6 min. čitanja

Osamdeset je godina Luke Split - Posljednjih pet događaju se ubrzani uzlet i modernizacija : "U hrvatskom gospodarstvu ima mjesta za sve"

Osamdeset je godina Luke Split - Posljednjih pet događaju se ubrzani uzlet i modernizacija : "U hrvatskom gospodarstvu ima mjesta za sve"
Foto/Video: Morski HR / Luka Split

SPLIT - Već 80 godina Luka Split pruža usluge prekrcaja tereta na visokoj razini kvalitete, a posljednjih pet godina nova uprava ulaže znatna sredstva u modernizaciju luke koja se želi transformirati u modernu i konkurentnu. U 5665 m2 skladišnog prostora, godišnje se prekrca više od milijun tona tereta, a tu ne namjeravaju stati.

Upravo ovim povodom svratili smo do luke, koju Splićani danas nazivaju "sjevernom", kako bi se razlikovala od one "južne", putničke.

Kontinuiran rast prihoda i prometa

Pet godina nove uprave u Luci Split pokazuje kontinuiran rast. Zanimljivo je da se to događalo i za vrijeme Covida.

- Mi smo određene poslove dugo pripremali i poklopilo se da su se realizirali u pandemiji. Uz to smo napravili velike investicije u mehanizaciju, pokrenuli smo kompletan proces digitalizacije luke, kojeg planiramo završiti za tri godine. Imat ćemo kompletno sve automatizirano i digitalizirano. Povećali smo ukrcajne i iskrcajne norme, što je pogodovalo klijentima pogotovo na uštedama kod brodova. Povećali smo i veličinu brodova koje možemo primiti u luku u odnosu na prije. Svim time smo podigli kvalitetu usluge na viši nivo i to su sve faktori koji su utjecali na to da smo počeli privlačiti sve veći broj klijenata u našu luku. Naš plan je nastaviti rast i da nam radnici budu zadovoljni – ispričao je za Morski HR direktor komercijalnog odjela Luke Split, Matej Kutle.

Direktor komercijalnog odjela Luke Split, Matej Kutle

Pri iskrcaju i ukrcaju u Luci Split, o kakvoj se vrsti tereta radi?

- Radimo sve. Imamo dosta ljudi s 40 + godina iskustva koji znaju rukovati tim teretima, poprilično su vješti u tome. Rasute i glomazne terete, dijelove vjetrenjača, staro željezo, drvo, kamen, kalcit koji se koristi za proizvodnju papira, trosku, petrol koks, tekuće terete, dosta radimo sa solju za ceste, šećerom i tu smo se pronašli. Radili smo i kontejnere, koje želimo ponovno vratiti, jer smo s njima zbog privremene nerentabilnosti uslijed Covida, prestali nakon 2022. godine. Posebno se nadamo dobiti BIP (Border Inspection Passage), kako bi prevozili kontejnere s teretom životinjskog podrijetla. Tako da planiramo doista napraviti malu konkurentnu luku u nekom periodu od 5-10 godina, kako bi došli do dva milijuna tona godišnje.

Evo, samo jedan kuriozitet; splitski bazen napravi preko 3,5 milijuna tona tereta na godinu, samo što smo razbijeni na 5-6 različitih subjekata; Žitni terminal, INA, Cemex, i ostali, ali bez putničkog i teretnog kamionskog prijevoza prema otocima – pojašnjava Kutle.

Od kud su sve vaši klijenti?

- Osim hrvatskih, mi gravitiramo Bosni i Hercegovini, a dosta smo klijenata prethodnih godina imali i iz Srbije. A teret stiže s raznih strana svijeta, iz Nizozemske, Amerike, Kine, Japana, Egipta, Tunisa, itd. – dodaje.

Radnik s 40 godina staža u luci ne misli još stati: „Mi smo generacija, koja je stasala uz rad“

Ante Polić radnik je koji je u luci Split proveo 40 godina svog radnog staža. I ne razmišlja o mirovini.

- Nisam se umorio, jer sam navikao raditi od malih nogu. Tako smo odgojeni kao generacija koja je stasala uz rad.

Ante Polić u Luci Split radi već 40 godina

Što se promijenilo u toliko godina?

