Štern o cijenama nafte: Ovo je ustvari zatišje pred buru

Mogu li se niže cijene goriva dovesti u vezu s dogovorom Unije, zemalja G7 i Australije o ograničavanju cijena ruske nafte na 60 dolara po barelu? U kojoj će mjeri to ograničenje naštetiti Rusiji? Jučer je na snagu stupio i embargo na uvoz ruske nafte u EU - koje će biti posljedice toga? Je li riječ o simboličnom ili ozbiljnom udaru na rusko gospodarstvo? O tome su u emisiji U mreži Prvog govorili energetski konzultant Davor Štern i ekonomski analitičar Damir Novotny. Emisiju uređuje i vodi Marija Gerbec Njavro.

Novotny je rekao da je najveći pojedinačni kupac sirove nafte Kina.

Loše vijesti iz njihovog gospodarstva bile su jasan signal da će potražnja padati u narednim godinama i trgovci naftom su počeli snižavati cijene. Tak da su cijene padale i bez embarga, istaknuo je.

- Kod cijena nafte se događa to da zbog nekog vanjskog šoka, kao što su ratovi, epidemije, zatvaranje Sueskog kanala dođe do rasta cijena, ali onda i pada. Tako da je tržišni mehanizam počeo djelovati i bez ovog embarga - kazao je.

Smatra da je vrijeme da se počne pregovarati, ako se želi izbjeći dugoročni rat.

- Neki signali iz Rusije dolaze da bi se to moglo dogoditi - naglasio je.

Naglasio je da je ključno pitanje kako će se cijene nafte i bez embarga kretati u budućnosti.

- Po meni pitanje svih pitanja je što će se događati u kineskoj ekonomiji - istaknuo je.

Dodao je da je šok s naftom izazvao drugi, pozitivan šok.

- Traže se tehnološka rješenja bez nafte za proizvodnju energije - rekao je.

Štern smatra da neće biti dugoročnijeg smanjivanja cijena goriva.

- Dobro da je došlo za Božić, nadamo se da će se zadržati preko praznika. No ovo što se sada sprema je zatišje pred oluju. Ne znamo kako će se Europa i druge zemlje koje se drže embarga snaći, međutim u ostatku svijeta i dalje će se prerađivati nafta, no u sve udaljenijim zemljama pa će i transport tih derivata biti skuplji. Istovremeno će transport nafte prema Europi biti skuplji pa možemo očekivati povećanje cijena, nakon ovog kratkotrajnog zatišja, ako će robe i biti - naglasio je.

- Najviše me brine nedostatak robe na tržištu. Ipak je ruska nafta blizu, dostupna je. Za dva dana je stizala do svih luka u Mediteranu. I nadam se da će Vlada donijeti jednu mudru odluku da se ponovno stavi rafinerija Rijeka u pogon, bez obzira na to što si partner MOL misli o tome. Rafinerija Rijeka je jedina garancija opskrba za europsko tržište. Zatvoriti je u ovakvo vrijeme je sulud potez - smatra.

Novotny je citirao poznatog ekonomista koji je rekao da svaka kriza donosi kreativnu destrukciju - stvaraju se nova rješenja, nove ideje.

Smanjit će se potrošnja to je neminovno, naglasio je za HTV.

I.G.