4 min. čitanja

Prijedlozi novih potpora za čišće pomorstvo

Prijedlozi novih potpora za čišće pomorstvo
Foto: Pixabay/Ilustracija

Europska komisija predstavila je prijedloge za sprječavanje onečišćenja voda s brodova.

Europska komisija krajem proteklog tjedna predstavila je pet zakonodavnih prijedloga za modernizaciju pravila EU-a o pomorskoj sigurnosti i sprječavanje onečišćenja voda s brodova. Budući da se 75 posto vanjske trgovine EU-a oslanja na prijevoz morem, pomorski promet ne samo da je žila kucavica globaliziranog gospodarstva, nego i vitalna veza sa svijetom za otoke EU-a te rubne i udaljene pomorske regije, prenosi Energetika.

Iako je pomorska sigurnost u vodama EU-a trenutačno vrlo visoka, s malo smrtnih slučajeva i u posljednje vrijeme bez velikih izlijevanja nafte, još uvijek se svake godine prijavi više od dvije tisuće pomorskih nesreća i nezgoda, izvijestila je EK.

S ovim će prijedlozima EU dobiti sposobnost za potporu čistom i modernom pomorskom prometu. Pravila EU-a uskladit će se s međunarodnim propisima, čime će se osigurati jednaki uvjeti u toj djelatnosti, uz istodobno poboljšanje provedbe i izvršenja propisa uz pomoć digitalizacije i uz bolju suradnju na razini EU-a.

Europska agencija za pomorsku sigurnost (EMSA) imat će važnu ulogu u provedbi novih zahtjeva, što podrazumijeva pružanje potpore upravama članica u provedbi novih pravila. Zasebnim prijedlogom predlažu se izmjene mandata EMSA-e i uključuju te nove zadaće.

Štetne tekuće tvari


Prijedlozima se, među ostalim, želi spriječiti svako nezakonito ispuštanje u europska mora, što je neophodno kako bi se smanjio utjecaj pomorskog prometa na okoliš i očuvanje morskog ekosustava. Za to je važno otkrivati slučajeve nezakonitih ispuštanja, poduzimati kazneni progon u slučaju kršenja i sankcionirati počinitelje nezakonitih aktivnosti.

U tu svrhu, tim će se prijedlogom uskladiti pravila EU-a s međunarodnim propisima i proširiti njihova primjena kako bi se obuhvatio veći raspon onečišćujućih tvari. Osim nezakonitog ispuštanja nafte i štetnih tekućih tvari, koje su obuhvaćene postojećim pravilima, Komisija predlaže da se uključe i ispuštanja štetnih tvari koje se prevoze u pakiranom obliku, otpadnih voda, smeća te ispusnih voda i ostataka iz sustava za čišćenje ispušnih plinova (ispirača plinova).

Zatim, zahvaljujući prijedlozima optimirat će se CleanSeaNet – baza podataka EMSA-e o nadzoru i razmjeni informacija te propisati obveze nacionalnih tijela nadležnih za otkrivanje i provjere potencijalnog onečišćenja u pogledu razmjene informacija i daljnjih mjera. Poboljšanim sustavom olakšat će se pravodobna provedba, kao i suradnja među članicama u slučaju prekograničnih nesreća povezanih s onečišćenjem s brodova.

Trgovanje emisijama


Također, bit će uspostavljen stroži pravni okvir za sankcije i njihovu primjenu, čime se nacionalnim tijelima omogućuje poduzimanje odgovarajućih mjera u slučaju nezakonitog ispuštanja i izricanje sankcija, kao što su novčane kazne. Prijedlogom se utvrđuju minimalni kriteriji za djelotvornu primjenu administrativnih kazni, i oni uključuju ozbiljnost i utjecaj na okoliš predmetnog ispuštanja te financijsku moć odgovornog subjekta.

Prijedlogom se ažurira mandat EMSA-e kako bi se bolje odrazila sve veća uloga Agencije u nizu područja pomorskog prometa, uključujući sigurnost, sprečavanje onečišćenja i zaštitu okoliša, klimatsku politiku, sigurnost, nadzor i upravljanje krizama te digitalizaciju, uključujući nove zadaće u pogledu sigurnosti i održivosti koje proizlaze iz ovog zakonodavnog paketa.

Među ostalim, Komisija i članice oslanjat će se na potporu EMSA-e pri provedbi Uredbe FuelEU Maritime i proširenju sustava EU-a za trgovanje emisijama na pomorski promet. Agencija će i dalje pomagati Komisiji i članicama u pomorskom nadzoru, kibernetičkoj sigurnosti i pripravnosti za slučaj kriza te će imati važnu ulogu u pojednostavnjivanju izvješćivanja među državama članicama upotrebom informatičkih alata, uz nastavak pružanja osposobljavanja i izgradnje kapaciteta uprava članica.

Prijedloge će razmotriti Europski parlament i Vijeće u redovnom zakonodavnom postupku.

Dekarbonizirani pomorski promet

- Visoki standardi pomorske sigurnosti posljednjih su godina spriječili velike nesreće. Međutim, ne smijemo se opustiti. Moramo biti sposobni nositi se s novim izazovima i na najbolji mogući način iskoristiti najnovije tehnologije. Današnji paket prijedloga odražava najnovija globalna kretanja, osigurava da su članice odgovarajuće opremljene za provođenje inspekcija, oslanja se na stručno znanje EMSA-e te promiče digitalizaciju kao sredstvo za povećanje učinkovitosti i razmjenu informacija među upravama - izjavila je Adina Vălean, povjerenica za promet.

Kako je utvrđeno u Zelenom planu EU-a, Strategiji za pametnu i održivu mobilnost i Akcijskom planu za nultu stopu onečišćenja, Komisija želi da pomorski promet u perspektivi postigne nultu stopu emisija, onečišćenja i nesreća; prijedlozi su konkretni rezultat nastojanja Komisije u području održive i pametne mobilnosti.

U okviru paketa Spremni za 55 posto, Europska unija je odlučila proširiti sustav EU-a za trgovanje emisijama na pomorski promet te je donijela Uredbu FuelEU Maritime.

Oba zakonodavna teksta pridonijet će prijelazu na dekarbonizirani pomorski promet, a čiste tehnologije i goriva pomoći će u ostvarivanju programa održivosti i nulte stope onečišćenja, piše portal Energetika.

I.G.

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.