- Promijenila se tehnika. Prije su dolazili manji brodovi i mnogi nisu mogli ni ući, jer nije bilo gaza. Nakon što se produbio gaz na gotovo 12 metara, sada tu stižu brodovi od 30-40 i više tisuća tona. I norme su se promijenile te su sad daleko veće. Ali dobili smo i novu, suvremeniju tehniku, tako da je danas kudikamo lakše raditi. Sa starom tehnologijom ne bi mogli ništa.

Kako je vama bilo prilagoditi se radu na novoj tehnologiji?

- Lako je naučiti se sa staroga na novo, ali s novog na staro bi bio problem. Novo je uvijek novo i s magarca se na konja popeti uvijek daleko lakše, nego obratno – priča nam slikovito gospodin Polić koji je u luci krenuo kao lučki radnik, pa strojovođa, dizaličar i signalist – ustvari, sve što se tiče lučke operative, a sada uči poslu i svoje mlađe kolege.

Luka Split zapošljava 106 radnika i ima prostora za još: „Pretežno su to naši ljudi koji žive tu u Splitu“

Luka raste, pa pretpostavljam i zapošljava, odnosno, uvijek ima mjesta za stručnjake?

- Tako je. Pogotovo zadnjih pet godina kad nas prati ogroman rast. Mi imamo 106 zaposlenih i to su pretežno naši ljudi, koji žive tu u Splitu. Voljeli bi kad bi imali još 2-3 dizaličara, a smatramo da imamo doista dobre uvjete rada, no trenutno nemamo nikakvih operativnih problema jer pokrivamo sve jako dobro – kaže Kutle.

Produbljen je gaz i sada stižu veći brodovi. U što se sve ulaže u luci?

- Posljednjih pet godina kupili smo tri dizalice, pet utovarivača, usitne koševe koji ubrzavaju protok tereta, te prskalice koje smanjuju prašinu. Plan je da kroz pet godina zatvorimo investicijski ciklus s novim strojevima. Već sad smo smanjili starost strojeva za 15 godina u odnosu na stanje koje smo zatekli tada. Još se nadamo produbiti gaz, da može pristati i još veći brod, što klijentima puno znači za dodatne terete – priča nam svoje planove komercijalni direktor.

Osamdeset godina je iza vas. To je dvostruko više nego ste vi u luci. Kako je bilo nekad raditi ovaj posao?  

- Nekad je luka bila na đigi, gdje je danas trajektna luka – odgovara Ante Polić i nastavlja:

- Tu u sjevernu luku preselili su 1960-ih. U odnosu na dolje, tu je tada bilo super. Sada nova tehnologija zahtijeva i još više; veći brodovi traže veće dizalice, veći gaz i veća ulaganja. Kako vrijeme odmiče, norme se pomiču i trebaš ulagati u sredstva za rad, da bi držao korak s vremenom – prepričava nam iskusni radnik splitske luke.

- Za razliku od nekad, danas nema više fizičkog rada, sve preuzimaju strojevi kojima morate samo odgovorno upravljati – dodaje i zaključuje da je daleko lakše i sigurnije danas raditi u luci, nego je to ikad ranije bilo.

Na što će se Luka Split usmjeriti povodom svojeg osamdesetog rođendana?

- Stabilnost prije svega. Luka je uvijek bila pogonsko gorivo za industriju i proizvodnju te široku potrošnju. Hrvatska je blagoslovljena da ima pet jakih morskih luka, plus Vukovar na Dunavu. Smatram da s obzirom na udjel od oko 12 posto BDP-a koliko u Hrvatskoj daje logistika, sve se može dodatno i povećati, kako bi smanjili ovisnost o ostalim granama, pogotovo turizma. Smatram da u gospodarstvu ima mjesta za sve. Ne vidimo problem da napravimo održivi razvoj, odnosno skladan suživot između nas, lokalne zajednice i svih faktora koji nas okružuju, pogotovo s obzirom na potencijal kojeg smo pokazali u posljednjih pet godina.

Plan za sljedećih pet godina?

- Dovršetak digitalizacije, privlačenje novih tereta, gradnja novih skladišta, zadovoljavanje najviših ekoloških normi te da što se tereta tiče, možemo raditi praktički sve - zaključuje naš sugovornik, Matej Kutle.

Sponzorirani sadržaj

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2025 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.