Puno brodova nosilo je ime Zadra, a još više ih je nosilo imena njegovih mjesnih odbora: Bokanjac, Brodarica, Diklo i Jazine

Ime grada Zadra nosilo je više brodova (tal. Zara, lat. Jadera, grč. Diadora), a još više brodova nosilo je imena nekih njegovih mjesnih odbora – Bokanjac, Brodarica, Diklo i Jazine. Ovo je priča o tim brodovima.

Parobrod »Candleshoe« (vl. Bennett & Co., Grimsby) izgrađen je 1899. godine u brodogradilištu Furness Withy & Co. Ltd. u Middletonu, 1909. postaje »Broadwater« (Colne S.S. Co. Ltd./Woods, Tyler & Brown, Grimsby), a 1911. postaje »Jadera« u vlasništvu Pio Negri, figlio & R. L. Amnerich (manager Brajak & Amnerich) u Trstu. Nakon Prvog svjetskog rata, 1919. godine, nalazimo parobrod u floti S.A. d’Armamento Oceanica, Sušak. Izrezan je 1933. godine u La Speziji, prenosi Novi list.

Druga »Jadera« izgrađena je 1928. godine u brodogradilištu San Rocco u Trstu za zadarsku La Zaratinu, S.A. di Navigazione, a 1932. je u floti kompanije Adriatica iz Venecije. Četiri godine kasnije plovi za riječku Societa Fiumana di Navigazione, a početkom Drugog svjetskog rata, 1940. godine, rekvirira ga Regia Marina u Rijeci te postaje F-88 (pilotski brod) do 12. rujna 1943. kada ga zarobljavaju partizani u luci Valosia. No tri dana kasnije zarobljavaju ga Nijemci, prebačen je u Rijeku i naoružan. Od 28. rujna 1943. do svibnja 1944. plovi pod talijanskom zastavom i njemačkom posadom, a u lipnju 1944. podvrgnut je velikim radovima kako ga prijašnji vlasnik ne bi prepoznao, vije njemačku zastavu te plovi pod oznakom G-201, kasnije G-101. Ipak, 31. ožujka 1945. prijašnji vlasnik dobiva »pravednu naknadu«. Krajem 1945. nalazi se u sušačkoj luci, a pretpostavlja se da je odatle isplovio za Trst gdje je još korišten neko vrijeme. Nepoznatog datuma izrezan je u Genovi.

Zadar

Riječka Jadrolinija od svog osnutka je u floti imala samo jedan trajekt koji (još uvijek) nosi ime – »Zadar«! Izgrađen je 1993. u brodogradilištu Hijos de J. Barreras S.A. u Vigu pod imenom »Ibn Battouta 2« (Lignes Matirimes du Detroit, Tanger). Pet godina kasnije postaje »Ciudad de Tanger« (Agencia Schembri S.A., Las Palmas/Transmediterranea). Ploveći u gustoj magli 16. srpnja 2000. trajekt se sudario s trajektom »Ciudad de Ceuta« (šest stradalih). Dvije godine kasnije mijenja ime u »Isla de la Gomera«, a 2004. godine kupuje ga Jadrolinija.

Zadarski Jugotanker je 1987. godine u Brodosplitu preuzeo tanker »Zadar« (vijao je liberijsku zastavu) koji je plovio za tog brodara do 2007. godine kada je prodan i postao »Gavros«. Pod tim imenom plovio je do 2014. kada postaje »Nami« i iste godine »Silva« da bi 2015. bio izrezan u indijskom Alangu.

Jugolinija je 1950. godine preuzela novogradnju »Zadar« u brodogradilištu De Merwede u Hardinxveldu. Brod je cijeli svoj vijek proveo u floti riječkog brodara, a 18. studenog 1987. doplovio je u rezalište Brodospasa u Splitu, navodi Novi list.

Izvor: Marine Traffic / Novi list

Zara

Putničko-teretni brod »Zara« je 1903. izgrađen u Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N. V. u Rotterdamu za društvo Zaratina, Societa di Navigazione a vapore iz Zadra, a 1908. prelazi u flotu Dalmatia, Austrijsko parobrodarsko društvo na dionice iz Zadra, da bi 1921. postao »Hvar« (Dalmatia, Parobrodarsko društvo na dionice, Split). Kasnije je u floti Jadranske plovidbe d.d. (Sušak), 1941. postaje »Volosca« (talijanska vlada), a od 1947. je u floti Jadrolinije. Izrezan je 1965. u Splitu.

