Splitski maketar i njegovi piratski brodovi

SPLIT - Tonči Njegovan iz Splita prije petnaestak je godina napravio najveću brodsku maketu u Hrvatskoj. Bio je to gotovo pet metara dug kraljevski švedski brod "Wasa", izgrađen i potonuo prije 4 stoljeća. Brodove od tada neumorno izrađuje, a među posebnima, neki su, kaže, uvijek posebniji.

Pune su vreće kod Tončija ljupkih brodića u bademovim ljuskama, malo većih u orahovim, pa u kokosovim, no ti mali učine se još manjima kad Tonči izvuče svoju moćnu flotu brodova od metar, dva, tri, često izgrađene bez nacrta, samo na temelju slike. Njemački bojni brod Bismarck radio je gotovo 700 sati.

- Detalja ima, negdje sam morao upotrijebiti one jake naočale na 20x uvećanje da bi neke stvari spojio i zalijepio, to je tako bilo sitno, malo reći milimetarski, stotinke su radile - rekao je Tonči za HRT.

Sve sam izrađuje, od topova i sidara za na vrh nokta do provlačenja stotina metara konopa, žica. Jedino supruga šije jedra. U garaži sada Tonči njeguje gotovo tri metra dug, s jarbolom će biti i dva i pol metra visok, zapovjedni brod engleskog pirata Edwarda Crnobradog.

- Ovdje će doći jedna stolica kapetanska još u zadnju, tapecirana, ali ono treba je napraviti ofucano, kako bi rekao, gusarski, tu stolicu imam na slici, cijela je ono pokrpana, opisuje Tonči.

Kroz sve je makete provedena struja, svi ferali svijetle, nigdje nema šperploče, samo puno drvo i kovano željezo. Ni po čemu se mali brodovi ne razlikuju od velikih. I ono nevjerojatno, sve ove makete plove! Punih 65 godina Tonči Njegovan smanjuje velike brodove i veseli se kao malo dijete - najesen će porinuti i piratsku - "Osvetu kraljice Anne".

Franka Jović

PROČITAJTE JOŠ:

MAKETARSTVO Ne krećite u izradu maketa u nadi da ćete na tome zaraditi
Predočbe o maketarstvu, izvorima, načinima gradnje, vrednovanju gotovih maketa, potrebnom vremenu i konačno tržišnoj vrijednosti maketa doslovno su maglovite i nerazumljive za veliku većinu publike, potencijalnih kupaca ali i za preveliki broj ljudi koji se tom aktivnošću bave. Maketarstvo je u osn…
TRAGOM POMORSKE BAŠTINE 20 Lađa
U velikoj paleti veličina, oblika, namjena naših tradicijskih plovila, između brodova, barki i kaića ima jedana mala koja je po mom mišljenju zaslužila posebnu pažnju. Ona nije ništa od navedenih ali je sažetak svega. Ona je jednostavno LAĐA. Naziv se koristi dosta često i podrazumijeva i neka plov…