TRAGOM POMORSKE BAŠTINE 19: Lošinjska regatna pasara ili Kako se baštini posreći kada dođe u prave ruke

Priča o lošinjskoj regatnoj pasari vodi nas u sad već davno 19. stoljeće kada je drvena brodogradnja bila u punom zamahu. Koncem stoljeća u Lošinju je radilo sedam brodogradilišta. Pored svih obaveza prema naručiocima i poslu ostalo je i dovoljno volje i vremena za međusobno dokazivanje brodograditelja tko je napravio ljepši i brži brod. To je doduše bio običaj i drugdje na Jadranu ali na Lošinju su se gradile pasare upravo za tu svrhu, prilagođenih linija za regate i sa ekstremno velikim jedrima.

Regata je uvijek bila važan događaj koji je okupio veliki broj sudionika i promatrača pa je bilo  važno nadjedriti konkurenciju. Pasara je bila preteča nacionalne klase jedrilica a kasnije i olimpijske klase Star. Lošinjska pasara imala je posebno duboku kobilicu, široko glavno rebro, veliko duboko kormilo a jedra, tipa Marconi, rađena su u prevelikoj kvadraturi na samoj granici izdržljivosti.

Pomorska baština ovaj puta bila je sretne ruke. U kontaktu Lošinjana, maketara i moje malenkosti kao crtača nacrta realiziran je projekt Lošinjska regatna pasara. U nešto više od godine dana napravljen je detaljan nacrt (Nenad Bojmić), izvanredna maketa u mjerilu 1:4 (Željko Skomeršić) a maketa je našla mjesto u prostorijama Tz. Lošinja. Crtež je rađen prema dostupnoj dokumentaciji, pasarama Ani i Primavera, velikom broju fotografija i u stalnom kontaktu s maketarom i naručiocima.

Foto: Nenad Bojmić

Pasara je pomalo neobične konstrukcije budući da je sve podređeno rezultatu jedrenja. Rebra i oplata donekle odstupaju od standarda jer se željelo maksimalno olakšati konstrukciju pa je i izvedba makete bila prilično zahtjevna zbog vrlo tankih profila. Željko Skomeršić i ovaj put se dokazao kao vrstan majstor pa je sve probleme od odabira materijala (trešnja) do izvedbe konstrukcije riješio na najbolji način.

Foto: Nenad Bojmić

Zapravo ovo je bila prava brodogradnja u, za brodograditeljske standarde, filigranskim mjerama. Snast i oprema pasare urađena je na tradicionalni način u svim detaljima i može u tom smislu poslužiti kao ogledni primjerak za neke buduće gradnje. Jedriličari su u središnjem dijelu ugrađivali i balast koji je mogao iznositi od 100 pa po nekim kazivačima i do 400 kg. Postavljen je na šinama pa se prilikom jedrenja mogao brzo prebacivati s jednog na drugi bok jedrilice.

Ovakav način suradnje i izrada makete donekle me asocira na nekadašnje gradnje maketa za edukaciju pomorskog kadra. Takove makete imali su u admiralitetima ali i u učionicama u kojima su prva znanja o pomorstvu stjecala kraljevska djeca i plemići.

Realizacija projekta bila je iznimno ugodna, bez stresa. Projekt je tekao glatko neopterećen papirologijama, proračunima, upravo po guštu. I izrada makete tekla je glatko unatoč zahtjevnosti konstruktivnih elemenata, kako sam maketar kaže „jednostavno me vuče da je radim“.

Lijepa suradnja polučila je i vrijedne rezultate. Uz nekoliko fotografija o realizaciji projekta i poziv da ovoga ljeta posjetite poneki pomorski muzej, interpretacijski centar pomorske baštine a svakako vidimo se na regati s lošinjskom regatnom pasarom.

S dobrim vjetrom,

Nenad Bojmić

PROČITAJTE JOŠ:

TRAGOM POMORSKE BAŠTINE 18: Projekt “Otok” | | Morski HR
Danas ležerno, o jednom velikom radu koji će ipak zauvijek ostati samo moj osobni projekt. U proteklih gotovo trideset godina, od prvih zamisli, proba, prezentacija pa do danas, projekt Otok
TRAGOM POMORSKE BAŠTINE 17: Danas logikom radije nemoj raditi ništa, manje ćeš učiniti štete | | Morski HR
Pomorska baština kako to lijepo i veliko zvuči. Ona to doista i jest i trebalo bi o tome znatno više govoriti, pisati, crtati, raditi. Kroz više od tri tisuće godina na ovom su prostoru živjeli ljudi