Smije li jahta privezivati sredstva za zabavu na ovakav način i koliko daleko od obale mora biti plovilo nakon što se priveže?

Više nautičara nam je ovog ljeta postavilo neko od ova dva pitanja iz naslova. U prvom slučaju jahta iza sebe naniže sredstva za zabavu, neka na napuhavanje, druga na nekakav pogon. U drugom slučaju plovilo u nekoj uvali baci sidro, a s druge strane se priveže dugačkim konopom za kopno. U oba slučaja mogu predstavljati prijetnju za sigurnost plovidbe. Upit smo poslali u sektor sigurnosti plovidba Ministarstva mora, prometa i infrastrukture i nakon višetjednog čekanja napokon dobili odgovor.

Lučki kapetani imaju jednostavan odgovor: "Ako nešto nije striktno zabranjeno, onda je dozvoljeno" i toga se drže prilikom eventualne prijave na slične događaje i mogućeg sankcioniranja nautičara. No što ako je ovo prijetnja sigurnosti plovidbe? Tada se odluka o sanckijama donosi na terenu.

- Kao skiper na gliseru volim biti pripremljen na sve situacije i poznavati (što je moguće više) pravila. Zadnjih dana (pa i tjedana) se među skiperima sve više piše o usidrenim jahtama i krmom vezani za obalu u prekrasnim valama (gdje skiperi glisera rado prolaze sa svojim gostima). Neki bijesne da im treba kidati konope, neki govore to nije zabranjeno, a mene zanima što je tu istina i tko je u pravu? - stoji u upitu jednog od nautičara.  

- Uvijek sam se vodio zdravim razumom i ako si vezan krmom 5-10 m od obale, (ovisno o veličini i gazu broda) nema ti tko prigovarat, ali kad ti konop blokira 50 m prolaza i pritom ne objese niti plutaču, pajet ili barem neku krpu da se lakše uoči da je tu konop, onda smatram da je to zaista bezobzirno - komentirao je nakon toga.

Drugi je pak nautičar fotografirao jahtu duljine 63 metra, koja je bila usidrena u uvali Kašjuni, Split.  

- Po krmi ima privezana razna sredstva za zabavu, u nizu, nekakvih 60 metara duljine.  Je li ovo zakonito, ako jest, po kojoj osnovi, a ako nije, kolike su kazne i za koji prekršaj? Pita se on.

Slijedom upita nautičara, postavili smo pitanje Upravi sigurnosti plovidbe:

  • Kolika je duljina konopa kojim plovilo može biti privezano za obalu, odnosno na kojoj maksimalnoj duljini takvo plovilo smije biti, a da je iza njega sve do obale privezan konop?
  • Kolika je maksimalna duljina privezanih artikala za zabavu, pomoćnih čamaca i slično, dozvoljena u teglju ili s plovilom u mirovanju?

Ministarstvo: "Ne smiju ometati plovidbu"

Pravilnikom o uvjetima i načinu održavanja reda u lukama i na ostalim dijelovima unutarnjih morskih voda i teritorijalnog mora Republike Hrvatske (članak 52. stavak 2) propisano je kako plovni objekt može biti privezan izvan luke isključivo na način da ne ugrožava sigurnost plovidbe, ljudske živote, imovinu, obalu i morski okoliš, dok je stavkom 3. istog članka propisano kako je sidrenje, osim u područjima gdje je zabranjeno, dozvoljeno isključivo na način da ne ugrožava sigurnost plovidbe, ljudske živote, imovinu, obalu i morski okoliš.

Jednako tako, Pravilnikom o sigurnosti pomorske plovidbe u unutarnjim morskim vodama i teritorijalnom moru Republike Hrvatske te načinu i uvjetima obavljanja nadzora i upravljanja pomorskim prometom (članak 49. stavak 2.) propisano je kako se sidrenjem ne smije ometati plovidba drugih plovnih objekata.

Slijedom navedenog, a vezano uz privezivanje plovnog objekta uz obalu, nije propisana maksimalna udaljenost od obale na kojoj plovni objekt treba biti, odgovor je iz Ministarstva mora.

Jurica Gašpar