U Veloj Luci kriju se prava brodska, ručno rađena remek-djela

VELA LUKA - Obiteljska stolarska radionica, u predivnoj Veloj Luci, stara je više od osam desetljeća. U njoj se kriju prava brodska, ručno rađena remek-djela. Umirovljeni profesor Vojko Tabain ljubav prema drvu i brodovima nosi još od djetinjstva. A ta je ljubav, mirnim rukama, pažljivo utkana u makete brodova meštra Vojka.

Vojko Tabain, umirovljeni učitelj matematike i fizike iz Vele Luke, pravi je meštar u svakom smislu. Od pokojnog je oca naslijedio stolarsku radionicu otvorenu prije više od osam desetljeća, ali i talent za obradu drva. Njegov je otac svoju prvu brodsku maketu logera izradio 1951., a on je slijedio njegove stope.

- Ja sam kao dijete gledao taj brod i divio se i očito je tada proradilo u meni. Malo genetski, malo predispozicije za sve to i krenuo sam i ja u taj posao - istaknuo je Vojko Tabain, maketar iz Vele Luke.

- Baveći se maketarstvom, definitivno se vraćam u djetinjstvo - kaže.

A krenuo je vrlo rano. Svoju je prvu maketu izradio kao desetogodišnji dječak, a ukupno ih je napravio 40-ak.

- Interesiraju me brodovi moga djetinjstva, brodovi kojih se sjećam. Od velikih do malih, ali baš me najviše interesiraju oni koji su plovili, gradili se - rekao je Tabain.
- Baveći se maketarstvom, definitivno se vraćam u djetinjstvo. Kroz makete žalim za tim proteklim vremenom jer zaista je to bilo bolje, kvalitetnije, životnije nego ovo što danas imamo. Nema više topline u tim brodovima - prisjetio se Vojko.

Bracera, gajeta, barka, kaić i raznoliki brodovi. Različitog izgleda i dimenzija, u svaki je utkano mnogo ljubavi. Cijela flota plovi Vojkovom radionicom i svaki priča svoju priču. A koća zaslužuje posebno mjesto.

- To je ribarski brod kojeg je naše brodogradilište Greben prije 50 godina, napravili su kalup i lijevali su korito broda od plastike. Ja sam onda dobio jedan takav odljevak i poželio sam ga u drvetu gore kompletnoga opremiti i tako je nastao taj brod iz tih vremena - rekao je Vojko.

Najveći Vojkov izazov - putnički jedrenjak Nirvana

Kao i najveći Vojkov dosadašnji izazov - putnički jedrenjak Nirvana, izgrađen u Korčuli 1903. za turističke svrhe. Iako još u izradi, gotovo 2 metra dugačka maketa Nirvane, uistinu je jedinstven primjerak.

- Htio sam koristiti originalne materijale - kaže.

Dobila je Nirvana gotovu palubu opremljenu sklopivim stolovima i stolicama, ulaze u kabine i potpalublje, pa čak i starinski WC.

- Poseban izazov je bio napraviti kormilo koje funkcionira. Znači, okretanjem ručke - kormilo se okreće - naglasio je.

Za manje makete brodova utroši Vojko oko 300 sati rada, a za one malo veće i do 600. No, vrijeme provedeno u radionici, za njega je nešto posebno.

- Kad dođem u radionu ujutro, osjećaj mi je izuzetno lijep. Kad otvorim vrata, kad se upale svjetla i kad vidim ove svoje brodove, kao da sam otkrio jedan novi svijet - istaknuo je Vojko.  

- Njegov mir, dok pravi maketu je fascinantan. On možda toga nije ni svjestan, ali u današnje vrijeme, gledati čovjeka koji je toliko posvećen svomu radu, svojim rukama i u takvoj mirnoći, to je nešto nevjerojatno - istaknuo je Dalibor Žuvela Brbe, Vojkov prijatelj iz Vele Luke.

- Moraš biti izuzetno strpljiv, mirna ruka, bez opterećenja. Ako si nečim izazvan, ljut - ne ide - dodao je Vojko.

Vojko je svoj mir postigao izradom maketa. No postigao je on još mnogo više. Iako je u ranom djetinjstvu zbog bolesti ostao bez noge, to ga nije zaustavilo da hrabro kroči svojim putem. I sa svima podijeli važnu životnu lekciju.

- Treba prihvatiti život onakav kakav je. Kad naiđu izazovi da ih prihvatiš i da se s njima boriš, da nikad ne odustaješ, i da tražiš u životu one lijepe dodirne točke koje će te i u teškim situacijama povlačiti prema površini i da napraviš nešto lijepo što će ostati iza tebe - rekao je.  

Strpljivim i preciznim rukama, meštar Vojko nastavit će stvarati dok god bude mogao. A najsretniji je ipak, što pokojnom ocu od kojeg je sve i krenulo, s ponosom može reći:

- Dida, ja sam svoj posao prema nama, prema našoj obitelji napravio, zaključio je Vojko, piše HRT.

I.G.