3 min. čitanja

JE LI OVO PRIKRIVENO OGLAŠAVANJE? Na javnoj televiziji objavljen prilog koji promovira ljetovanje na mini kruzeru s cijenama i pohvalama - HRT: "Ne radi se o oglasu"

JE LI OVO PRIKRIVENO OGLAŠAVANJE? Na javnoj televiziji objavljen prilog koji promovira ljetovanje na mini kruzeru s cijenama i pohvalama - HRT: "Ne radi se o oglasu"
Foto: HRT / Screenshot

Na Hrvatskoj televiziji krajem srpnja prikazan je zanimljiv prilog o ljetovanju na mini kruzerima, gdje je autor Edi Škovrlj nahvalio ovakvu vrstu ponude, u kojoj se promovira ljetovanje upravo na ovakvoj vrsti brodova, gotovo ili potpuno u maniri oglasa.

Osim riječi hvale, na plovidbi je riječ dana, gostima, posadi i kapetanu broda, uz čije ime se uz malo guglanja može vrlo lako doći i o kojoj tvrtki je riječ. Osim ovoga, u prilogu, emitiranom u udarnom TV terminu, spominje se i cijena: "Sve je traženija ovakva vrsta odmora. No treba dosta eura zaraditi za ovakav gušt platiti, sebe nagraditi. Plovidba je to za sedam dana po osobi između 2-2.600 eura". Čitav prilog u tekstualnom i video obliku možete pronaći OVDJE.

HRT: "Ne radi se o plaćenom medijskom predstavljanju"

S obzirom da se u prilogu, objavljenom televiziji, stranicama HRT-a, te na njihovim društvenim mrežama ne može pronaći da se radi o sponzoriranom sadržaju, upit smo poslali i Hrvatskoj radio televiziji. Evo što su nam odgovorili:

- Povodom spomenutog TV priloga, emitiranog u okviru našeg redovitog programskog sadržaja, ističemo kako se ne radi o oglasu, sponzoriranom sadržaju niti bilo kojem obliku plaćenog medijskog predstavljanja. Prilog je nastao isključivo u novinarskom kontekstu, s ciljem informiranja javnosti o aktualnostima unutar hrvatskog turističkog sektora.

Predmetni prilog tematizira rastući segment nautičkog turizma u Hrvatskoj, uključujući mini kruzere kao relevantan dio ponude. U skladu s novinarskom praksom, u prilogu su korišteni konkretni primjeri i izjave sugovornika s terena, uključujući okvirne podatke o cijenama, kako bi sadržaj bio potpun, vjerodostojan i informativan za gledatelje. Dodatno, u prilogu se ne navodi ime konkretne tvrke niti pravne osobe koja pruža usluge. Dok su intervjuirani turisti i djelatnici broda pristali za HRT podijeliti svoje mišljenje o takvom načinu ljetovanja i što im ono pruža - odgovorili su iz HRT-a.

Foto: HRT / Screenshot

Radi li se o prikrivenom oglašavanju? Evo što kaže zakon...

Ako nije plaćeni oglas, radi li se onda o prikrivenom oglašavanju? Na ovo pitanje nam s HRT-a nisu odgovorili, pa smo upit poslali Agenciji za elektroničke medije, koja je nadležna za kontrolu ovog segmenta, pa ćemo odgovor objaviti čim ga dobijemo.

Inače, u Hrvatskoj je prikriveno oglašavanje zakonski zabranjeno i definirano u nekoliko zakona, prvenstveno Zakonom o medijima i Zakonom o elektroničkim medijima.

Prema Zakonu o medijima (članak 20.), prikriveno oglašavanje je svaki plaćeni medijski sadržaj koji nije jasno označen kao oglas, a može izazvati dojam da je riječ o uredničkom (novinarskom) sadržaju. Oglas mora biti jasno označen i vidljivo odvojen od drugih programskih sadržaja, ne smije zavaravati gledatelje, slušatelje ili čitatelje, i ne smije izazvati dojam da se radi o nekom drugom medijskom sadržaju osim o oglasu. Svaka novinarska forma (tekst, fotografija, slika, crtež i dr.) koja je plaćena, a nije jasno označena kao oglašavanje, smatra se prikrivenim oglašavanjem, što je zabranjeno.

Foto: Zakon.hr / Screenshot

Ako je neki oglas besplatan, onda i on mora biti posebno naznačen.

Zakon o elektroničkim medijima dodatno definira prikrivenu audiovizualnu komercijalnu komunikaciju kao predstavljanje roba, usluga, zaštitnog znaka ili djelatnosti proizvođača ili pružatelja usluga u programima u obliku riječi ili slika, koje služi za oglašavanje, a nije jasno označeno i može zavarati javnost u vezi s njegovom prirodom.

Foto: Zakon.hr / Screenshot

Kodeks časti hrvatskih novinara također naglašava da je prikriveno oglašavanje, kao i promidžbeni novinarski prilozi, nedopušteno i etički neprihvatljivo.

Ukratko, u Hrvatskoj je prikriveno oglašavanje svaki sadržaj u medijima koji ima svrhu promidžbe i/ili je plaćen, ali nije jasno označen kao oglas, što može dovesti do zavaravanja publike, te je takvo djelovanje zakonom zabranjeno.

Jurica Gašpar

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2025 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.