TKO JE U PRAVU? Sukob između sindikata pomoraca u Jadroliniji: Jedni bi rušili upravu, a drugi je hvale

ZADAR/RIJEKA – Članovi Samostalnog strukovnog sindikata pomoraca Jadrolinije u četvrtak su organizirali prosvjed u trajektnoj luci Gaženica u Zadru radi zaštite i promicanja prava i interesa radnika koji se, tvrde, sustavno krše od strane uprave. Prosvjed je održan na dan kada je Vlada RH predložila novi mandat za Davida Soptu, aktualnog predsjednika uprave najvećeg državnog brodara, koji još čeka potvrdu nadzornog odbora.

Prosvjedom se želi upozoriti na dugogodišnje sustavno ignoriranje zahtjeva radnika vezano za stanje u društvu Jadrolinija, a traže i rješenje problema s Nacionalnim kolektivnim ugovorom, novi izračun plaća pomoraca i prekovremenih sati, piše Zadarski.hr. Upozorili su i na problem smanjivanja broja posada na pojedinim linijama (brodska linija Zadar – Preko) i zastarjelost flote Jadrolinije.

“Flota zastarjela, predsjednik uprave nije izgradio nijedno novo plovilo”

Predsjednik Samostalnog strukovnog sindikata Jadrolinije, zadarski pomorac Ivan Srzentić, najavio je veliki prosvjed ispred upravne zgrade u Rijeci ukoliko pregovori uskoro ne daju rezultate. Strukovni sindikat pomoraca Hrvatske okuplja oko 240 članova među oko 1800 zaposlenika Jadrolinije.

– Naša flota je zastarjela, nacionalni kolektivni ugovor još nije dogovoren, a predsjednik uprave koji traži drugi mandat, nije izgradio nijedno novo plovilo – kazao je Srzentić ispred stotinjak pomoraca Jadrolinije uglavnom sa zadarskog područja.

Potpredsjednik strukovnog sindikata Ivica Gobin izrazio je zabrinutost za budućnost Jadrolinije jer su u planu za 2021. i 2022., kako je rekao, predviđene uštede u radnoj snazi, na pomorcima i šankerskim djelatnicima, koji se tome protive. Osim ušteda na smanjenu broja radnih mjesta, planira se uvođenje smjene u međunarodnoj plovidbi, dva mjeseca na brodu, mjesec dana kući,  što povlači za sobom smanjenje radne snage.

– Jadrolinija posluje loše, konkurencija, mali brodari, nabavljaju nove brodove pogotovo u brzobrodskom prijevozu, a Jadrolinija ništa ne ulaže, starost katamarana 30 godina, što je jako loše – istaknuo je.

Tomislav Rajković, predsjednik Udruge radničkih sindikata Hrvatske, poručio je ministru Butkoviću i vladi da u Hrvatskoj postoji država kampanja u kojoj se ne poštuju zakoni, ne isplaćuju se prekovremeni sati, a sigurnost pomoraca nije na razini na kojoj bi trebala biti. Uprava ne radi posao kako bi trebala i s njima ne možemo surađivati, isplaćuje se plaća mimo dogovora, a ignorira obaveza potpisivanja nacionalnog kolektivnog ugovora. Poduzet ćemo sve akacije u cilju povećanja sigurnost pomoraca, putnika i za osiguranje primjerenih plaća i uvjete za pomorce, kazao je Rajković.

Nabavljeno je nekoliko polovnih brodova

Međutim, Nedjeljko Bulić, predsjednik nezavisnog sindikata pomoraca Jadrolinije koji okuplja oko 540 članova, dvostruko više nego Strukovni i Radnički sindikat zajedno, kaže da mu motivi prosvjeda uopće nisu jasni.

– Ne shvaćam što je poanta istupa, jer dosta stvari koje su rečene ne drže vodu. Zadnji Nacionalni kolektivni ugovor za pomorce je potpisan 1998. godine i novi je u procesu ‘intenzivnih pregovora’ zadnjih 13 godina, a za njegovo donošenje potrebne su tri strane: sindikati, udruga brodara Mare nostrum i poslodavac. Sa sindikalne strane sve riješeno, a od predsjednice udruge brodara obaviješteni smo da traže još 20 dana za pregovore, kaže Bulić koji, tvrdi, oko toga nema nikakvih problema s poslodavcem.

Što se tiče plaća, na sastanku prije mjesec i pol dana, svi su prihvatili prijedlog za plaće, i poslodavac se obvezao da će u najkraćem roku to razraditi i predložiti kroz novi kolektivni ugovor, dodaje Bulić koji se zalaže za pregovore, a ako oni ne uspiju da se ide u prosvjede. A ne kao sada, prvo prosvjed pa onda pregovori.