Parna jahta »Zara« (dvojarbolni škuner) izgrađena je u brodogradilištu Fleming & Ferguson u Paisleyju u Škotskoj 1892. godine po narudžbi Petera Coatsa (matična luka: Glasgow). Nepoznatog datuma kupuje ju A. Edward Tower (matična luka: New York), 1902. je u vlasništvu H. B. Moorea, a 1910. registrirana je u Kanadi (vlasnik G. P. Grant). Pred početak Prvog svjetskog rata mijenja ime u »Solgar« (vlasnik William W. Near), a 1917. je u vlasništvu Davida H. Friedmana iz New Yorka i ponovno nosi ime »Zara«. Sredinom svibnja 1917. postaje »USS Zara« (oznaka SP-33) te je dodijeljena, kao ophodni brod, Trećem mornaričkom distriktu te krstari pred Long Islandom gotovo godinu dana. Otpuštena je iz mornaričke službe 13. travnja 1918. godine, ali ostaje, kao »guard vessel«, u Whitestonu (Queens, New York). Prodana je tek u rujnu 1919. da bi postala »Electra« i na kraju »Zoodohos Pigi« (vlasnik Atmoploia Staorudi) da bi plovila kao putnički brod.

Još jedna jahta je dobila ime »Zara« prilikom porinuća 1895. godine u brodogradilištu Ailsa Shipbuilding Ltd. u Troonu, a vlasnik je već spomenuti Peter Coats (Garthland Place, Paisley), a 1915. vlasnik postaje njegov sin Daniel. Petnaest godina kasnije vlasnik je Robert Fleming iz Chrystona, a posljednji podatak govori da je 1931. vlasnik bio Reginald Purbrick iz Londona. Daljnja sudbina je nepoznata.

I jedan bivši brod Lošinjske plovidbe – Brodarstvo postao je 2009. godine »Zara«. Motorni brod »Vinuesa« (Compania Oceanica Bret S.A., Vigo) izgrađen je 1983. godine u brodogradilištu Hijos de J Barreras S.A. u Vigu. Šest godina kasnije postaje »Lux Conqueror« (Lux Conqueror Shipping Corp., Vila), a 1989. kupuje ga lošinjski brodar i daje ime »Liski«. Prodan je 2007. godine kada postaje »Plori«, a dvije godine kasnije postaje »Zara«. Izrezan je 2020. u Gadani Beachu.

Kako Novi list piše motorni jedrenjak »Zara«, izgrađen 1892. godine (vlasnik Romano Cucci iz Cresa) potonuo je u nevremenu 12. travnja 1944. godine u vodama naselja Porto San Giorgio (pokrajina Marche).

Parobrod »Ashdown« (Ashdown S.S. Co. Ltd./W. P. Price & Co., London), a kasnije mijenja imena (»Vera«, »Ioannis Th. Sifneo«, »Olkas«, »Mount Snowdon«) da bi 1921. postao »Zara« (Riccardo Brughera, Genova). Izrezan je 1923. u Savoni.

Drveni parobrod na kotače »Principe Stirbey« izgrađen 1849. u brodogradilištu Jonathan Robsonu u South Shoreu, Gateshead (vlasnik Spiridione Gopcevic, Galatz) s namjerom da plovi Crnim morem, 1854. godine preimenovan je u »Zara« (Societa di Navigazione a Vapore del Lloyd Austriaco, Trieste). Godine 1855. prodan je u Constantinople (Turska). Daljnja sudbina nepoznata.

Treba spomenuti i parobrod »Graf Wurmbrand« izgrađen 1895. godine u brodogradilištu Stabilimento Tecnico Triestino, San Rocco, Muggia za Societa di Navigazione a Vapore del Lloyd Austriaco iz Trsta, koji 1912. nalazimo u floti Tripcovich S.A. di Navigazione, Rimorchi e Salvataggi iz Trsta, a 1925. mijenja ime u »Citta di Roma« (S.A.I.M., Ancona). Dvije godine kasnije postaje »Citta di Zara«, a izrezan je 1932. u Trstu.

