1 min. čitanja

Hoće li Iran zatvoriti jedan od najvažnijih pomorskih prolaza na svijetu?

Hoće li Iran zatvoriti jedan od najvažnijih pomorskih prolaza na svijetu?
Foto: Depositphotos

Hormuški tjesnac je jedan od najvažnijih pomorskih prolaza na svijetu, kroz koji dnevno prolazi oko 20 milijuna barela nafte. To je približno 20% globalne potrošnje naftnih derivata.

Ovuda prolazi i oko 20% svjetske trgovine ukapljenim prirodnim plinom (LNG). Stoga bi zatvaranje Hormuškog tjesnaca itekako utjecalo na globalno tržište energije, uzrokujući porast cijena nafte i plina te potencijalno izazvalo inflacijski pritisak na svjetska gospodarstva.

Iran je više puta prijetio zatvaranjem Hormuškog tjesnaca ali nikada nije poduzeo takav korak. 

Hormuški tjesnac povezuje Perzijski zaljev s Omanskim zaljevom i Indijskim oceanom pa kontrola nad ovim uskim prolazom daje Iranu značajnu geopolitičku prednost. No, stvar i nije tako jednostavna.

Bilo kakav pokušaj zatvaranja tjesnaca vjerojatno bi izazvao snažnu međunarodnu reakciju, ne isključuju se ni moguće vojne intervencije kako bi se osigurala sloboda plovidbe i sve što ona znači.

J.T.

PROČITAJTE JOŠ:

BLISKI ISTOK Oči svijeta uprte u regiju kojom prolaze neki od najvažnijih svjetskih pomorskih puteva. Iranci prijete: “Napast ćemo američke, britanske i francuske brodove budu li pomagali Izraelu!”
Bliski istok je vodeća svjetska regija za proizvodnju nafte te središte pomorske trgovine kroz koje prolazi ogroman broj tankera i teretnih brodova. Blokade i napadi na ovim pomorskim rutama, baš kao u slučaju s Hutistima, no možda potencijalno i na mnogo većoj skali, mogli bi značiti ogromne skokove u cijeni
Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2025 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.