Jesu li ophodni brodovi iz Brodosplita klase Omiš zastarjeli, nesigurni u ratu i neučinkoviti u miru?

Rat u Ukrajini pokazao je kako su obalno ophodni brodovi klase OOB-31 Omiš potpuno neusklađeni i anakroni s novom erom ratovanja, nemoguće ih je štititi i u matičnoj luci, pogotovo u ratnoj misiji, uz goleme potencijalne ljudske i materijalne gubitke, a u mirnodopskim su uvjetima neracionalni i neučinkoviti. Za MORH i nacionalne interese najbolje je, u pravosudnom postupku temeljem ugovora, povući se iz nedovršenog posla, smatra prometni stručnjak Željko Marušić u članku za autoportal.

S Brodosplitom je ugovoreno pet ophodnih brodova koje je MORH s Brodosplitom potpisao 2014., a trebali su biti dovršeni 2018. Isporučen je samo jedan (!), a i taj po lošijoj tehnološkoj specifikaciji od optimalne za takav tip vojnog plovila, što negativno utječe na maritimna i vojno-operativna svojstva te smanjuje pouzdanost i povećava troškove.

Foto: Brodosplit

Jedno od temeljnih pitanja koje postavlja Marušić je: Zašto smo 2014. uopće ugovarali takve vojne brodove, zastarjele već u trenutku ugovaranja?

Jučerašnja katastrofa ruskog desantnog broda Novočerkarsk, klase Ropuča, koji je u crnomorskoj luci u Feodosiji na Krimu završio u vatrenoj kugli, s dosad nepoznatim ljudskim i materijalnim gubicima, nakon što ga je pogodio navođeni raketni projektil, ispaljen, izvjesno, sa supermanevarskog lovca četvrte generacije Suhoj Su-27, s udaljenosti veće od 100 kilometara, pokazuje kakvu sudbinu u ozbiljnom ratnom sukobu može očekivati naš obalno ophodni brod klase OOB-31 Omiš.

Nemoguće ga je zaštititi od uništenja navođenim projektilima ili dronom

Ne samo u prvoj vojnoj misiji, nego i u luci, nemoguće ga je zaštititi od uništenja navođenim raketnim projektilom, ‘pametnom bombom’, dronom…

I dok desantni brod Novočerkarsk, po NATO klasifikaciji Ropucha class (poljski izraz za žabu krastaču), ima operativnu funkciju prebacivanja 10 tenkova i 340 vojnika ili 4 vojna kamiona i 313 vojnika ili 500 tona vojne opreme, dakle važnu logističku funkciju, dva i pol puta kraći (43,3 m) OOB-31 Omiš za vojne je operacije novog doba sasvim neprikladan i neučinkovit. Usto gotovo suicidalan, jer se ne bi vratio s prve ratne misije, uz neprocjenjive ljudske i materijalne gubitke, ako prethodno ne bi, poput Novočerkarska, bio uništen u luci.

Sjetimo se kako je lani usred Crnog mora završila raketna krstarica Moskva, mnogostruko bolje proturaketne i protubalističke zaštite od DB Novočerkarska i OOB Omiša.

Funkciju ophodnje akvatorija i čuvanje morskih granica RH, umjesto masivnim i rastrošnim ophodnim brodovima, možemo znatno učinkovitije, uz manje trošenje materijalnih i ljudskih resursa, obavljati kombinacijom manjih, bržih i teže uočljivih plovila i letjelica nove generacije, s posadom i bez posade te obalnih sustava, smatra ovaj prometni stručnjak. Dodaje da su ovakvi ophodni brodovi praktički jedino bi bili korisni u mirnodopske paradne svrhe, te da se najbolje povući iz nedovršenog posla s Brodosplitom.

D.G.

PROČITAJTE JOŠ:

Brodosplit najavio prodaju preostalih ophodnih brodova? “Sigurni smo da će postati vrhunski izvozni proizvod!”
Obalno ophodni brod ‘Omiš’ tehničkom je opremljenošću i plovnim karakteristikama znatno unaprijedio sposobnosti HRM-a i Obalne straže RH te doprinio jačanju pomorske sigurnosti, a time i učinkovitiji nadzor i zaštitu hrvatskih prava i interesa na moru, izvijestio je Brodosplit na svojim društvenim mrežama. Pripadnici HRM su na dosadašnjim zajedničkim vježbama
FOTO/VIDEO EKSKLUZIVNO Ušli smo u hale Brodosplita gdje se grade hrvatski vojni brodovi koje Banožić ne želi!
Splitsko brodogradilište gradit će seriju ophodnih brodova, objavio je službeno Brodosplit u kolovozu 2020. godine, nakon što je konačno dvije godine prije porinut i to poslije teških porođajnih muka Omiš, zasad jedini novi brod u Hrvatskoj ratnoj mornarici poslije (u to vrijeme) 16 godina. I gradnja je krenula,