»Zara«, pomoćna krstarica, odnosno motorni putničko-teretni brod izgrađen je u brodogradilištu Cantieri Riuniti dell’ Adriatico u Monfalconeu 1931. godine za brodara Puglia S.A. di Navigazione a Vapore iz luke Bari. Namijenjena je za linije Jadran – Dalmacija i Jadran – Dalmacija – Albanija – Epir. Od 1937. (S.A. Di Navigazione Adriatica) plovi na liniji broj 53 (Rodos – Aleksandrija) i broj 43 (Venezia – Trieste – Fiume – Zara – Spalato – Lagosta – Gravosa – Durazzo – Valona – Brindisi – Santi Quaranta – Corfu – Pireo – Izmir – Patmos – Lero – Calino – Coo – Rodi). Rekviriran je u srpnju 1940. i preuređen u pomoćnu krstaricu (oznaka D14) naoružanu s dva topa 100/47 mm i četiri mitraljeza od 13,2 mm. Drugog studenog 1942. godine u plovidbi u konvoju Brindisi – Tobruk s teretom benzina u zračnom napadu (zrakoplovi Beaufort iz 39. Squadroon R.A.F.) pogođen je torpedom. Nepokretan, uzet je u tegalj prema luci Tobruk, ali je potonuo.

Ratni brodovi

O sudbini talijanske krstarice »Zara« (blizanci »Fiume« i »Pola«) već smo pisali: izgrađena je 1930. godine u brodogradilištu Cantiere Navale del Muggiano u La Speziji, a potopljen je 29. ožujka 1941. godine u bitci kod rta Matapan.

SMS »Zara«, austrougarska torpiljarka izgrađena je 1881. u Marinearsenalu u Puli. Zanimljivo je da je za njenu izgradnju prvi puta upotrijebljen čelik dobiven postupkom Bessemer (dobivanje čelika iz rastaljenoga sirovog željeza, patentiran 1856.). Torpiljarka nije ispunila očekivanja, jer nije postizala traženu brzinu (14,2 čv umjesto 15), pa je dodijeljena školi za torpediste u Puli i poduzimala samo kratka školska krstarenja. Zabilježeno je da je pružala pomoć parobrodu »Palmyra« koji se nasukao kod Medulina, a da joj je kod Lokruma eksplodirao kotao (privremeni popravak obavljen je u Gružu). Godine 1920. dodijeljena je Italiji, a 1921. je izrezana.

Za austrougarsku mornaricu je 1909. godine u brodogradilištu San Rocco u Trstu izgrađen brod »Zadar« od 303 tone koji je 1919. godine pripao Italiji te je 1933. postao školski brod Guardia di Finanza pod imenom »Generale Euclide Turba«.

Carinski brod »Zara« izgrađen je 1899. godine u brodogradilištu Stabilimento Tecnico Triestino San Marco u Trstu za K.u.K. Finanzdienst i plovio je kao carinski parobrod naoružan s dva topića od 47 mm i dva mitraljeza. Dodijeljen je Finanzbehordeu u Zadru. Godine 1901. mijenja ime u »Zara-Zadar«, da bi 1914. postao »Ritter von Bilinsky« te odlazi na službu u Finanzinspektorat u Kopar. U kolovozu 1915. ulazi u sastav K.u.K. Kriegsmarine kao izviđač/topovnjača te operira u vodama Trsta, a 1918. prelazi pod talijansku zastavu. Potom je 1919. dodijeljen Regia Guardia di Finanza pod imenom »Quarnaro« (ili »Carnaro«) u oviru Flottiglie Costiera s bazom u Trstu. Kasnije je prebačen na Sardiniju, a 1933. postaje »Maggiore Giovanni Macchi« (ili »Maggiore Macchi«). Pred početak Drugog svjetskog rata je »mobilizirana« u luci Trapani te je pretvorena u lovca na podmornice (oznaka AS1), ističe Novi list.

