U Hrvatskoj se razvija besposadni višenamjenski brod: Visoka tehnologija kao moćno oružje uslijed havarija!

Razvoj tehnologije omogućava nam veću efikasnost u sprječavanju i umanjenju posljedica različitih ekoloških katastrofa i havarija, te smanjenje rizika za ljude koji sudjeluju u specijalnim operacijama. Brodosplit je prepoznao segment sigurnosti kao posebnu nišu u kojoj se planira razvijati i pokrenuo istraživačko-razvojni projekt “Razvoj autonomnog besposadnog višenamjenskog broda” sufinanciran EU sredstvima u sklopu poziva 'Povećanje razvoja novih proizvoda i usluga koji proizlaze iz aktivnosti istraživanja i razvoja (IRI) – faza II. Cilj Projekta je razvoj prototipa autonomnog besposadnog broda sposobnog za autonomnu plovidbu u stvarnim operativnim uvjetima i u potpunosti zaštićen od kibernetičkih smetnji.

Ovaj brod će korisnicima omogućiti učinkovitije raspolaganje resursima, uz znatno umanjenje rizika za posadu prilikom intervencija.

Hoće li autonomni besposadni brod biti u potpunosti izgrađen u postrojenjima Brodosplita? Tko je sve uključen u razvoj ovog plovila i je li on rezultat rada isključivo domaćih stručnjaka?

- Da, Projekt će u potpunosti biti rezultat domaćih stručnjaka i bit će u potpunosti izgrađen u Brodosplitu - odgovara nam Josip Jurišić iz splitskog škvera.

Nositelj Projekta je Brodosplit d.d., a ostali partneri su:

  • DIV GRUPA d.o.o. i Marine and Energy Solutions DIV d.o.o.- tvrtke koje rade na projektu besposadnog broda
  • Brodogradilište specijalnih objekata d.o.o. (član Brodosplit Grupe) koje će graditi brod
  • Fakultet elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu koji radi segment autonomnih sustava i kibernetičke zaštite

O kakvom brodu se radi i koja će mu biti namjena?

- Ovaj brod, funkcionalni, prepoznatljivi i inovativni proizvod visoke tehnološke razine, bit će moćno oružje pri prevenciji i ublažavanju raznih havarija i izvanrednih situacija, kao na primjer onečišćenja mora tekućim otpadom, čišćenju krutog površinskog otpada i gašenja požara kod pomorskih nesreća na moru i u priobalnom području. Duljina broda je 23,95 metra, a trup i nadgrađe bit će izrađeni od brodograđevne aluminijske slitine.

U potpunosti zaštićen od hakershih napada

S obzirom da brod neće imati posadu, na koji način će se njime upravljati, odnosno da li će brod automatski vršiti zadatke putem nekog vida umjetne inteligencije?

- Brod će imati minimalni broj posade, u skladu s regulativom, ali i iznimno visok stupanj autonomije. On će, na primjer, biti u mogućnosti kontinuirano nadgledati rizične objekte kao što su naftne i plinske platforme. Razina autonomije brodskih sustava koja se planira doseći  je na razini AL5 što se prema Lloyd registru klasificira kao  što predstavlja potpunu autonomiju uz rijetko nadzirane operacije u kojima sustav samostalno donosi i izvršava odluke u cijelosti.

Kako će brod biti zaštićen od hakerskih napada, u slučaju da se njima upravlja iz daljine, odnosno u slučaju da njime upravlja neki vid umjetne inteligencije?

- Brodski sustavi će biti u potpunosti zaštićen od kibernetičkih smetnji kroz namjenski razvijeni sustav kibernetičke zaštite. Sustavi će biti zatvoreni s visokim stupnjem enkripcije.

Je li brod namijenjen za potrebe Hrvatske, ili je planiran za međunarodno tržište?

- Razvoj ovog autonomnog besposadnog broda za Brodosplit predstavlja veliki iskorak u ovladavanju tzv. tehnologijama budućnosti, te će zasigurno ojačati tržišnu poziciju brodogradilišta Brodosplit. Nakon testiranja prototipa i provjere njegovih sposobnosti očekujemo plasman i komercijalizaciju na svjetskom tržištu.

Kada bi se ovaj brod trebao naći u upotrebi?

- Projekt bi trebao biti završen do kraja 2023., nakon čega će se provoditi dodatna testiranja. Planiramo da će 2025. biti spreman za komercijalizaciju - ispričao nam je Josip Jurišić iz Brodosplita.

D.G.