7 min. čitanja

Priča o prvoj ženi na Viru koja vozi kamion čistoće

Priča o prvoj ženi na Viru koja vozi kamion čistoće
Foto: Kažimir Škrbić

VIR - Senada Isić prva je žena koja u Čistom otoku vozi golemi Manov specijalni kamion s autopodizačem za dizanje kontejnera. U svega tri mjeseca rada osvojila je Virane svojom vještinom i posvećenošću poslu, ali i osmijehom, ljubaznošću i susretljivošću.

Vožnja mi je u krvi - Između mene i kamiona postoji nešto sudbinski

Prva svjetlost zaiskrila je po nebu kada je Senada Isić pristavila kavu. Pet je sati ujutro u virskom naselju Bobovik i 59-godišnja gospođa Senada sprema se za posao. Za nekih pola sata bit će u voznom parku virskog komunalnog poduzeća Čisti otok, a onda će oko 5.45 upaliti golemi Manov specijalni kamion s autopodizačem za dizanje kontejnera i komunalno prikupljanje otpada. Točno u 6.00 Senada će sjesti na vozačko mjesto u kamionu i onda, prije svitanja, ustaljenom rutinom krenuti obilaziti trgovačke i ugostiteljske objekte. Svoj uobičajeni radni dnevni ritam završit će prikupljanjem otpada kod Lanterne te u naseljima Lozice, Torovi, Kozjak i Šepunatka. Nekad Senada vozi i sama prikuplja otpad, ali je češće u društvu nekog od kolega. U ovom slučaju to je Ilija Ile Galiot.

Foto: Kažimir Škrbić

- Nikad neće ostaviti kolegu na cjedilu. Ona je šofer, ali ako mi treba pomoć za podizanje kontejnera, Senada odmah uleti k'o vuk - kaže Ilija za profesionalnu vozačicu Farid kamiona Čistog otoka, jedinu takvu u virskom komunalnom poduzeću i jedinu na otoku. Senada je počela voziti specijalno vozilo s autopodizačem za Čisti otok prije tri mjeseca, nakon što je napustila posao u jednoj virskoj trgovini. Odmah je savladala brojne virske uske i vijugave ulice i uličice kojima vozi lako i sigurno.

- Ide kao kroz maslo - slikovito Ilija opisuje vještine svoje kolegice.

- Odmalena volim kamione. Otac mi je vozio kamion, brat također, a i moj bivši suprug. S tatom sam se voljela voziti u kamionu kada je radio, pa iako sam vozački položila tek kad mi je trebalo za posao, mogu reći da između mene i kamiona postoji nešto sudbinski - značajno kaže Senada. Ta je sudbinska priča počela 1989. kada je Senada napustila Jugoslaviju i otišla u Italiju gdje je živjela do ožujka ove godine. U Italiji je upoznala svog partnera Marka Ćorluku koji je u naselju Bobovik gradio kuću, pa se Senada odlučila preseliti na otok. Iako u Italiji ima stan, unuke i sinove Davuda i Senada, dolazak na otok bio je ostvarenje mladenačkog sna.

Foto: Kažimir Škrbić

- Uvijek sam zamišljala da živim na nekom otoku u kamenoj kućici uz more. Ne mogu reći da su mi se snovi u potpunosti ostvarili, jer nemam kamenu kućicu uz more, ali sam ipak na otoku. Šetam se, vozim bicikl ili obilazim druge otoke i predjele ovog prelijepog kraja. Mogu reći da uživam - kaže Senada kojoj se nije bilo lako odlučiti za preseljenje. Italija joj je nakon 33 godine života i rada u venetskim provincijama Verona i Udine, prirodno postala druga domovina, a djeca, iako odrasli ljudi, snažna obiteljska spona preko mora.

- Bila je to teška odluka, ali mi je sada lijepo u Viru. Kako sam meteoropat, znala sam u Italiji patiti zbog glavobolja, ali na Viru tih problema nemam. Ljepši je zrak, more, ambijent. U Italiji je sve drukčije, sistem je drukčiji - govori vozačica Čistog otoka. Počela je u gradiću Bussolengo, smještenom između Verone i Peschiera del Garda, a onda se 2007. preselila u provinciju Udine, mjesto Cervignano del Friuli, gdje je živjela do prije šest mjeseci. I tada i sada, uvijek za volanom.

- Vozila sam cvijeće. Bila sam trgovački putnik, dostavljač i šofer. Prodavala sam cvijeće i snabdijevala cvjećarnice za jednu privatnu firmu, ali je s dolaskom eura te pogotovo velikog potresa koji je pogodio grad Mantua u Lombardiji, firma počela propadati. Našla sam drugi posao - prisjeća se. Kako Senada golemim kamionom lagano klizi niz virske ulice, zaobilazeći usred najvećih ljetnih gužvi pješake, kupače, automobile, motore, bicikliste i poslovično neoprezne vozače električnih romobila, tako je u Italiji vozeći kamion spretno vijugala uličicama u živopisnoj staroj jezgri Verone.

- Tamo u starom dijelu grada nisam mogla proći ulicom ako je netko imao rastvorene škure. Toliko je bilo usko. Gazda me znao zezati govoreći kako će u Veroni biti sve u redu, ali samo ako mu nečiji balkon ne donesem doma. Srećom, nikad se ništa loše nije dogodilo. Vožnju imam u krvi - kaže Senada prisjećajući se djetinjstva i odrastanja. Rođena je 1963. u Bosni i Hercegovini, gradiću Srebreniku koji je bio prijestolnica srednjovjekovne Bosne kojom su vladali Kotromanići. Bosna se tada prostirala od Save na sjeveru, Knina i Zadra na zapadu i Herceg Novog na jugoistoku, a danas Srebrenik pripada Tuzlanskom bazenu u dolini rijeke Tinje na pruzi i putu Brčko-Tuzla-Sarajevo. Otud je krenula životna priča Senade Isić.

