično je skupa pa će i tu trebati izdvojiti veliki dio kućnog proračuna.

Foto: Nenad Bojmić

Ulaganje vremena, kojeg često "kradete" obitelji, pa i sebi

Jedino što se ne mijenja to je potreba za ulogom slobodnog vremena, mada je ovo slobodnog vrlo uvjetno rečeno jer maketari često "kradu" vrijeme od obitelji, društva pa i sami od sebe.

Puno noći sam proveo radeći dijelove, osobito figure do 3, 4 sata u jutro a u 6 ustajanje i na posao. Čudno ali nije mi bilo teško već sam ispunjen, zadovoljan i sa nestrpljenjem čekao da ponovo sjednem za radni stol. Rijetki će se odlučiti i odabrati maketarstvo kao profesiju. Njima se iskreno divim, želim uspjeh i da uvijek budu zadovoljni tim odabirom.

Maketarstvo je izrada umanjenog objekta, predmeta ili grupe objekata uz poštivanje tehničkih, povijesnih i estetskih činjenica originala. Maketa se izrađuje u određenom mjerilu. Strogo pridržavanje mjerila potrebno je u svakom detalju. U Anglo-saksonskom sustavu primjenjuju se mjerila 1:48, 1:96, 1:192... Kod nas, u metričkom sustavu primjenjuju se mjerila 1:10, 1:50, 1:100... Zadatak je maketara da u zadanom mjerilu izradi svaki detalj prikazan na nacrtu. Neki dijelovi osobito u minijaturma (1:250 i manje) bit će dovoljno uvjerljive simulacije. Načini izrade i materijali stvar su odabira maketara. U konačnici na maketi će se vidjeti je li maketar dobro odabrao.

Foto: Pixabay

I najbolju maketu možete upropastiti bojanjem i lakiranjem

U izradi  maketa tradicijskih drvenih  brodova valja pažljivo odabrati materijale koji će u omjeru dočarati strukturu, veličinu godova, boju. Naročito je osjetljiva izrada jedara i konopa gdje bi stalno trebalo voditi računa o omjeru i preračunati svaki dio. U tom smislu loš odabir je bukva, hrast, a za jedra inače popularna žutica. Vrlo lijepi rezultati dobit će se upotrebom kruške, johe oraha (birano), a za jedra pamučnim batistom.

Konope je moguće raditi sam pomoću sprave za použavanje ili uzeti gotove najlonske u koliko maketar ima dovoljno veliki izbor veličina. I najbolje izrađenu maketu moguće je upropastiti bojanjem i lakiranjem. U koliko to nije izričito bilo na originalu, povjesni brodovi nikada nisu bili sjajno lakirani a i sve boje osim pozlate bile su mat. Tu su inače vrlo česte pogreške.

Baviti se maketarstvom nije baš tako jednostavno kako možda izgleda. Puno je toga što je nužno usvojiti. Osnove čitanja tehničkog crteža, brodogradnje u drvu, osnovne tehnologije obrade drveta, metala, upotrebu boja, lakova raznih pasta za zaštitu i patiniranje, užarske tehnike. Potrebno je poznavanje osnovnih povijesnih razdoblja u razvoju brodogradnje i još puno toga. Maketar je konstantno u potrebi proširivanja svojih znanja i unapređivanja vještina. Potrebno je biti i maksimalno samokritičan u svakom trenutku i fazi izrade.

Koliko vrijedi vaš rad?

Na koncu ono što je svakom maketaru važno - procijena koliko njegov rad zapravo vrijedi. Jedan vid vrednovanja je na natjecanjima i usporedbom sa sličnim maketama kada će se maketu bodovati i u koliko pređe određeni prag dobiti će odličje.

Drugi je procjena tržišne vrijednosti, znači koliko bi u slučaju prodaje mogao očekivati za svoj rad, a tu sve računice padaju u vodu. Vrlo su rijetki maketari koji će moći naplatiti svoje radne sate. Nikako ne krećite u izradu maketa u nadi da ćete na tome zaraditi.

To je možda moguće u dobro osmišljenoj izradi suvenira. U maketarstvu ne. Podsjetimo se za izradu makete treba pronaći - kupiti solidan nacrt, trebate pronaći odgovarajuće materijale, nijh treba pripremiti što podrazumijeva uslugu stolarske radionice jednako kao i krojačke za izradu jedara.

Foto: Nenad Bojmić

Onda kreće piljenje, spajanje, ljepljenje, krivljenje, zabijanje, šmirglanje, lakiranje, bojanje.... Između toga još štošta drugo. Na koncu postolje, lijepi natpis, možda staklena vitrina. Ako ste radili neku maketicu manjeg obima teško da ćete uložiti manje od 500 sati rada a i ponešto novaca. Vrijedna maketa može "težiti" i nekoliko tisuća radnih sati. I što sada, kako to naplatiti nekom ko je za maketu mislio potrošiti ne više od 500 €?

Činjenica da kod nas neko tržište maketama ne postoji pa niti procjenitelji takovih uradaka. Maketari su u tom slučaju prepušteni sami sebi i svojoj slobodnoj procjeni ili prihvatiti ono što se nudi. Možda taj "kupac" plaća čistačicu apartmana po 15 € sat i to mu nije previše. Ne dajte se ponižavati. Neka si onda taj urami svojih vrijednih 500 a vi ako hoćete zaraditi radije kantu, spužvu deterdžente u ruku i u čišćenje apartmana. Još će vas tretirati kao gospodina.

Makete radite za svoju dušu. Ako naleti neko normalan ok ako ne, što možemo tu smo di smo.

Zdravi bili!

Nenad Bojmić

PROČITAJTE JOŠ:

TRAGOM POMORSKE BAŠTINE 19: Lošinjska regatna pasara ili Kako se baštini posreći kada dođe u prave ruke
Priča o lošinjskoj regatnoj pasari vodi nas u sad već davno 19. stoljeće kada je drvena brodogradnja bila u punom zamahu. Koncem stoljeća u Lošinju je radilo sedam brodogradilišta. Pored svih obaveza prema naručiocima i poslu ostalo je i dovoljno volje i vremena za međusobno dokazivanje brodogradite…
FOTO/VIDEO Na slovenskom jezeru zaplovila dva Jadrolinijina trajekta | | Morski HR
Krčanka i Kačjak dva su trajekta iz flote Jadrolinije koja su zaplovila na slovenskom jezeru u malom selu pored Kranja. Kako? Pa vrlo jednostavno, modele pravih Jadrolinijinih trajekata s ljubavlju
FLOTA OD ŠIBICA Trebalo mu je 70 godina da izgradi sve brodove Kraljevske mornarice | | Morski HR
Philip Warren je odrastao u Velikoj Britaniji tijekom Drugog svjetskog rata i razvio fascinaciju za ratne brodove koje je svakodnevno viđao. Tri godine nakon rata bio je inspiriran da rekreira
Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.