– Ako me pitate za pozadinu prosvjeda, mislim da u prvom planu nisu socijalna prava pomoraca i radnike nego neki pojedini interesi. Nezavisni sindikat pomoraca Hrvatske je obaviješten prije dva dana o prosvjedu, ali nisu od nas nije tražio potporu. Ne bi je ni dobili, a simptomatično je da su organizirani na dan kada je Vlada odlučivala o sudbini predsjednika uprave. Predložen je gospodin Sopta, a Nadzorni odbor do petka u 11 sati to treba potvrditi – kaže Bulić koji je demantirao i navode da Sopta nije sudjelovao u obnovi flote Jadrolinije.

– Ne zastupam upravu, ali nije istima da nijedan brod nije nabavljen u zadnje četiri godine. Katamaran Jelena uveden je u plovidbu, nabavljenu su brodovi „Lošinj”, „Ugljan” i to relativno povoljno, a i brod „Faros”, ne ulazeći u njihove tehničke kvaliteta koje su, mislim, solidne strukture. Prošla uprava je, podsjeća, kupila samo jedan katamaran, zaključuje Burić.

Unatoč smanjenju prihoda, nisu umanjivana, već povećana materijalna prava radnika

Iz uprave Jadrolinije kažu da „unatoč sveopćem padu prometa u protekle dvije godine, čija je posljedica bila i smanjenje prihoda, Jadrolinija, za razliku od ostalih brodara nije umanjivala materijalna prava radnika, već ih je naprotiv i povećala”.

Tako su u protekloj godini pomorcima povećane plaće u ukupnom iznosu od 21 milijun kuna godišnje, što je drugo povećanje plaća od 2018. godine. Nadalje, dodatno je uvedena naknada za prehranu u iznosu od 5.000 kuna godišnje po radniku te su redovno isplaćivane nagrade za radne rezultate u sezoni i darovi djeci.

Uvedena je i dodatna pogodnost za radnike u obliku Jadrolinija 2Go kartica s iznosom od 600 kuna koje će svaki radnik moći iskoristiti za putovanja Jadrolinijinim brodovima, a povećana je i dnevnica za službena putovanja u zemlji.

„U suradnji s resornim ministarstvom u tijeku je nastavak velikog ulaganja u flotu te je planirana nabava 9 brodova. Od toga je 6 novogradnji od kojih će 3 broda biti na električni pogon.

U današnje nesigurno vrijeme kad smo suočeni sa svakodnevnim povećanjem cijena goriva i drugih sirovina, uz sve prethodno navedeno, zahtjevi sindikata s današnjeg prosvjeda u najmanju su ruku iznenađujući i nerealni, inicirani osobnim interesima i smatramo da ne predstavljaju mišljenje većine od 1787 radnika koje Jadrolinija danas zapošljava” poručuju iz uprave te naglašavaju da su na prosvjedu u Zadru „iznesene su brojne netočne informacije kojima se šteti ugledu Jadrolinije i takvim neargumentiranim tvrdnjama ne pridonosi se socijalnom dijalogu. Ovakve akcije sindikata neće nas obeshrabriti u provedbi zacrtanih planova i daljnjoj obnovi flote”, , piše Zadarski.hr.

Deset ostvarenih rezultata za pomorce Jadrolinije

Nedjeljko Bulić, predsjednik nezavisnog sindikata pomoraca Jadrolinije, na svom je FB profilu objavio deset rezultata za pomorce koji su ostvareni u kriznom razdoblju od pojave Covid-9:

1. Naknada za godišnji odmor 1500 kn.

2. Nagrada za uspješne rezultate 2000 kn.

3. Naknada za topli obrok 5000 kn.

4. Naknada za plaće pomoraca 21. mil kuna.

5. Naknada za prijevoz s posla i na posao.

6. Naknada za povlašteni prijevoz radnika Jadrolinije (2GO kartice sa 600 kn na njima)

7. Naknada za remont (pred zaključkom dogovor s Upravom najvjerojatnije 2000 kn za svakog pomoraca).

8. Naknada za službena putovanja (sa 170 na 200 kn)

9. Povećanje koeficijenta šalterskim djelatnicima, tehničkim radnicima i pomoćnom osoblju.

10. Nastavak obnove flote, najveći ciklus obnove flote u proteklih 20 godina, a možda i uopće. Gradnja brodova za udaljene otoke, dvostrani trajekti, klasični brodovi i katamarani. Nabava broda za udaljene otoke i vjerojatno više komada katamarana.

„Usporedbe radi rekordnih pet sezona prije dolaska aktualne Uprave te za vrijeme prethodne Uprave, nabavljen je samo jedan polovni katamaran te je povećan je pomorski dodatak pomorcima. Ako je sve navedeno razlog za smjenu Uprave onda ja više ne razumijem pojam socijalnog partnerstva i socijalnog dijaloga. Bojim se kako su osobni interesi postali prijeći od interesa zaposlenika” zaključio je Bulić.

Ivica Nevešćanin