PODGORA - Nakon što se na autobusnu stanicu u Podgori uslijed radova urušio potporni zid i cesta iznad njega, oglasila se i bivša načelnica Podgore, Petra Radić. Ogorčena sigurnosnim propustima koji se, kako kaže, nisu smjeli dogoditi, za Morski HR progovara o problemu koji je na autobusnoj stanici gdje inače učenici čekaju autobus, ali i cesti iznad nje, gdje je samo koji trenutak prije prošlo vozilo, umalo nekoga koštao života.
- Na našem području većina ljudi zazire od papirologije; sustav je spor i trom za sitne ribe koje ne plivaju dobro u maloj bari punoj krokodila.
Kao načelnica sam se nebrojeno puta naslušala kako pretjerujem s projektima, dozvolama i propisima, da sve to predugo traje, dok smo paralelno sanirala divlju i ilegalnu gradnju bivse vlasti koja bi se raspadala ko kula od karata iza prve veće garbinade, kiše, opterećenja... Napravljeno brzinski, urušeno još brže. No isto sam toliko puta, kao arhitektica, vidjela kako se na terenu kopaju građevne jame i mijenja prirodni teren prije ikakvih odobrenja i dozvola, da ne pričam o čitavim zgradama koje niču dok se dozvola još nije ni počela pisati.
Lokacija o kojoj danas govorimo u mom mandatu nije imala dozvolu, kao ni neke druge za koje sam smatrala da su opasne i neadekvatne za stambene zgrade.
Najveći prigovor Općini tada je bio to što se pristup planirao baš na opasnim mjestu autobusne stanice i skretanja u naselje.
Danas, međutim, tu imamo gradilište koje nije adekvatno ograđeno, radnike bez propisane zaštite na radu, iskope bez projekta zaštite jame, neprijavljeno gradilište (što se jasno vidi u ISPU-u), odronjenu slijepu ulicu koja je jedini pristup cijelom tom dijelu naselja iznad magistrale te oštećene instalacije.
Ovakve scenarije gledamo godinama. U Podgori smo već imali slučaj kada se magistrala iznad Plišivca potkopala i urušila nakon radova za objekte koji su dozvolu dobili tek godinama poslije. Zid koji se urušio bio je neadekvatan od samog početka. S obzirom na dimenzije, morao je imati građevinsku dozvolu na glavni projekt sa statikom i stručni nadzor koji bi jamčio nosivost. išta od toga, naravno, ne postoji, jer mnogi načelnici trče za brzim poenima umjesto za dugoročnom kvalitetom i sigurnošću, a narod to često podržava.
Rezultat? Gradilište bez odgovorne osobe za iskope i zid bez odgovorne osobe za potporanj lokalne ceste. Zbrojite sve to i dobijete današnju situaciju u Podgori, jučerašnju na Stupici, onu sa smrtnim ishodom ljetos u Dubrovniku…
Ista se stvar događa svugdje kao neki perpetuum mobile.
U susjednoj je državi sličan slučaj kolapsa jedne nadstrešnice bio okidač za nerede na razini države. Ruski rulet kojeg igraju mnogi koji toga nisu ni svjesni.
I dok nam se sprema još gore stanje u prostoru izmjenama Zakona o gradnji i Zakona o prostornom uređenju, ostaje pitanje: kada će ljudski život i sigurnost postati važniji od kuverte ispod stola za “žutu parcelu” potpuno neadekvatnu za stambenu zgradu? Kada će se urbanizmom baviti urbanisti, a prestati biti bojanka kojom se kupuju glasovi? Tko će napokon početi regulirati teren dok nam ilegalna gradnja divlja, a inspektorata nigdje?
Provjerila sam još detaljno, lokacija nije smjela dobiti dozvolu bez projekta građevinske jame (neki to nazivaju geotehnički projekt). To se radi kod iskopa većih od 3 m, čime dovodimo u pitanje skoro sve zgrade na rivijeri jer zbog nagiba terena upadaju u tu kategoriju.
Kad sam u Živogošću, gdje se planiraju 4 velike zgrade, tražila da obavezno imaju te projekte (da se to sve jednon ne sruši i klizne) prozvali su me da imam nešto osobno protiv investitora, a zapravo je urbanizam to trebao tražiti sukladno propisima, a ne načelnica koja je pukom srećom arhitekt! - poručila je Petra Radić.
Upit o događaju proslijedili smo makarskoj policiji, a odgovor ćemo objaviti, čim ga dobijemo.
D.G.
PROČITAJTE JOŠ:

© 2025 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev