4 min. čitanja

"Sole sin mora" - Otvorenje izložbe Kralja Sunca

"Sole sin mora" - Otvorenje izložbe Kralja Sunca
Foto: Pixabay / Ilustracija

"More je duboko i mračno kao umjetnikova duša, i jednako misteriozna. U takvoj misteriji stvara se prava umjetnost."
John Ruskin.

Ljudi su se uvijek kretali diljem svijeta. Svi smo nekoć bili nomadi, putovali u potrazi za hranom, skloništem i sigurnosti. Danas, imamo uglavnom druge razloge koji uključuju transfer znanja i iskustava. U slučaju umjetnika, navedeno uključuje i prijenos koji je često još intrinzičniji od navedenog. To je od primarne važnosti za mnoge umjetnike, njihovo kretanje svijetom, kao i ono njihovih bližnjih oblikuju njihov identitet te umjetnost koju stvaraju.

Foto: Pomorski muzej Split

Umjetnik Dino Grčić se po drugi put predstavlja splitskoj publici pod pseudonimom Kralj Sunca, s novom samostalnom izložbom u Hrvatskom pomorskom muzeju na kojoj će predstaviti seriju fotografija i crteža na majicama, koja su plod sezonskog rada provedenog na dva putnička broda.

Svaki brod predstavlja po jedno poglavlje u životu umjetnika, prezentirano na odvojenim zidovima galerije. Što se tiče fotografija i crteža, diorama u umjetnikov život i rad na brodu, oni nas osim vizualnog dojma mogu uvesti u duboku introspekciju, prenoseći nam morsko prostranstvo kao dinamično platno, pozadinu na kojoj je umjetnik boravio tijekom svojih mjeseci provedenih na moru, egzistirajući na jedrenjacima na stalnoj putanji od točke A do točke B, iz luke u luku, u kojem provodi vrijeme kao bitnički ili pak post-bitnički autor-pustolov.

Umjetnik, inače rodom iz unutrašnjosti zemlje, sada svoj život gradi uz more, a izložba je putovanje kroz prostor i vrijeme gdje se njegovi korijeni stapaju s trenutnom egzistencijom. Prateći njegovo djelovanje, njegovo umjetničko postojanje je prožeto svojevrsnom svježinom.

Umjetnik doslovno i metaforički mijenja svoje ruho sa svakom novom izložbom, kao što mijenja i transferira medij u kojem stvara i koegzistira sa svojom okolinom. Promatrači se uranjaju u svijet putovanja, punog detalja života na moru, valova i horizonta, gdje svaki kadar zrači autentičnom povezanošću s morskim okolišem, dodatno pojačano njegovim bilješkama, svojevrsnim morskim dnevnikom. Umjetnikovo zaposlenje na brodu je ujedno i avantura koja ga inspirira na pisanje o dnevnim anegdotama na brodu, kao i u vizualno stvaralaštvo, u kojem je također transformirao svakodnevno „kulučenje“ u dio avanture.

Njegovi crteži na majicama, tj. njegovim različitim kožama u kojima je živio tijekom boravka) dodaju novu dimenziju izložbi. Majice postaju artefakti, relikvije, svaka s vlastitim isječkom iz njegovog života na moru.

Izložba nas potiče da razmišljamo o vlastitim korijenima, promjenama i putovanjima koja oblikuju našu individualnost, da istražujemo vlastite dubine i mijene koje nas oblikuju. Svaki rad na ovoj izložbi svjedoči o otkrivanju sebe, stvaranju mosta između prošlosti i sadašnjosti, kopna i mora, unutrašnjeg i vanjskog. Umjetnik je na brodu istraživao trenutke koje je uhvatio svojom
memorijom, objektivom i olovkom, sklapajući ih u jednu osobnu simfoniju iskustava.

Ako je cilj umjetnosti ojačati iskustvo vlastitog identiteta, Kralj Sunca u definiranju svog super-ega i zaustavljanja fragmentacije osobnosti kao vješti mađioničar - iluzionist stalno mijenja svoja obličja te prelazi iz jednog ruha, u drugo. No zapravo regenerira kožu, tako da prvo odbaci staru. Nakon prethodne izložbe u galeriji Kvart, odbacio je svoj zimski kaput – golo carevo ruho te se obukao u ljetnu kožu morskog čovika, pritom dublje istražujući vlastiti identitet i korijene, koje su mu pomogle da se osjeti življim, cjelovitijim i vitalnijim.

On zapravo traži put do pokretanja iskustva drugosti, u kojem njihova okolina postaje vitalna, prošarana novim iskustvima koja su pokrenuta korištenjem različitih umjetničkih medija. U suvremenoj psihoanalizi navedeni fenomen se zove prijenos ili transfer, a u svijetu umjetnosti nadahnuće.

Kralj Sunca koristi svoje transformacije ne zato što želi neprestano reinventirati vlastiti stil, u svrhu dekonstrukcije svega u što je prije vjerovao, tj. jer mora fragmentirati svijet u kojem djeluje. On gradi svoju osobnost kroz proces koji svakako uključuje idealizaciju, posvećenost nečemu većem od sebe samog, poslije koje slijedi neizbježno razočaranje u ideal.

Na kraju slijedi internalizacija svega onoga što smo u svoj ideal upisali te njegov prijenos, u ovom slučaju inspiracija umjetnika vodi ka transferiranju prethodno upisanog u novi oblik, gdje se raniji potpis prožima s novim. Kralj Sunca spaja idealizam predmodernog umjetnika, usmjerenost prema divljenju i obožavanju svog okružja, sa suvremenošću u kojoj se umjetnik bavi vlastitim umjetničkim putem i transformacijama, no u njegovom slučaju lišenih solipsizma. Dopušta sebi
da epikurejski uživa u svome ljetu provedenom na moru unatoč izazovima rada na moru, te ostavlja prostor za iskakanje iz kože, gdje je umjetnik nijemi i neutralni promatrač.

On je samo jedan od mornara na brodu koji povremeno ponešto fotografira i crta, s dozom internalizirane inspiracije u kojoj umjetnik vidi nešto savršeno, nešto veće od sebe, svjestan da ljeto mora završiti i da zima mora doći. Zima u kojoj umjetnika čeka novi zimski kaput.

Ivor Igrec

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.