Zastoji u lukama Sjevernog mora na kritičnoj su razini i ometaju globalnu trgovinu

Zastoji i gužve u opskrbi te 'zagušenja' u kontejnerskom prijevozu postaju sve učestaliji i uvelike utječu na globalnu razmjenu robe, upozorava Institut za svjetsko gospodarstvo iz Kiela (IFW) u svom najnovijem izvješću o Njemačkoj ali i globalnoj trgovini.

Prema IFW-u, zakrčenost i zastoji brodova u Sjevernom moru su povećani i posljedica su oporavka globalne trgovine ali i pada stope kontejnerskog prijevoza.

Kako prenosi The Maritime Executive, Najnoviji podaci Kiel Trade Indicator pokazuju porast od čak 1,2 posto u globalnoj trgovini u kolovozu, u usporedbi s prethodnim mjesecom. Općenito govoreći, u EU-u nema praktički nikakvih promjena na vidiku, a uvoz i izvoz ostaju relativno isti.

Cjenovno prilagođeni izvoz velikih industrijaliziranih zemalja još uvijek je ispod razine prije pandemije, upozorava institut, ali također navodi da je ukupna svjetska trgovina više od 6 posto iznad razine prije COVID-a. Ustvari, samo Italija i Japan opet izvoze iznad svojih razina prije COVID-a u skupini G7 prema pokazatelju, s jazom za ostale zemlje koji se kreće od 8 posto za Francusku i 7 posto za Njemačku, dok SAD zaostaje samo 1 posto.

- Takozvana 'uska grla' u opskrbi vjerojatno su dijelom odgovorna za ovaj razvoj - kaže Vincent Stamer, voditelj Kiel Trade Indicatora. - Rastuće cijene energije dodatno će pritisnuti konkurentnost europskih kompanija u kratkom i srednjem roku - dodaje.

Brodovi samo stoje i čekaju istovar robe

Prema svojoj analizi, IFW upozorava da se zagušenost u kontejnerskom prijevozu ukorijenila. Izračunali su da je oko 11 posto sve isporučene robe trenutno u zastoju. U sidrištima koje je promatrao Institut Kiel, zastoji u Sjevernom moru ozbiljniji su nego ikad prije. Više od 2 posto globalnog teretnog kapaciteta tamo doslovno stoji i ne može se ni utovariti ni istovariti. Samo u Njemačkom zaljevu 19 kontejnerskih brodova čeka istovar svoje robe. To su 2 više nego prije 14 dana.

Primjećuju pad broja brodova na trgovačkim rutama, uključujući one vitalne kroz Crveno more koje povezuju Daleki istok i Europu, kao i "ciklički silazni trend" zagušenja izvan kineskih luka. Međutim, također su ukazali na "rastuće redove kod Južne Karoline i Georgije gdje se nalazi važna luka Savannah."

- Od početka godine, vozarine za pomorsku trgovinu iz Azije u Sjevernu Europu i Zapadnu obalu Sjeverne Amerike značajno su pale s preko 14.000 USD po kontejneru na 4.000 USD. Međutim, ovakvi zastoji sprječavaju povratak na stanje prije pandemije. Visoki troškovi prijevoza koče daljnji oporavak globalne trgovine - zaključio je Stamer.

Pogledajte video o Luci Hamburg u Njemačkoj: oko 9000 puta godišnje različiti brodovi pristaju uz 43 kilometra duge zidove pristaništa treće najveće europske kontejnerske luke. Samo u 2015. godini ovdje je ukrcano više od 137 milijuna tona tereta.

I.G.