Desetog kolovoza 1941. godine, nakon popravaka u Palermu, iz Pantellerie prati vojni tanker Velino za Tripoli. No, sljedećeg dana konvoj nailazi na nasukani brod »Maddalena Odero« koji se nasukao na otok Lampedusa nakon što je pogođen s dva avionska torpeda. »Macchi« je dobio zadatak pokušati odsukati i pratiti »Odero« do sigurnijeg mjesta. »Macchi« je uspio odsukati brod te ga je ponovno nasukao na ulazu u zaljev Cala Croce. Oko podneva pristigla su četiri MAS-a s admiralom Amilcarom Cesaranom, on je naredio »Macchi« da uđe u zaljev i otegli »Odero« kad se odsuče. No, naletilo je pet britanskih bombardera, a jedna zapaljiva bomba pogodila je »Odero« ispred mosta. »Odero« je prevozio vozila, topove, benzin i municiju te oko stotinjak njemačkih vojnika. Oni su skočili u more i zaplivali prema »Macchi« koji je morao ostati nepokretan da vijci ne ozlijede Nijemce. »Macchi« je spustio čamce za spašavanje, otkačio je konop za tegljenje i zaplovio prema najudaljenijem mjestu u uvali od plamtećeg »Odera«. No vjetar je nosio vatru prema kopnu i »Macchiu« čiji je pramac bio pred obalom: brodolomci su se iskrcavali s čamaca, trčali od krme do pramca, i skakali na obalu. No »Macchi« je bio u zamci, pa je zapovjednik naredio napuštanje broda. Onda je »Odero« eksplodirao, a eksplodirala je i zaliha municije na »Macchi« te je potonuo.

– Danski dvojarbolni brigantin »Zara« (Skonnertbiggen Zaras Rederi/P. Brinch) izgrađen u brodogradilištu Peake Bros & Co., u Charlottetownu 1882. godine, a u plovidbi St. Thomas – Maracaibo 25. veljače 1897. nasukao se na obalu Goajira.

– Britanski naoružani putničko-teretni brod »Zara« (Ellerman Wilson Line Ltd., Hull), izgrađen 1897. u brodogradilištu William Hamilton & Co. Ltd. u Glasgowu, u plovidbi London – Trondhjem 13. travnja 1917. torpedirala ga je njemačka podmornica U-30 (Franz Grunert) 90 Nm od otoka Helliso. Broj stradalih bio je 27.

– Putnički brod »Zara« (prema podacima brodogradilišta Alexander Denny, Dumbarton) odnosno »Zarya« (prema podacima vlasnika Oranienbaumskoe Obscestvo, Kronstadt) plovio je na liniji St. Petersburg – Kronstadt (317 putnika, šest članova posade). Sudbina je nepoznata.

– Bulker »Catrin«, izgrađen 1978. u Koyo DY, Mihara kao »Seiriki«, od 2004. do 2005. nosio je ime »Zara«, a od 2005. do 2008. »Zara III«, izrezan je 2012.

– Parobrod »La Plata« je porinut kao »Zara« 1862. godine u brodogradilištu Palmer Bros., Willington Quay. Potonuo je 29. studenog 1974. u sjevernom Atlantiku.

– BHS Ferry Atlantic Express, izgrađen 1992. kao »Hovecraft Boulogne« u Hobartu, tijekom godina mijenjao je više imena (»Seacatamaran Danmark«, »Seacat Danmark«, »Pescara Jet« – plovio za Split, »Zara Jet« – plovio za Zadar za talijansku kompaniju SNAV, Golden Blaze) još uvijek plovi pod zastavom Urugvaja.

– Brod za prijevoz automobila »Bellflower«, izgrađen je 1985. u Tadotsu, a 2014. godine je kratko vrijeme nosio ime »Zara«. Izrezan je 2017.

– »Zephyros« je bulker izgrađen 1977. u Hakodateu, 1984. mijenja ime u »Zara«. Izrezan je 2001. u Chittagongu.

– Putnički brod »Jadera« izgrađen je 1973. u Cantiere Nautico Boschettiju, Cesenatico kao »Delfino«, plovi od 2007. u vlasništvu Ivana Paragvaja iz Zadra.

– Putničko-teretni parobrod »Zara« (Bailey & Leetham Ltd., Hull) izgrađen je 1897. u brodogradilištu Hamilton u Glen Yardu. Torpediran je i potopljen (U-30) 13. travnja 1917. godine, piše Danilo Prestint za Novi list.

I.B.