Foto: Kažimir Škrbić

- Tata mi je radio za željeznicu, ali u sektoru drumskog prometa. Često sam se kao dijete vozila u kamionu, ali sam tek u Italiji položila vozački - priča Senada. Kako je živjela u manjem mjestu, a u Italiji nije bilo javnog prometnog sustava koji je povezivao manja mjesta s većim gradovima i središtima provincija, Senada je doslovno bila prisiljena naučiti voziti. Pored toga je firma za koju je radila trebala vozača, pa je išla polagati vozački ispit.

- Mislila sam kako mi vozački neće trebati, a onda mi je vožnja postala životni poziv. Položila sam za auto i kamion, htjela sam još voziti i autobus, no na kraju sam odustala od toga. Morala bih autobus voziti na duge relacije i ostavljati djecu, što nisam htjela. Kada su djeca odrasla, željela sam ponovno pokušati voziti autobus, ali u Italiji će vas netko jako teško uzeti za vozača autobusa kada imate više od 45 godina - govori. Danas Senada opet vozi s dozvolom za upravljanje vozilima do 18 tona.

- Što je veći kamion, to mi je lakši za vožnju i bolje se snalazim. Imam položenu C i D kategoriju, što znači da jedino ne mogu voziti transportne kamione od 50 tona i slično. U mojim godinama baš i nema smisla polagati za takav kamion - napominje Senada. O virskoj vozačici specijalnog kamiona za prikupljanje otpada najljepše riječi ne koriste samo njezini kolege iz Čistog otoka. Javljaju se mnogi stanovnici otoka i dijele komplimente kao slatkiše.

- Senada je legenda. Carica - pišu izraze zahvalnosti. Virani su je primijetili zbog osmijeha, ljubaznosti i susretljivosti. Kada je ovog ljeta zbog znatno povećanog obima posla i posljedično sporijeg ritma odvoza smeća vladala nervoza na otoku, Senada je s kolegama stalnim i privremenim otočanima uvijek znala izaći ususret.

- Kako drukčije? Posao se mora obaviti i pomoći građanima koliko god je to moguće. Mi smo u javnoj službi – kaže, ali uz napomenu:

- Ljudi su ipak bili bezrazložno nervozni, jer se na kraju sve pokupi. Strpimo se dok traje sezona, jer mora se shvatiti da nije lako voziti prepunim ulicama s čestim zastojima i odvoziti otpad, odnosno da su kašnjenja u takvim okolnostima normalna. Svi bi htjeli sve – i to odjednom. Drugo, svi bismo trebali biti malo odgovorniji i krenuti od sebe. Ljudi svašta rade, bacaju otpad na sve strane, a to na kraju radimo sami sebi. Zagađujemo vlastiti životni prostor. Malim pomakom napravili bismo velike stvari za otok. Ja sam ipak optimist, jer se uvijek može napraviti bolje i više u životu. Na primjer, iako je posao težak, nikad nisam vidjela mrzovoljne kolege. Svi odrade svoj dio posla, moji kolege Ilija, Želje, Ico, Boris, Dado, Nike, pa sve naše divne gospođe i cure na terenu, u  kancelariji i upravi, ma svi redom - poruka je prve žene koja u Čistom otoku vozi kamion s autopodizačem za prikupljanje otpada. Senada se brine da otok izgleda ljepše, urednije i čišće. Brine se također da kolega Ilija, kada je na stražnjem dijelu kamiona, ne osjeti vožnju dok kamion vijuga bezbrojnim virskim ulicama i uličicama. A to je puno više od činjenice položene C i D kategorije.

Foto: Kažimir Škrbić

Lakše je voziti nego uzgajati, održavati i prodavati cvijeće
- Uživam u zelenilu i prirodi. Ne samo da sam radila kao prodavač i dostavljač cvijeća, nego i jako volim cvijeće. Zato sam htjela raditi u Vir održavanju i brinuti se o javnom zelenilu i cvijeću, ali sam onda čula da u Čistom otoku traže šofere. Izabrala sam lakši posao - kaže Senada koja je u Italiji radila sve poslove vezane uz cvijeće – nabavu, dostavu i izravnu prodaju.
- Nije to lako. Cvijeće treba znati uzgajati, održavati i potom ga prodati. To je nesiguran posao u smislu zarade - prisjeća se posla u Italiji.  
U Italiji nema hoćeš-nećeš platiti smeće
- U Italiji nema sistema hoćeš-nećeš platiti smeće. Platiti se mora po kvadraturi stana, i to svejedno jesi li bacio otpad ili nisi. Imaš negdje stan, negdje živiš, i to moraš platiti. Možda bi i kod nas trebalo izmijeniti sistem i napraviti nešto slično kao u Italiji. Vjerujem da onda ne bi bilo moguće izbjegavati plaćanje odvoza otpada, jer čim kupiš stan ili podigneš kuću, dolazi ti račun za komunalnu uslugu odvoza otpada. Ovako, kakav god sistem u nas bio, neki ljudi ne plaćaju nego smeće bacaju u šumu.    

Kažimir Škrbić

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.