“Zlatni sat” spašavanja unesrećenih – Jesu li bolji medicinski ili vojni helikopteri?

Još jedna rekordna turistička sezona od koje se očekuje više od 17 milijuna turista u Hrvatskoj velik je sigurnosni, ali i zdravstveni izazov. Najveći broj gostiju u Hrvatsku ulazi cestama, a krajnja destinacija su obala i otoci. U četverostrukom povećanju broja ljudi, povećava se i broj medicinskih intervencija za što je važno osigurati brzu i adekvatnu skrb.

Možemo li to osigurati postojećom organizacijom ili je potrebno kupiti nove, lakše medicinske helikoptere?

“Zlatni sat” od dojave do dolaska pacijenta u hitni bolnički prijam, povećava šanse za preživljavanje od 30 do 50 posto. Je li pojam „Zlatnog sata“ u kojem se unesrećena osoba s prometnice, planine ili otoka sigurno transportira u bolničku ustanovu u Hrvatskoj izvediv? Mladen Tureček iz Udruge HELP ili Helikopterima liječnici pomažu drži da nije. Tvrdi da Hrvatskoj trebaju laki medicinski helikopteri.

– To je prepoznala i policija, a nedavno je rekao i ministar Božinović da ljudi umiru u transportu skoro 40 posto nakon prometnih nesreća, što stranaca, što domaćih – kaže Tureček.

– Prvu pomoć u Hrvatskoj je zbog njenog geografskog položaja teško organizirati, stoga je nemoguće uvijek ispoštovati ‘Zlatni sat’, premda je i pitanje tog normativa koji je više laički nego li se koristi u medicini – rekao je dopredsjednik Hrvatske liječničke komore i kirurg dr. Ante Zvonimir Golem koji i sam ima iskustva iz Domovinskog rata kao član mobilne kirurške ekipe.– Za Hrvatsku je najkvalitetnije korištenje sustava helikoptera Hrvatske vojske. To se zovu trenažni letovi. Oni bi letjeli bez obzira koriste li se za medicinsku pomoć ili za neke druge svrhe. Ti helikopteri mogu puno dalje i po puno lošijim vremenskim uvjetima letjeti od lakih helikoptera za koje se stalno priča da bi ih u Hrvatskoj trebalo nabaviti.

Photo: M.Karačić/HRZ i PZO

Tureček se nikako ne slaže da su ljudski životi podložni trenažnim letovima vojnih helikoptera.

– Čitav svijet osim Hrvatske, Bugarske i Srbije, vozi se s lakim malim helikopterima. Mi smo ti koji predstavljamo eksperte i tvrdimo da oni u Europi ne znaju o čemu govore i da bi trebali koristiti Mi-8 helikoptere da bi spašavali ljude.

– Mit koji se stvara u javnosti da je slabija dostupnost hitne medicinske pomoći jer nemamo lake medicinske helikoptere – ne stoji, tvrdi dr. Golem.

– Pokazuje to i pilot projekt prije nekoliko godina u Istri, gdje se vidjelo da ti helikopteri nisu mogli letjeti noću i pomoć se znači nije mogla pružati noću, nego su se paralelno s pilot projektom korištenja helikoptera HEMS koristili helikopteri Hrvatske vojske, gdje su za medicinske potrebe praktički helikopteri HV-a imali više naleta.

S druge strane, postoje gosti koji takvu vrstu usluge eksplicitno očekuju, tvrdi Tureček iz udruge HELP.– Došli su ljudi preko jedne japanske agencije koja vodi bogate turiste i otišli na otok Lokrum kraj Dubrovnika. Tamo su simulirali srčani udar. Mjerili su u kojem će vremenu reagirati službe, Kad su vidjeli način na koji se spašava, doslovno je agencija rekla: ‘Oprostite, mi imamo bogate turiste kojima obećajemo da će se svi vratiti kući. Na ovakav način mi ne možemo dovesti u Dubrovnik, odnosno u Hrvatsku turiste – zaključuje Tureček iz udruge Helikopterima liječnici pomažu.

Jurica Gašpar, Media servis