Nestaloj platformi upravo istječe vijek valjanosti – U listopadu dobila dozvolu za siguran rad!

Ivana D, jedna od 20 plinskih platformi u vlasništvu naftne kompanije INA od petka 5. prosinca 2020. godine je nestala iz vidokruga. I dok INA uvjerava da nema opasnosti za okoliš, a kako smo doznali, sigurnosni protokoli na platformama doista jesu strogi, postavlja se pitanje: kako je moguće da nestane čitava platforma visine 17 metara iznad mora, usidrena 40 metara do morskog dna i teška više od 300 tona?

S obzirom da je riječ o monopodskom satelitskom objektu bez posade,  nitko ne očekuje da je platforma otplutala. Uzimajući u obzir tu činjenicu, kao i to da je u blizini vrlo prometnog plovnog puta baš nitko nije uočio, vjerojatnije je kako je bila oštećena do te mjere, da je i njena stabilnost bila toliko narušena, pa se urušila i potopila na dno.

Tu vjerojatnost ne otklanja ni INA, jer su danas iz te kompanije objavili da šalju podvodnu robotsku ronilicu koju INA i inače koristi za pregled stanja odobalnih eksploatacijskih objekata.

Koliko vrijedi ovakva platforma?

U INA-i smo danas doznali da se vrijednost ovakve platforme procijenjuje na 10-ak milijuna dolara, dok neki mediji te procjene dižu do 15 milijuna. Ipak, u razgovoru sa stručnjakom iz brodogradilišta Viktor Lenac, gdje su izgrađene platforme Ivana B i Ivana D, doznajemo da s istekom njihova roka, danas već zastarjelom tehnologijom i povećanom cijenom održavanja, one danas ne vrijede više no što vrijedi staro željezo.

Na stranicama “Lenca” i danas ćete pronaći karakteristike izgrađenih platformi, ali, daleko je zanimljivije da njihov procijenjeni radni vijek od 20 godina, upravo istječe!

Foto: Viktor Lenac / Screenshot

Iz izvora bliskih Viktoru Lencu doznajemo da nabavni kilogram novog čelika košta 6 kuna. Pomnožimo li dakle, ipak nešto manji iznos s 332 tone (kolika je procinjenjena težina platforme), dobit ćemo koliko uistinu vrijedi plovni objekt, kojem upravo istječe rok sigurnog operativnog rada, a to je daleko manje od 10, a pogotovo 15 milijuna dolara, koliko u INA-i procjenjuju generalnu vrijednost ovakve platforme.

Poigramo li se matematikom, i naravno, ukoliko uzmemo u obzir da je naš izvor u pravu (a bit će u pravu ukoliko će INA platformu pronaći na dnu mora), onda bi njena vrijednost bila manja od 2 milijuna kuna, odnosno oko 317 tisuća dolara. No, kako se ne radi o novom, već rabljenom čeliku, vrijednost će biti prilično niža, a to je, složit ćete se, daleko manje od 10 milijuna dolara.

Foto: Viktor Lenac
Foto: Viktor Lenac / Screenshot

Izgubljena u nevremenu dva mjeseca nakon dozvole za siguran rad!

Podsjetimo, u INA-i su priopćili da je uslijed olujnog juga i velikih valova na sjevernom Jadranu tijekom vikenda, u poslijepodnevnim satima u subotu 5. prosinca došlo do gubitka procesne komunikacije i navigacijskog sustava, a potom i vizualnog kontakta s nenastanjenim eksploatacijskim odobalnim objektom Ivana D.

Danas smo pak iz te kompanije doznali da je platforma projektirana da izdrži puno jače nevrijeme nego što je možda bilo ovih dana i tek treba utvrditi što se dogodilo.

Također, INA je službeno priopćila da je posljednji koordinirani inspekcijski nadzor odobalnog eksploatacijskog objekta Ivana D obavljen u listopadu ove godine te je objekt radio uz valjanu Svjedodžbu o sigurnosti za rad.

Na platformi nije bilo kamere?

Neslužbeno smo iz INA-e doznali da na platformi nije bilo kamera, kojima bi se kroz daljinski nadzor i naknadno pregledavanje snimki vrlo jasno moglo dokazati što se dogodilo u trenutku kolapsa konstrukcije. Ipak, ovu informaciju nam nitko iz te kompanije nije mogao službeno potvrditi, no indikativno je da se cijelo vrijeme govori o gubitku kontakta s platformom, bez detaljnijih informacija. Jedino što znamo je da će se ići u provjeru pri smirivanju vremena, a INA šalje i robote.

Na društvenim mrežama pojavila su se razna teoretiziranja, pa i pitanja osiguranja platforme, odnosno mogućeg odštetnog iznosa. Naravno, sve ovo spada u domenu nagađanja kojima su skloni svi koji ne znaju pravu istinu o objektu koji je, ponovit ćemo još jednom, od listopada ove godine, uredno radio uz valjanu Svjedodžbu o sigurnosti za rad, a proizveden 2000. godine u Viktoru Lencu s garancijom sigurnog operativnog rada 20 godina. U posljednjem mjesecu navedenog roka, platforma je s prvim jačim jugom nestala iz vidokruga…

Naravno, za bilo kakve zaključke je preuranjeno govoriti i prava istina bi se trebala doznati tek po smirivanju vremena i nakon toga, završetku istrage o ovom događaju.

Jurica Gašpar

PROČITAJTE JOŠ:

INA: “Šaljemo robotsku ronilicu do pozicije platforme!”
DOZNAJEMO Potraga za INA-inom platformom u četvrtak – Ima sigurnosne ventile 50 m ispod dna
INA: “Nestala” nam je platforma u olujnom nevremenu na sjevernom Jadranu