Kina je napravila značajan korak prema revoluciji u komercijalnom brodarstvu najavom ambicioznog projekta nuklearno pokretanog kontejnerskog broda na bazi torijevih reaktora s rastaljenom solju (MSR). Ovaj potez, ako se ostvari, mogao bi otvoriti potpuno novu eru održivog i učinkovitog pomorskog transporta.
U središtu ovog tehnološkog napretka nalazi se eksperimentalni reaktor TMSR-LF1, smješten na kampusu Shanghai Institute of Applied Physics (SINAP) pri Chinese Academy of Sciences.
Reaktor je postigao prvi kritički stupanj 11. listopada 2023. godine, a nedavno, 1. studenog 2025., objavljeno je da je uspješno ostvarena konverzija torija u uranijevo gorivo – ključni korak u zatvorenom ciklusu goriva za torijeve sustave. Ovaj napredak potvrđuje tehničku izvodljivost korištenja torijevih resursa u MSR tehnologiji.
Kineski planovi za MSR tehnologiju uključuju dugoročni cilj izgradnje 100 MW demonstracijskog reaktora do oko 2035. godine, što predstavlja značajan korak prema komercijalizaciji torijevih reaktora i njihovoj primjeni izvan istraživačkih postrojenja.
China achieves thorium-uranium nuclear fuel conversion in molten-salt reactor. https://t.co/erYwxtLOm8 pic.twitter.com/LHdth39rAu
— China Xinhua News (@XHNews) November 1, 2025
Fotografije prikazuju ključne komponente goriva za eksperimentalni TMSR reaktor, izložene na kampusu Wuwei Šangajskog instituta za primijenjenu fiziku (SINAP) Kineske akademije znanosti u okrugu Minqin, Wuwei, Gansu, 24. listopada 2025.
China State Shipbuilding Corporation (CSSC), kroz Jiangnan Shipyard, predstavila je koncept kontejnerskog broda kapaciteta 24 000 TEU koji koristi torijev MSR reaktor.
Prema izvješću South China Morning Posta, planirani brod kapaciteta 14 000 TEU koristio bi reaktor snage oko 200 MW termičke energije.Očekuje se da bi brod mogao funkcionirati bez konvencionalnog fosilnog goriva, što ga čini brodom s nultom emisijom CO₂.
Projekt je već dobio preliminarno odobrenje od klasifikacijskog društva DNV, što potvrđuje njegov potencijal za siguran rad.Međutim, cijela industrija sada čeka regulativni okvir Međunarodne pomorske organizacije (IMO), koji je ključan za to da nuklearno pokretani brodovi mogu sigurno i legalno ploviti globalnim rutama.Bez tih međunarodnih smjernica, iako tehnički izvediv, projekt neće moći ući u komercijalni promet.
Iako je koncept broda inovativan, brojna pitanja ostaju otvorena:
Također, prihvatljivost u međunarodnim lukama, osiguranje i percepcija javnosti predstavljaju dodatne prepreke.
Važno je napomenuti da je trenutni TMSR-LF1 istraživački reaktor snage 2 MW, dok bi komercijalni brod zahtijevao reaktor značajno veće snage.To znači da je put od laboratorija do praktičnog broda još uvijek dug i zahtjevan.
Kina ozbiljno razvija torijeve reaktore na rastaljenu sol i već planira primjenu ove tehnologije u komercijalnom brodarstvu.Projekt naglašava potencijal nuklearne tehnologije za nultu emisiju u transportu, ali svi u industriji sada čekaju jasne smjernice IMO kako bi brodovi mogli legalno ploviti globalnim rutama.
Za strateške investitore koje žele pratiti tehnološke trendove, ovo predstavlja signal budućih transformacija u globalnom brodarstvu i energetici.
kap. Milo Miklaušić
© 2025 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev