STRUČNJAK ZGROŽEN “Splitski škver ne zna napraviti ophodne brodove, prvi je pun grešaka!”

Da se pitalo Ivana Aduma – umirovljenog inženjera i stručnjaka s 40 godina staža u brodogradnji, što u Hrvatskoj, što u inozemstvu – “Brodosplit” se nikako nije smio naći među 38 tvrtki s kojima je Ministarstvo obrane u ponedjeljak potpisalo ugovore za isporuku vojne opreme vrijedne 453 milijuna kuna.

Ugovor splitskog škvera konkretno se odnosio na izgradnju još četiri ophodna broda za Hrvatsku ratnu mornaricu, ali su uvjeti posla za javnost i porezne obveznike ostali (opet) tajnom, piše Slobodna Dalmacija.

– BIS uopće nije smio dobiti ni prvi posao izgradnje prototipa jer nisu bili sposobni, kvalificirani, te uopće nisu imali projekt za takvo što. A nakon što su isporučili onakav ophodni brod “Omiš” i s kašnjenjem od četiri godine, o njima MORH više nije trebao ni razmišljati kao partneru – otvoren je Adum.

Drže u tajnosti

– “Omiš” kao prototip u seriji pun je nedostataka i svakome je – osim ljudima u MORH-u i na čelu ove države – jasno da “Brodosplit” opet neće moći ispuniti taktičko-tehničke zahtjeve (TTZ) koji se traže. Kao prvo i najvažnije, nije postigao zadanu težinu. Ugradili su motor i nisu se željeli držati onoga što je osnovno – da motor mora biti dovoljno lagan, imati nisko težište…

Umjesto traženog od strane HRM-a, bivšeg MTU – Merceds Mybacha, odlučili su se za Caterpillarov, koji je i duži i teži, pa je zato trebalo produljiti brod. Na koncu su dobili vrlo upitne manevarske sposobnosti, kao i probleme sa stabilitetom, točnije njegovim opsegom. Pokušavalo se to pokrpati stabilizatorima koji vire s ruba broda, ali zato u konačnici vrlo teško može pristati uz drugi brod i obavljati dužnost u ophodnji, za što je namijenjen. Ugrožena mu je i pomorstvenost, što znači da kod određenog stanja mora, ne može držati željeni smjer i brzinu – navodi Adum.

Foto: MORH / M. Čobanović

Dodaje da je sve to javno poznato u stručnim krugovima, iako ih i MORH i “Brodosplit” drže u tajnosti.

– Da nije tako, javnosti bi predočili rezultate ispitivanja broda. Kako je trebalo zametnuti sve tragove nekompetencije, odustalo se od ugovorenog ispitivanja od Brodarskog instituta koji je trebao biti drugi kontrolni mehanizam države. No, u međuvremenu je Institut uništen, pa je to postalo bespredmetno. Na kraju je svoj brod ispitivao sam “Brodosplit”. Ali, čak ni to ispitivanje nije moglo postići sve ugovorene parametre, pa je konačno brod na ispitivanje preuzeo HRM. Broj parametara koji je ispitivan porastao je na 122, ali i dalje 11 parametara nije zadovoljilo. I tako dolazimo do današnjih dana – veli Adum.

Da bi se razumio kontekst, kaže, priču treba vratiti u 2005., kada se donosi odluka o nabavi ophodnih brodova. No, godinama nakon toga projekt je zapao u birokratski vrtlog, da bi konačno 2011. posao bio dodijeljen Splićanima.

Foto: Brodosplit

Raskid ugovora

Jadranka Kosor, koja je tada bila premijerka, javno je na televiziji obećala Tomislavu Debeljaku da će dobiti posao. Sklopili su ugovor za prvi, a BIS je odmah preuzeo 11 ljudi iz propadajućeg Brodarskog instituta, iste oni koji su odradili pretprojekt za državu. DIV grupa je time pokazala da ne zna kako uraditi posao, pa je uzela znanje, i to od države koja joj je povjerila gradnju brodova. Desetljećima sam radio u brodogradnji i odgovorno to tvrdim. Debeljak i ekipa ne da nisu stali na tome, već su aneksima i slično promijenili čitav niz stvari iz pretprojekta koji su napravili spomenuti ljudi iz Instituta. Kasnije su ih razbili i poslali u jedno od svoja 52 poduzeća, na tržište. Proslavili su se kada su obnovu Titova “Galeba” fulali za 100 posto – navodi Adum i još dodaje:

– Nečuveno je da su sami mijenjali projekt za koji su dobili posao. Nečuveno! Američka mornarica ima specijalni senatski podkomitet, baš kao i kod nas Sabor, za brodogradnju. Onda oni lijepo kažu svakome tko se natječe, jer ne mora Lockheed Martin sve dobiti, da pokaže svoj prototip, da pokaže da radi. Za dobivanje posla svuda u svijetu najvažniji su stručnjaci.

Foto: Brodosplit

Brodogradilište nije navoz, kako mi to kažemo, brodogradnja su ljudi. Ni tada, ni danas ih u “Brodosplitu” nisu imali. A loši projekti se ne popravljaju, oni se odbacuju.

Na prvi ophodni brod HRM je morao čekati do konca 2018. Adum kaže da je sve to trebalo odraditi puno brže i navodi slučaj jedne druge hrvatske tvrtke, koja je je bila konkurencija “Brodosplitu”:

– “Adria-Mar” uspješno je u isto vrijeme izgradila seriju, naglašavam seriju ophodnih brodova za libijsku mornaricu. Izgrađeno je šest brodova u 18 mjeseci, s time da je projektiranje trajalo oko šest mjeseci, tako da je od upita do isporuke svih brodova prošlo dvije godine. Kod nas im to nije nikakva referencija, već posao dobiva DIV. Unatoč ozbiljnom kašnjenju kakvo bi u svakoj normalnoj državi bilo osnova za raskid ugovora, do toga nije došlo, a – po svemu sudeći – nisu naplaćeni ni ugovoreni penali, piše Slobodna.

D.G.

PROČITAJTE JOŠ:

MORH u 2020. planira nabaviti novi ophodni brod, brze brodice, ali i obnoviti motore na topovnjačama