3 min. čitanja

Kapetan Milo Miklaušić: "Jadran nije samo domena 482 mini-kruzera, današnji vezni kapaciteti ne mogu primiti sve brodove!"

Kapetan Milo Miklaušić: "Jadran nije samo domena 482 mini-kruzera, današnji vezni kapaciteti ne mogu primiti sve brodove!"
Foto: Morski HR

SPLIT - Ovih su dana u splitskoj gradskoj luci, započeli radovi na rekonstrukciji i proširenju ključnog Gata svetog Petra, što je stvorilo veliki problem malim brodarima, kojima ova lokacija uglavnom služi kao polazišna i završna točka za jednotjedna ili dvotjedna krstarenja Jadranom. Sljedeće dvije godine bit će im onemogućen pristup na dvije godine, koliko će trajati radovi, a istovremeno će se odvijati radovi i na gradnji zasad divlje luke u Krilu Jesenice, u kojoj je smještena većina mini-kruzera, zbog čega će brodarima s tog područja biti onemogućeno stalno privezivanje na tri godine.

Privatnim brodarima Lučka uprava nudi razna mjesta oko Splita, a u samom Splitu i atraktivnu jahtašku Zapadnu obalu. Samo, za nju se industrija koja je lani 'okrenula' čak 370 milijuna eura, žali da im je - SKUPA!

Zarađuju milijune, skup im je komercijalni privez i žele u centar grada

Požalili su se tako brodari na stranicama svoje udruge na cijene smještaja plovila na splitskoj zapadnoj obali ili u komercijalnim privezima:

- A sigurno, 200 il 300 posto, i više, tri il četiri puta nego ovo - upozorava Arsen Ercegović, potpredsjednik Udruge hrvatskih brodara.

Druga solucija je teretna Sjeverna luka.

- I kad smo u Sjevernoj luci, bez obzira što nije reprezentativna, znamo kako izgledaju teretne luke, svaki taj gost može uzeti taksi, može za 5 minuti doći ovdje na Rivu. Može doć javnim prijevozom. I smatramo da je to minimum minimuma. I ako to ne možemo dobiti, a onda kvragu - ljuti se Ercegović.

Osim mini-kruzera, treba iznaći rješenja i za druge brodove

Važno je napomenuti da Jadran nije samo domena „malih“ 482 kruzera; tu su i izletnički brodovi, taxi, ronilački i druga komercijalna plovila, koja zahtijevaju planiranje, nadzor i organizaciju 447 luka, čime se stvarni broj plovila u sustavu uveliko povećava.

Sektorski problemi nisu samo logistički, već i prostorni – broj vezova, veličina plovila, a sve lokacije nisu univerzalne niti jednako turistički relevantne.

Da je sustav funkcionirao, danas ne bismo imali problem nedostatka vezova, kako sezonskih tako i vansezonskih. Postojeći problem potrebno je razriješiti dok još postoji mogućnost.

Mini kruzeri u centru splitske trajektne luke - Foto: Morski HR

Moraju li svi biti „blizu kolača“?

Jedno od mogućih rješenja je strateško mapiranje cijele jadranske obale, identificiranje prioritetnih luka i uvođenje sustava koji omogućuje ravnomjernu raspodjelu vezova i pristajanja.

Napominjem da vezovi, bilo za velike brodove ili mala plovila, postoje, ali problem se neće riješiti samo izgradnjom novih obala, jer brodogradnja i kapital napreduju brže od izgradnje vezova.

Posebno je pitanje sigurnosti i smještaja brodova izvan sezone, jer mnogi brodovi nisu u raspremi, a vezovi van sezone često nisu namijenjeni niti sigurni za istu namjenu. Tu se postavlja pitanje funkcije operativnih obala u 447 luka pod nadležnošću lučkih uprava – i moraju li svi biti „blizu kolača“, posebno u srednjem Jadranu.

Jadranski vezni kapaciteti danas ne mogu primiti sve brodove, što pokazuje da se problem ne svodi samo na logistiku. Zakon je dobar i jasan, ali nažalost nije primjenjivan jednako za sve, a mnogi ga tumače prema vlastitim interesima. Poštivanje zakona i sigurnosti – uključujući obveze prema zimskoj posadi, zimovanje brodova i minimalne standarde – trebalo bi biti prioritet i u nadležnosti MMPI, klase i inspektorata, koji bi trebali osigurati da se problem učinkovito i što prije razriješi.

Gužva mini-kruzera u Trogiru

Može li svatko tko želi imati „brod“  moći nekoordinirano koristiti sve gradske luke?

Sektor ostaje ključan za hrvatski turizam i izvozne prihode; njegova koordinacija trebala bi biti u nadležnosti Ministarstva turizma, a ne raznih „cehova“. Njegova održivost ovisi o jasnim pravilima, zakonskoj usklađenosti i planiranju vezova te gradnji brodova u skladu s vrstom i namjenom plovila, kao i s područjem djelovanja tvrtke ili obrta vlasnika, a ne samo upisom broda.

Svakako je potrebno osigurati da svi brodovi imaju siguran smještaj tijekom cijele godine, a ne samo u sezoni, posebno pri ukrcaju putnika i tijekom razgleda gradova.

Ne zaboravimo da je zakonodavac zabranio sidrenje u uvalama, što podržavam, no istovremeno je time smanjena dnevna održivost mini kruzera u uvalama i povećan pritisak na obalne vezove (operativne obale).

Još se nameće pitanje: može li svatko tko želi imati „brod“?  moći nekoordinirano koristiti sve gradske luke?, uključujući i one gdje već posluju domicilni brodovi (izletnički, taxi, ronilački, ribarski), ili bi se broj domicilnih brodova trebao ograničiti kako bi se spriječio pritisak glasnijih „cehovskih“ zahtjeva drugih korisnika – dok mjerodavni šute i ne rješavaju problem?

kap. Milo Miklaušić

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2025 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.